Swag Startet 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 8.Januar.2016 Hei! Har kjøpt meg en seilbåt nå, mitt nye hjem. Har kjørt den fra Bergen og skal til Bodø. Har blitt berget to ganger nå i løpet av turen i vinter grunnet motorhavari. Nå står den i Rørvik, og motor skal byttes! Og da den skal opp av havet så tenkte jeg å dra ned å pusse på båten i samme slengen:) Har aldri gjort dette tidligere, så lurer på ganske basic ting. Har tenkt å bytte farge på skroget fra hvit til mørkblå. Og vil gjerne at den skinner godt :) Har ikke tenkt å ta none snarveier, så hvis dere kunne hjulpet meg på hva jeg burde gjøre trinn for trinn så hadde det vært kanon. Skal også pusse ned under båten,og legge på bunnsmurning. og her trenger jeg også hjelp. Og funker det å gjøre denne type jobb på vinteren ? Takk på forhånd :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 (redigert) Å male skroget nå vinterstid er ikke til å tenke på engang! Alt for kaldt! Men tenk deg nøye om før du maler et hvitt skrog blått, enhver dunk vil gi flassing/skraper og det hvite vil lyse mot deg. Samt at riper viser veldig godt på blått skrog. Jeg ville vurdert å heller polere opp det som er. Angående bunnsmøring så trenger du normalt sett ikke å pusse. Men du må høytrykkspyle grundig, for å få vekk all slim og groe. Om bunnstoffet er slitt kan du legge på et nytt strøk. Dra over det gamle med en fille, om det farger av er det ganske sikkert selvpolerende. I så fall legger du på et tynt nytt lag av anerkjent fabrikat (f.eks Jotun, Hempel eller Seajet). Denne jobben kan du gjøre på vinteren om det ikke er for kaldt. Redigert 8.Januar.2016 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 (redigert) Glem det å male skroget over vannlinjen, som Index skriver. Kjøp deg heller en skikkelig pollermaskin og gode produkter, så skal du se at skroget skinner betydelig mer enn det vil gjøre om du lakkerer. Du skal få mange gode råd om det her i forumet. Men du må nok vente til det blir varmere i luften. Dessuten: du kan være sikker på at det er langt viktigere oppgaver å ta tak i etterhvert som du blir kjent med båten. -ikke minst viktigere kostnader. Vet du når den fikk nytt bunnstoff sist ? Jeg vil nå si at det ikke helt er årstiden for det heller... Det er meldt om kaldt vær ut januar... Spyl og kost skroget rent for groe, rengjør propell, er det seildrev eller aksling? Bytt Zink-anode. Er det aksling, så skal anoden som regel festes på den, og dimensjonen måler du innvendig i båten, om du ikke allerede ved dimensjonen. Dersom bunnstoffet er så tynnslitt at du ser skjolder av det underliggende lager, så tar du båten på land igjen senere. Men om temperaturen er ok når du først er der, så legger du selvfølgelig på et lag. Da sparer du deg for ny kraning i år ( 2-3tusen kroner) Bruk anledningen til å inspisere skrog, kjøl og ror. Kanskje bytte skroggjennomføringer og ventiler om de er gamle. Verkstedet kan sikkert både vurdere og bytte dette for deg. Men det er en smal sak å gjøre det selv om du leser deg opp. Du skal seile et godt stykke, så et rent og glatt undervannsskrog har mye å si for fart og anvendt tid. Nå når båten skal på land og bytte motor, bruk heller muligheten til å rengjøre dieseltank, kan den tas ut? Vet du når den ble rengjort sist ? Uren tank er noe dritt og kanskje en av de største årsakene til motorstans. Jeg kjenner ikke båten, men et Googlesøk gav treff på en utgått annonse med en Møster på Lindås. Båten er vel ikke helt ny, så en god nedvask i en bobåt, hadde jeg satt høyt på lista. Videre, sjekk av alle dekksgjennomføringer, rekkestøtter mm for lekkasje. Gratulerer med bobåt, du har en fin og spennende tid fremfor deg. Prioriter oppgavene, forhør deg om hva du skal bruke tiden og pengene på. :) Hilsen en som kjøpte comfort30 for fire år siden, har bodd i den i 6 måneder, og brukt en del tid på fix, oppgradering mm. Redigert 8.Januar.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swag Svart 10.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Tusen takk for gode tilbakemeldinger :) Den båten du Eureka fant annonse av fra Lindås er den jeg har anskaffet meg. Ser at jeg ikke vil komme meg ned før i slutten av måneden, og være noen uker ut i Februar. Så hvis været er blitt varmere kan det bli muligheter for å smøre litt på skråget. Det jeg tenkte på å gjøre skroget blått er pga. av det er flasset av noen flak, der fargen under det hvite er blått. Så kunne det vært et alternativ å pusse den helt ned til det blåe, så begynne å legge strøk. Jeg ser hva dere mener at blå ikke er en veldig praktisk farge å ha over det hvite. Blir nok å tenke meg to ganger om før jeg går for blått. Så ser ut som det faller på hvit. Blir å gå mye tid i å vaske og gjøre båten ordentlig ship shape :) Har også lyst til å legge om hele det elektriske, bytte ut lysene til led. Lurer på om det er mulig å koble om slikt at man kan gå på 230 volt når man bruker motor? Eller kan jeg bare bruke 230 volt når jeg har landstrøm ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 (redigert) Så båten er originalt blå? Legg gjerne ut bilder om du har ? Det er en smal sak å legge opp nytt elektrisk 12V. Men det krever nok at du leser deg opp på prinsippene, om du ikke kan det fra før. Om det allerede er ok lamper i båten, så får du kjøpt ledpærer som passer alle typer sokkler. Jeg har bytter alt til led. Noen nye lamper og noen gamle men med led. Dog er det ikke uvanlig at elopplegg blir rotete over tid. Ofte er det behov for opprydding. Du må nok belage deg på å bruke 12v på sjøen. Til enkelttilfeller, som pc-lading, så kan du kjøpe 12V til 230V omformer, men de suger batteriene tomme om du har store forbrukere. Om det ikke er skikkelig landstrøm opplegg, les hjemmelaget, så kan du kjøpe et "plug-and-play" sett som du har lov til å koble opp selv. Består av landstrømkabel, inntakskontakt, sikringsskap, og kabler og stikkontakter. Alt med ferdig hurtigkoblinger. Du skal bo i båten, så det bør være skikkelig og ryddig. Er det Varmtvannstank i båten? Om ikke, så er det lurt å få den koblet opp på den nye motoren med en gang. Hvilken motor skal du sette inn forresten ? Ny? Redigert 10.Januar.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swag Svart 15.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Hei! takk for godt svar:) Er uvisst om den er orginalt blå, men skal sjekke det opp. Er ikke varmtvannstank i båten nå, så god ide å koble den opp mot motoren. Må også få satt inn en septiktank. Trur du det er et stort problem å koble opp mot et elektrisk toalett ? Har landstrøm med 2x2 stikkontakt uttak :) Men 12volten blir litt nytt opplegg på, med nytt panel osv. Båten som blir satt inn er en Volvo Penta D1-30. Den har 27 HK. Det burde vell bli bra det ? Takk igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.