Roger og Olina Startet 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2016 Skulle senke ned ispopellen ned under båten. Pang, så slo jordfeilbryteren ut. Dette skjønner jeg ikke. Noen som kan gi meg noen tips her? Det er ikke vann I ispopellen. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Er det en selvstendig jordfeilbryter, eller er det en jordfeil automat? Jordfeilbryteren kan eventuelt være for liten i forhold til effekt på is propell, eller jordfeil er på tilførsels kabel, det kan være brudd internt i kabel også evnt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 7.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Det er en jordfeilbryteren som står inne I en slik Biltema byggepanel.Den går fint på brygga, men bare den så vidt kommer I kontakt med vannet, så slår bryteren ut. Jeg har ikke noe greie på disse bryteren. Men ser de selges også på bla Jula. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Da har du vel jordfeil i vispen din. Ville hondtert den med forskikktighet når den er tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Manglende jordforbindelse i bryggekontakt og jordfeil i vispen ! Først når vispen får kontakt med vannflaten så får den kontakt med landjord (flytende jord) og jordfeilbryter slår ut. Få en elektrikker til å sjekke bryggeanleggets jordingsforbindelse !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Roger og Olina Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Nja, har egen brygge rett utenfor stuedøra. Så den er tilkoblet strømmen på huset. Nå har jeg demontert den og som sagt, ikke en dråpe vann i den og den fungerte i fjor når den ble satt bort for våren. Roger Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Du trenger en megger for å måle mellom hver leder og jord I tørr og neddykket tilstand på ledningen til vispen. . At du har en jordfeil på ispropellen er hevet over enhver tvil, spørsmålet er bare hvor den er... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Bare slik at det er sagt: Du behøver ikke ha vanninntrenging for å få jordfeil. Og hvis jordfeilen ikke sitter i ledningen, så har det vel liten hensikt å finne den. Om du for eksempel ikke ligger innenfor garantiperioden for produktet. Slike dingser koster ikke så mye relatert til hva det vil koste å reparere. En nedsenkbar pumpe gjør samme nytten. Biltema selger 'engangspumper' ned til ca. 400 kroner stykket. Har et par stykker ved bryggen der jeg ligger som bruker slike. En slik pumpe holder det isfritt rundt halvparten av en 40-foter. Og hos oss blir isen gjerne 30 cm tykk. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 -Hulda, det blir jo en liten avsporing, men det der var jo interessant, -å bruke en vanlig pumpe.. Senker du da pumpen ned et stykke, med en tilkoblet slange som har utløp oppe ved vannflaten? -uten å være ekspert: henter man varmere sjøvann opp fra dypet, så hindrer man is. Når dette sjøvannet er skikkelig salt, og det blandes med ferskt vann fra nedbør og landavrenning, så hindrer man isdannelse ytterligere. Smart! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 (redigert) Lar pumpen henge en liten meter under vannflaten. En gang isen truet med å klemme Hulda inn mot en kai, saget jeg hull i isen, senket ned min gamle ABS-pumpe. Dagen etter var mesteparten av skutesiden i åpent vann. 20 cm tykk is. Måtte flytte pumpen en gang for å få åpent vann langs hele skroget. Redigert 8.Januar.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Hmm, akkurat. Takk for gode tilbakemeldinger. Så hva kan/vil skje om jeg bruker den uten jordfeilbryter? Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Du har en ukontrollert strømgjennomgang. Når den blir stor nok, går sikringen. I mellomtiden kan installasjonen være korrosjons- og potensielt livsfarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 -ville vel vært yderst forsiktig... Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Har du skikkelig hovedjord i anlegget? Hvi den ikkje er heilt god, so kan det skje at når denne vispen kjem i sjøen so danner den jording. Dermed kan ein lekkstrøm frå ein hvilken som helst plass i anlegget slå ut jordfeilbryteren. Dette kan målast av ein elektrikar. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Og der, Magne, tror jeg du har ett. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Sjøen er verdens beste jording, og bringer lekkasjestrøm direkte fra ispropellen og til transformatoren i forsyningskretsen til energiverket. Du trenger ingen jordleder eller noe jordingsanlegg for å få en stor jordstrøm i ispropellen når den er senket i havet. Jordfeilbryteren er kun en "dørvakt" som passer på at like mye strøm går i begge fasene. Er det mer enn 30mA som ikke finner veien tilbake etter å ha vært innom ispropellen din, så stenges strømmen av hensyn til sikkerheten. Du vil sannsynligvis aldri få strøm i jordleder når ispropellen er senket i saltvann. Vær forsiktig, og ta ikke på ispropellen med pluggen i om du har problemer. Har vært borti at den typen maritim selger har jordfeil fordi kabelen inn i propellen er plugget i propellen, og denne må smøres med vannfast fett før hver sesong i følge maritim. Kasco tror jeg den propellen heter. Har en liggende som jeg har blitt skeptisk til å bruke etter at jeg fant ut av patenten. Greit at de ønsker å selge kabler i kasco, men en plugg nedsenket i saltvann....Høres ut som den er bedre egnet i ferskvann. I utgangspunktet er det jo tåpelig å senke slike ting ned i sjøen, men nå er jo det løsningen man bruker for tiden. Jordfeilbryteren er imidlertid din beste venn her... Sitér dette innlegget Link to post
gps Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Det er uansett en lekkasjestrøm(feilstrøm) mellom fase og jordleder eller til ledende omgivelser når en vanlig strømstyrt jorfeilbryter løser ut. En slik bryter behøver ikke jordleder for å fungere som det er nevnt tidligere i tråden. Det er ikke trygt å bruke utstyret med jordfeil og det er ekstra viktig med jordfeilbryter i våte omgivelser når du kan være våt og kroppsmotstanden følgelig er lav. Et tips kan være å sjekke støpsel og kabel også, ofte kan feilen være der om pumpen ser ok ut, litt salt på eller inne i støpslet kan være nok. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Og så skal man være klar over at der akslingen til propellen går gjennom motorhuset sitter det en tetning. Den tetningen brenner om propellen kjøres på land, tetningen må ha vann for kjøling og smøring. Vil anta at det står et eller annet i bruksanvisningen om det. Du skriver at propellen er koblet til el.anlegget i huset. Jeg formoder at det er et jordet uttak. Og, om Dinamo har rett, har du i så fall feil i husets jording. Men nok om det. Jordfeilbryteren, som skrevet over, reagerer når strømmen i lederne har større diff. enn 30 mA (om det er en slik jordfeilstyrke). Det betyr at du har 'mer eller lik' 30 mA som forsvinner et eller annet sted. Man kaller det vagabonerende strømmer. Kan være meget skadelig. Og som jeg skriver over, det bør du finne ut av før du prøver en gang til. Og det å finne ut av feilen, vil trolig koste mer enn en ny neddykkbar pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Sjekk støpselet i andre enden av kabelen til pumpen din, det hender rett som det er at det oppstår feil der. Men husk at jordfeilvernet er installert for å beskytte! Så ikke bruk utstyr med jordfeil før feilen er utbedret! Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 9.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Takk for god hjelp. Har i grunnen gitt opp. Har feilsøkt både her og der uten å finne noen feil. Så kjørte til Jula i dag og kjøpe en pumpe som gir 130l i min. Så får en se om det holder. Roger Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Fungerer propellen greit, uten å utløse JFB (Jordfeilbryter) når det er i lufta, men løser ut JFB når den blir senket ned i vannet, så har du en vannlekasje, enten inn en plass i koblingshuset/motor, eller så kan kabelen være skadet/morken, så det trenger inn vann der, og skaper problemet. MVH Elektrikeren. Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.