Tridenten
ios skrev On 9.5.2017 at 22.25:Kult med en blogg om disse båtene. Har en 1800ST, som jeg har hatt de siste 15 årene, kan ikke tenke meg å bytte.
har 3.0l Merc, men den begynte å bli dårlig. Transom er fortsatt bra. Sendte inn drevet til full service, og kjøpte ny longblock fra usa i 2013.
angrer ikke et sekund, går pent og jevnt. Longblock kostet ca 2000 USD + 2000 i frakt (jetcarrier.no med båt tok 6 uker).
Ble levert med ny elektronisk tenning. Flyttet over dynamo, varmeveksler og starter. Spanderte ny forgasser, utrolig mye guffe nedi den gamle,
gadd ikke forsøke å overhale den, ny kostet ikke alverden. Trengte marina for å aligne motor/drev, så drevakslingen går rett. Går nå jevnt,
ingen tenkepause under akselerasjon.
Skiftet gasshåndtak til ny mercruiser med dødmansknapp og sikkerhetsbryter, må stå i fri for start. Det var ganske plundrete, smalt å holde mutterene fast på
baksiden...., kablene måtte skiftes, var originalt levert med Volvo styre kabler (Draco kontrollen var egentlig en VP kontroll)
Kjøper mest deler fra USA, noe ebay men mest US Merc forhandlere, dvs. belger, manifold, starter, tiltpumpe ++. Skifter noe gammelt hvert år.
Siste prosjekt var å sparkle/spray lakkere bauen, så alle gamle skalkemerker forsvant. Jotun Top Coat farge "Siv" matcher nesten original fargen. Kjøpte også ny sidedekor, så nå ser den ganske bra ut.
Skifte til V6 krever vel støp av nye motorfester???
Hei ios,
Morsomt at du holder stand i den gamle motoren. Det er en veldig solid motor. Min hadde ikke ferskvannskjøling, så jeg hadde ingen anelse om hvordan den så ut innvendig, men den gikk pent helt til jeg tok den ut.
V6 krever støp av motorfester ja. Ingen komplisert oppgave, men måtte slipe litt godt ned i innerlineren for å få godt nok feste til ny glassfiber. Det gikk til slutt og båten er nå sjøsatt. Har igjen litt, som å montere ny blower, el. lensepumpe og en ny hovedstrømbryter.
Kjørte litt i går kveld. 43 knop ved 5000rpm. 33 knop ved 4000rpm. Det danner grunnlaget for fin marsjfart :)