Olsenmann Startet 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2016 Er grunt akkurat der tauet ligger og det gnikker slitasje på steiner, det er 30 meter langt så klarer ikke tre slange innpå hele lengden, noen som har erfaring med effekten å tre 30 cm lange plast rørstykker innpå tauen?( dette vil også kanskje ha den effekten at tauet ruller over steinene) (kan ikke bruke moring da det rett utenfor er veldig bratt nedover i sjøen) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Sleng ut et bilde, det gjør det så mye gøyere å synse :) Sitér dette innlegget Link to post
Olsenmann Svart 11.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Olsenmann Svart 11.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Kan ikke bruke tung kjetting da en mister spennet som gjør at båten ligger akkurat et par meter utenfor naust, det er et slikt blytau jeg har tenkt å bruke med at jeg trer harde plastrørbiter utenpå tauet for beskyttelse mot steiner i bunn, tauet må også ligge delvis på bunnen pga. sterke havstrømmer i området. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Hva med en lang stokk stikkende ut fra hjørnet på brygga som akterfortøyning? RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Olsenmann Svart 11.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Takker for svar RSL, ikke dum idee, jeg må vurdere litt mer ifm. stokk på hjørne av brygga, men den må en ligge en meter nede i sjøen slik at andre ikke blir forhindet å legge til brygga Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Tror jeg ville brukt moring som akterfortøyning. Sett et tau fra selve moringen og inn til land langs bunnen slik at den ikke rauser ned bakken. Dette tauet blir stramt og ligger stille slik at det ikke gnages. Skal du bruke rør ville jeg brukt minst 6 m lengder. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Olsenmann Svart 11.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 (redigert) Takker for svar Mons; Jeg har tenkt på moring selv slik du nevner, når jeg får vurdert litt så kanskje det blir konklusjonen min også til slutt.... Den fortøyningsteknikken som er tegnet på bilde var slik den gamle fisker som bodde der mente var best måte å gjør det på, han hadde en tau inn til naust og medhvor han dro inn båten(det var langt nok spenn på "tau" akterfortøyning (det var 3stk Ø6 messingstråder han tvinnet sammen) og inn til land høyre på bilde til at han akkurat klarte å dra båten inn til naust; det lange spennet gjorde at det ble en fjærvirkning Redigert 11.Januar.2016 av Olsenmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Hei Dersom terrenget er høgt nok, og det ikkje er til ulempe for naboane, ville eg spent tauet eit par tre meter over vassflata. Ingen gnag, og lett å inspisera. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Olsenmann Svart 11.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Hei Ask, ingen naboer der :-), men andre som kommer på besøk må kunne legge til kaien der, tauen vi da komme i veien for dem Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Hva med å feste moringen til land med kjetting på bunn? Dette for å forhindre at moring sklir nedover skrånende bunn. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Hvis det er forholdsvis grunt rett til høyre for der båten ligger kan du vel få drevet ned en påle eller boret ned en jernstang? Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Hvordan kan andre legge til slik du har fortøyd når du sier du har spenn i tauet? Sitér dette innlegget Link to post
Olsenmann Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 (redigert) Hei Nord West: det er bare litt spenn tauet(eller det har før også blitt brukt før er bl.a. 10mm kjetting kortlenket), med så lang spenn som 30 meter så vil den synke til bunns(det er ikke mer enn 1.5 meter dypt ved fjære der aktertau er tegnet på bilde), en kan tenke seg at hvis en bruker Ø20mm kjetting så vil den bli så tung at den ligger nesten i ro på bunnen, eller det vil si ved stormer vil den bare bli kastet nærmere og nærmere land helt til båten kommer for nærme naust, derfor mener jeg at det er bedre å bruke lettest mulig fortøynings"tau" som vil bevege seg litt mer fritt på bunnen, båten lå vel litt nærmere lang på høyre side enn det på bilde Redigert 12.Januar.2016 av Olsenmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olsenmann Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Hei Big Horn, kjempeidee, den løsningen må jeg sjekke mer muligheten for Sitér dette innlegget Link to post
Olsenmann Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Hei Sailorboy, det er av alternativene jeg tenke å bruke som du nevner med å sikre moringen til land, da må jeg ha en taublokk i tillegg hvor jeg han slakke for å få båt inntil naustet. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Ok. Men dersom båten blir utsatt for vind/strøm mot bebyggelsen, så vil vel spennet strammes opp såpass at andre kan få tauet i propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Olsenmann Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Hei Nord West, har ikke hørt at det har vært problem; skoleferje hentet barn der i gamle dager, men den kjørte med bauen inn slik at propel akkurat gikk klart. Jeg likte ideen dem gamle brukte(var en fisker som bodde der med en gammel trebåt) med å ha lang fortøyningd"tau"; da slipper en å ha taublokker for å slakke for å få båten inntil naustet, en bare drar båten hardt inntil naustet ned en taustumt Sitér dette innlegget Link to post
Olsenmann Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 (redigert) Er det noen som har erfaring med å tre 5 meter lange litt harde plastrør innpå en fortøyningstau som er +/- 30 meter lang og som delvis ligger på bunn og gnikker mot steiner? Tenke å bruke cirka Ø20-25 mm blytau Redigert 12.Januar.2016 av Olsenmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Om du fortsatt lukter på tau-i-rør løsning burde det gå fint å få tredd inn et 20-25mm blytau inn i 1 1/2" vannledning. Vil tro du kan bruke så lang vannledning som du vil uten å skjøte dersom du først trær gjennom en tynnere fortom (feks ståltråd eller eller en stiv elektrisk kabel. Når tauet så skal dras gjennom pøser du samtidig på med en grønnsåpeoppløsning 1:5 som vil sørge for å redusere friksjonen nok til at du får dratt tauet gjennom hele vannledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Vannledning høres jo smart ut. Skal tro om det funker å suge tauet gjennom med en støvsuger? :) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Trosse er gratis, men trenger noen vekter de første åra for å ligge på bunn, bort til en bøye med syrefast stål, så har du akter fortøyning de neste 10-20 åra. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tilplan Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Noen jeg kjenner fikk for vel 30 år siden satt ned bor som var brukt til boring i fjell i forbindelse med anleggsarbeid. Jeg mener å huske at de fortsatt var i bruk sist jeg var der. Her er det under en meter dypt og øverste lag er mudderaktig. Hvordan det er lengre ned i bunnen vet jeg ikke, men løsningen har fungert godt. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Tau i rør er brukbart. Lett å få igjennom en hyssing for å trekke med hvis du bruker støvsuger eller trykkluft og en passe stor isoporbit i enden av hyssingen. Bra med lange lengder da det er mest utsatt i skjøtene. Bør ikke være problem å trekke tauet igjennom et 30 m langt vannrør av de svarte. Gjør dette en del med strømkabel, men problemet er at det blir for stivt til å legge seg på bunnen. Det blir liggende oppå alle steinene. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Barco Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Noe som kan være kanskje bedre enn kjetting er å bruke en grov trosse ( gratis brukt oppdrettstau) og å steine denne ned langs bunnen fra landfestet. Siste del kan du selv bestemme bevegeligheten på, resten blir liggende i ro . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.