Jump to content

Måler strøm mellom start + og forbruk +

Gtir_man

Recommended Posts

En mulighet er at det her ikke er perfekt isolasjon f.eks i 1/2/1+2 bryteren, men at strommen gaar til jord  via en motstand paa noen megaohm selv om bryteren er aapen.  Dette kan skyldes noe saa enkelt som skitt og smuss som lager veier for stroemmen selv om kretsen skulle vart brutt.  I praksis spiller det ingen rolle, en motstand paa 1 megaohm mot jord foerer til at du "lekker" litt over 1 Ah paa 100000 timer, hvilket er til aa leve med.

Naar du maaler langs veien disse krypstroemmene foelger, vil du faa utslag paa paa voltmeteret.  For aa sjekke om det er et reelt problem, kan du koble en 1Kohm motstand mellom maalepunktene og maale igjen.  Dersom du fremdeles ser spenning, er det grunn til bekymring, ellers ikke.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Forstår jeg riktig så måler du ca. 9 volt mellom forbruksbatteri + pol og plusskinnen som hører til forbruksbatteri, men med hovedbryter av og alle brytere som er tilsluttet den samme skinnen også avslått. Da skal du med en prøvelampe koblet på samme vis ikke få lys i lampen. Men,,, her er det svært viktig at alt virkelig er avslått. Selv en minnekabel til radio som kan være tilkoblet denne skinnen vil gi lys i lampen selv om radio er slått av. Likevel er altså ikke det en feil. Da skal den lyse og også hvis en bryter er slått på. Det indikerer at lampen prøver å gi strøm til den forbruker som er påslått.

Så bør du kanskje gi litt mer opplysning om hvordan dette oppstår. Du sier det bare oppstår når lader er tilkoblet.

Er det når lader er slått på, eller skjer  det også når den festes til batteri uten at den er på?

Skjer det når lader kobles til landstrøm (220v)?

Er båten på vannet eller på land? Det kan også ha betydning.

Er lader bare tilkoblet med skjøteledning eller har du 220v anlegg om bord ?

Mange multimeter har jo også mulighet til å måle strøm (amp) som regel opp til 10 amp. Da kan du jo gjøre det i stedet for prøvelampe.

Redigert av hegra (see edit history)

Tror du trygt kan komme ned på jorda igjen. Dynamoens ladekabel skal ganske sikkert på ditt anlegg kun gå til ladefordeleren, og ikke til starter slik som på mange andre. Dessuten stopper diodene i dynamoen strømmen når den ikke går rundt, og dermed er ikke ladekabelen fra dynamo i kontakt med noe. Tror alt er ok jeg :smiley:, men litt usikker på hva du mener med samme kilde, og hvilke spenning snakker vi om her ?

Redigert av hegra (see edit history)

Det du måler er spenningsforskjeller. Det betyr ikke nødvendigvis det det går en strøm der. Om du har vanlig underholdningsradio med gul ledning koplet til batteriet utom hovedbryter, så prøv å ta løs frontpanelet på radioen, for å se om spenningsforskjellen forsvinner. Jeg tror det er dårlig kontakt/krypstrøm på noe av ditt utstyr ombord.

Har ikke utstyr tilkoblet i det hele tatt. ALT er koblet bort. så se på ny tegning, prøver og forklare bedre  :)

Låner tegningen Dinamo laget. Nå tror jeg det er mulig å forstå litt mere..

Som dere ser skal Quick ha negativ og ign tilkoblet også. målingene er ikke annerledes om jeg tar disse bort. 

bilde

Desse målingane betyr berre at diodene i dynamoen ikkje er fullt so tett som den quick-en Der går ein bitteliten tilbakestrøm, antagelig nok til å tømma batteria i løpet av eit århundre. Dermed blir der spenningsforskjeller dei forskjellige plasser og du har eit måleinstrument som er følsomt nok til å finna dette, men som sagt, heilt normalt. Eg har ellers ingen protester på at tegningen blir lånt :wink:

Nja,,,det som er litt mistenkelig er at du måler full batterispenning, men kan godt hende at alt er ok.

Originalt fra VP vil jeg tro at ladekabel fra dynamo går til den store + kontakten på starter og ladestrømmen går videre til batteri via den tykke startkabel. Men med den ladefordeleren du har skal ladekabel fra dynamo flyttes fra starter og direkte til ladefordeler(Quick).

Det kan tenkes at kabel mellom B+ på dynamo og starter ikke er fjernet, Sjekk at det ikke er mer enn en kabel på dynamoens B+ kontakt.

Eller... slå på begge hovedbrytere. Mål og registrer spenningen på både start og forbruk. Slå  på en eller flere forbrukere slik at spenningen på forbruksbatteri faller. Hvis spenningen også faller tilsvarende på startbatteri er det mulig denne kabelen jeg nevnte ikke er fjernet.

Siden du har koblet til Quick fordeleren selv fulgte det vel med en anvisning ? Kabelen fra B + på dynamo må jo ha vært tilkoblet et sted før du monterte Quick.

Hvis kabel fra B+ på dynamo fremdeles er tilkoblet starterkontakten forsvinner en god del av hensikten med Quick fordeleren, men det får vi komme tilbake til om det er dette som er feilen.

En enklere test enn den jeg nevnte sist :  Mål mellom batteri minus, og kontakten på Quick der dynamokabel er tilkoblet. Slå av og på hovedbryter til startbatteri og se om spenningen øker når bryter er på.

Dynamo går som sagt ikke innom starter. Den er koblet vekk av meg selv og lagt rett bort på ladeseperatoren.

Men har fått svar andre steder og ser ut til at :

Hmm.. normalt måler du fra pluss til minus, altså parallelt på batteriet, nå måler du fra pluss til pluss og da vil du automatisk måle minus igjennom den enhet med lavest motstand, da vil du få ca disse målinger. Altså dynamo vil oppføre seg som en kunstig minus. Alt dette selvfølgelig når motor ikke går..

Gtir_man : det har jeg gjort selv men mulig det står igjen en liten kabel mellom dynamo B+ og starter, det husker jeg ikke.

Jeg reagerte på det over her, men ser ut til at du har kontroll på det nå, og vil jo tro at alt er ok der.

Gtir_man : . Altså dynamo vil oppføre seg som en kunstig minus.

Du kan godt si det slik, og derfor maser jeg om denne prøvelampen. Lyser den, er det EKTE minus. Lyser den ikke, er det kunstig minus.

Da slipper man å gruble så mye på hva spenning burde være og det er altså ikke sikkert det er noe galt hos deg :smiley:

Ok...Da er det jo jording gjennom dynamo du får da. Sitter jo egentlig dioder der som skal sperre men....

OK  :giggle:

Det er i ein verden at alt er fullkomment, at dioder sperrer 100 %. Og eit digitalmultimeter har so høg impedans (kva det kan vera for noko) at dei glatt lar seg lura av dioder som er berre 99,99% fullkommen :worry: Ein liten lampe derimot, belaster kretsen sopass at den ikkje lar seg lure.

Redigert av Dinamo (see edit history)

Test med prøvelampe utført...

Mellom Dynamo + og startbatteri + lyser det ikke i prøvelampa. så tipper det er ok her selv om jeg måler spenning. ( har også tatt av minus til motor, men må finnes en annen minus et sted da målingen fremdeles er der, finner bare ikke ut hvor den minusen er  :worry:

Men hvis jeg tester på forbruk lyser den litt og slukker sakte, koblet av batteriladeren, da skjer det ikke. Vil batteriladeren kunne gjøre noe her ? i å med den slukker vil jeg tippe at det er ok. 

Siden lampen ikke lyser så kommer ikke strømmen lenger enn til diodene i dynamo. Du kan jo ha lampen tilkoblet og se at spenningen blir til 0 mellom batteri + og B +. Altså overfører lampen spenningen til ledningen, men ikke lenger. Hadde den lyst ville det vært kontakt med batteri minus, noe det ikke skal være i ditt opplegg. Men du må jo teste med hovedbrytere på og alle kabler tilkoblet slik at du er sikker på at alt er ok, noe det ser ut til at det er.

At lampen lyser litt når lader er på er ikke så merkelig. Da fungerer lampen som en ladeledning og sender strøm inn på B+ , gjennom Quick, og inn på startbatteri. Det medfører at lampen lyser litt, men jeg tipper at motstanden i Quick er så pass høy at strømmen stoppes, og dermed slukker lampen. Det er jo veldig lite strøm som kan passere i en prøvelampe, og det er kjent sak at det er en viss motstand i ladefordelere selv om strømmen går den riktige veien.

Du kan jo teste ved å ha laderen på, og koble lampen mellom de to + polene på forbruk og startbattri. Lyser den konstant da så er det nok motstanden i Quick som gjør at lampen slukker.

Litt usikker på dette da, men skal nok dikte opp en annen forklaring om ikke dette stemmer :saint:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...