plavec Startet 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2016 Hei, Nå er jeg blitt pensjonist, heldigvis holder helsa og pågangsmotet seg på topp også. Jeg vil endelig prøve meg på seiling, først her i Drøbaksfjorden, hvem vet hvor ender jeg i fremtiden… Da jeg har i mange år hatt motorbåter, er ikke sjøen helt ukjent for meg. Jeg vet at den må respekteres. Jeg trenger mange kloke råd fra dere, erfarne seilere der ute. Det første punktet er at jeg må lære meg å seile. Som gave til min sekstiårsdag fikk jeg et helgeseilingskurs. På tross av suksessfull avslutning, føler jeg meg overhode ikke i stand til å styre en seilbåt på egen hånd. Tiden er verdifull og jeg vil begynne snarest mulig med opplæring. Jeg vurderer å fly til varmere strøk og mønstre som en matros på en båt som trenger mannskap. Jeg har tenkt på Karibien, Porto Rico. Tror dere at jeg kan finne noen som trenger meg i disse trakter? Jeg er ganske praktisk, behersker flere språk, spiller gitar, kan lage mat… Er det noe «crew wanted» der? Hva må jeg passe på? Takker for deres råd, flere spørsmål kommer siden… Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Tja, er det så komplisert å manøvrere en seilbåt? Om du har et helgekurs, så har du et helgekurs mer enn hva jeg har. :) Kjøpte min første seilbåt for 4 år siden, heiste seil for første gang, alene, omtrent med teoriboka i hånda. Ikke er jeg dyktig, ikke kan jeg alt, men jeg kan mer enn jeg kunne da jeg kjøpte den :) Tar man det kuli, tenker gjennom det man gjør, så kommer det ganske fort. Men nå skal det også sies at dette er en 30foter. Om du sikter deg inn på 40 og oppover så skjønner jeg at du har stor respekt for det du begir deg ut på. Det er mere krefter i det. Men det går ann å ta det med ro i begynnelsen, litt mindre seil oppe, litt mere marginer, så øke på når man mestrer. Sitér dette innlegget Link to post
Heiaas Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Hei Håper du får åpnet linken nedenfor, det er en norsk båt som etterlyser mannskap, avreise mot Norge i begynnelsen av mai. Http://friskustur.blogspot.no/2015/12/har-du-lyst-til-seile-med-friskus.html?m=1 Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Hei, Jeg vil endelig prøve meg på seiling, først her i Drøbaksfjorden, hvem vet hvor ender jeg i fremtiden… Takker for deres råd, flere spørsmål kommer siden… Siden du er i Frogn, så MÅ du bli med på onsdagsregattaen i Drøbaksundet. Enten med egen båt, eller som manskap. Møt opp på onsdager på seilhytta, når sesongen begynner. Følg med på www.Dssf.no Hilsen Regattasjefen i Dssf. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
RSL Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Det er ikke å seile som er vanskelig. Det er det å seile fortere enn andre som er vanskelig. Spøk til side. Har du båterfaring, så er det bare å se på skuta som en motorbåt med mulighet for å seile. Det å være med som manskap i klubbregattaer som nevt i innlegget over, er uansett nyttig. Så prøver du etterhvert med egen båt. Med eller uten mannskap, spiller ingen rolle. Du vinner ikke i starten uansett. Før jeg ble sikker på startprosedyrer og vikepliktsregler i kaoset ved start, så bare lå jeg litt utenfor startfeltet og ventet til de andre startet. Jeg seiler de fleste av mine klubbregattaer alene, men har også vært en del med andre. Da lærer man noe hele tiden som jeg kan prøve ut når jeg seiler alene senere. Rev i tide og pass deg for bommen. På ferier har vi helt andre regler. Når jeg og fenderinnen har ferie, så er reglene. * Man krysser ikke på ferie * Seil skal ikke skygge for sola RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Grønnskollingen Svart 10.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 Det er ikke å seile som er vanskelig. Det er det å seile fortere enn andre som er vanskelig. Synes dette fint kan stå i fullt alvor Resten av det RSL skriver klinger også veldig godt hos meg. Klubbregatta er den beste og raskeste måten å lære hvordan man finner forskjellen mellom vant, fall og skjøte i en trygg og trivelig setting. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 (redigert) Les sailng for dummies. For det billetten til Caribien koster får du deg en liten seilbåt å øve deg med. Seil i lett til moderat vind i starten. Etter en sesong i egen båt kan du seile ! Etter en sesong til kan du seile i hardt vær også. Skal du seile fort kan regatta være en vei å gå. Seiling er ikke så komplisert. Learning by doing fungerer fint... Redigert 11.Januar.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Både Drøbak og Hurum seilforening har onsdagregattaer. Selv har jeg deltatt i Hurum sine, og der er det veldig velkomment med mannskaper som har lyst til å bli med ut for å prøve seg. Tipper det er likedan i Drøbak, så det er en flott måte å få oppleve litt hektisk seiling. Be om å få være med i en båt som seiler med lave ambisjoner, der er det kanskje litt roligere ombord :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.