Jump to content

Musling prosjektet mitt

Tikkakjell

Recommended Posts

Tenkte å legge ut litt bilder av prosjektet eg har holdt på med i sommer, høst og vinter? Hadde siklet lenge på båten som var egentlig ganske stygg, sliten i fargen å dårlig vedlikeholdt,, men de var noe med dei musling'ene som eg likte bedre å bedre for kvar dag eg såg på dei på nettet og youtube? Så eg ga han eit bud og fekk båten? Så eg hentet rana'en og slepte den til moloen og fekk den på henger og heim i tunet kom den? Endelig hadde eg kjøpt meg ein musling?

Etter å ha undersøkt litt på båten fant eg ein liten skade under kjølen heilt bak i vanntunellen, her blei de kuttet av ein stor bit for å vere sikker på å få vekk all skade for så plastre dette i samen igjen? Ellers var det masse hakk og diverse under som måtte sparkles, men de var jo kose jobb I forhold til plastring'en? Blei så handla inn 2k lakk fra biltema som eg sku bruke. Fekk den inn i garasjen å den blei lakka utvendig, brukte rulle og fordriver til den jobben, heilt greit resultat syns eg? Snudde så båten og fekk pusset ned all den gamle lakken som tydligvis var mala på med kun pensel? Båten blei så lakket innvendig og akterspeilet blei forsterket med ei 4mm rusfri plate utvendig og 8 mm alu plate innvendig på akterspeilet, og i stede for strekkfisker som vanligvis blir brukt så tok eg 2 stk rustfrie rør og m12 gjengestang som går tvers igjennon alt?

Motor var eg på jakt etter helt i fra starten av prosjektet. Var kun ein type motor eg sku ha, va ikkje snakk om nåke annet enn yamaha 2 takt? Men var ikkje lett å få tak i noen, då desse blir solgt på dagen nesten vist prisen er rett. Men dukket opp ein 2004 mod 90 kh som eg havnet opp med? Denne var gått 185 timer og va i meget god stand? Motor blei montert nå i romjulen og hydraulisk styring fra baystar blei montert, så blei kablene midletidig lagt opp slik eg eg fekk ein prøvetur nå på nyåret?

Må sei eg blei meget overrasket over korleis båten gjekk i sjøen, den beste båten eg har prøvd og vore oppi faktisk?? Eg feiget ut på 45 knopp då eg ikkje har kjørt musling før eg vertfal ikkje vane med chinewalk? Men dette blir vel ein vane utøver våren tenke eg? Ny fenderlist blir

montert til våren når de blir litt varmere i været.

Har mistet mangen av bildene fra starten av prosjektet, men legger nå ut noen av dei som eg har?

1452671118.jpg

1452671148.jpg

1452671173.jpg

1452671204.jpg

1452671219.jpg

1452671241.jpg

1452671285.jpg

1452671299.jpg

1452671311.jpg

1452671341.jpg

1452671354.jpg

1452671370.jpg

1452671385.jpg

Redigert av Tikkakjell (see edit history)

Ja du må nok ha en ganske stor stigning på propellen hvis du skal få omsatt kreftene i høy toppfart på den lette båten  :saint:

Mener du at du fikk 45 knop på GPS med bare 19" stigning? Må ha vært et voldsomt turtall da  :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Fekk 45 ja, viste 45 på tacmeteret og appen til kammereten min, som kan har betalt ein god del for å laste ned, men kor nøyaktig de er veit ikkje eg, men fort gjekk de. turtallet glemte eg me å skjekke, var for opptatt med å kjøre eg. Men er redd for turtallet var i meste laget, men dette blir sjekket på neste tur. Mener å ha lest at den yamaha'en skal 5500 på max??

Redigert av Tikkakjell (see edit history)

19" propell er vel for de som ligger i området 35-40 knop med litt større båter så det blir vel litt i minste laget for Muslingen.

Men ser at motoren har 2,0:1 girutveksling så det forklarer jo at du får et stykke over 40 da, men antagelig litt mye turtall.

Turtallsområdet på full gass er 4500-5500 som betyr at du trenger ikke ha noe særlig over 5000 rpm for å få full effekt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Det er nok garantert mange stålpropeller som har lignende eller kanskje til og med bedre egenskaper enn akkurat Turbo propellen.

Det er mye å velge i der ute. Men toppfarten blir nok uansett ikke et problem  :smiley:

Turbo1 eller LaserII er nok det som er testet og funnet å fungere godt av andre her på forumet med Musling. Yamaha PRO series ligger også fra 19-21" stigning, og vil nok passe skrog og farten du ligger på.

Med den lille girkassen så er det ikke så mye å velge imellom - som er bra...

Du kan også vurdere å heve motoren ett hakk eller to for å redusere chine walk. Motoren ser ut til å være montert lavt som den står nå ut fra bildene.

-ellers gratulerer med flott arbeid og resultat!

Å ha motren med Ventilasjonsplaten/kavitasjonsplaten noe over bunnen er det som skal til for å redusere chine walk. Slik som du har gjort det.

Men om du skal optimere hastighet med lavt hydrodynamisk motstand pga girhuset kan du heve motoren ytterligere. Men husk kjøling, styring, ventilasjon etc som er følgekonsekvenser av høy montering. Min erfaring er at høyere montering passer best å få til med å ha motorheis, slik at du kan heve og senke under bruk. Til noe mer all round bruk er den hevingen du allerede har gjort helt ok.

Du bør se etter propell med høy rake (forslagene over) , og ikke se etter lav rake (cleaver o.l.) eller 4 blads propell, da du vil ha akterneden lavt i vannet og evne til  baugløft, og forhindre at propellen gir deg akterløft.

^  ikke eksperimentert med forskjellige bladutforminger , men vil tro at på et skrog som dette så vil en propell som holder hekken nedi vannet vil gi en båt som er lettere å håndtere...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Har fått testet litt meir med turtall og fart på båten.

Resulterte i 46 knop og 6000 rpm, de skjedde ingenting på dei siste 500 omdreiningene,,men de er som forventet siden 5500 rpm er max på denne motoren.

Så vil eg komme meg ned på rundt 5500 med ein 21" turbo propell??

Leste at berre ved å skifte til stål i samme stigning vil senke turtallet pga bedre grep enn alu propell.

Stålpropell er jo obligatorisk når man kommer opp i slike hastigheter  :smiley:

De fleste stålpropeller har noe cupping som bedrer grepet og minsker slippet sammenlignet med alupropeller, og dermed kan farten øke ved samme turtall/stigning.

Som nevnt tidligere her så trenger/bør du ikke ha noe særlig over 5000 rpm for å få max effekt siden effekttoppen trolig ligger på ca 5000 rpm (midt i tillatt turtallsområde for full gass).

Hvis turteller er korrekt og du får 6000 rpm så er det nok mere enn hva som er bra for motoren. Du trenger større stigning, og stål.

At det ikke skjer noe de siste 500 rpm har nok isåfall med dårlig effektivitet i propellen din, og/eller at båten "flyr" så høyt at propellen mister grepet. 

Normalt sett skal farten naturlig nok øke med nesten 10% når turtallet øker fra 5500 til 6000, forutsatt at propellen har nok grep.

Redigert av teerex (see edit history)

Takk for svar ?. Men spørsmålet er om de er nok reduksjon i turtallet da vist eg kjøper ein med 21" stigning, blir vel redusert med ca 200rmp pr tomme stigning de vil si at eg får 2 tommer større og ein reduksjon på ca 400rpm og vil då havne på 5600rmp som fortsatt er litt over max.

kan ta jo ta ein tff til winrace å spør ka dei meine då

Hei, om jeg husker rett fra tråden din så har du en 19" original propell i dag. Og forskjellen på 19" org alu til 21" Turbo1 er litt gjetning. For det er ikke så lett som å bare se på stigningen. Ulike produsenter og propeller er ulikt utregnet på stigning. Stigningen er et snitt over flere deler av arealet på propellen som har progressiv pitch - ulik pitch på ulike deler av bladet ut fra vanet og ulik pitch på fremre og bakre del av propellbladet.

Dia: En org Yamaha er vel en 13 dia propell med 19" stigning mens en Turbo1 er 13 1/4 i dia. Det alene vil gi noe lavere turtall. kanskje 50-100rpm.

Slip: det er nesten ingen cup på din alu, mens Turbo1 har noe - det gor bedre grep og lavere slip på høye turtall. Jeg har regnet på dine tall som gir -8% slip som ikek gir noe mening. 46 knop, 2.0 i utveksling og 5500 rpm (du sier farten ikke endrer seg de siste 500 rpm) 19" pitch skulle gitt deg 43 knop. Mens du oppnår 46knop? Om man regner på 21" pitch i stedet for 19" blir det mer fornuftige tall med 4% slip som øker til 12% ved 6' rpm ettersom det ikke blir mer fart. Dvs at båten går noe saktere enn teoretisk hastighet målt ut fra alntall omdreininger og pitch. Og noe lavere enn de rene pitch/gir/turtall  bør det være...

Pitch: I så fall vil en overgang til Turbo1 i samme pitch 21" (samme pitch som du opplever at du har nå) kunne redusere turtall med 100-350rpm. Det blir mye gjetning dette. Først pga tallene som ikke "stemmer" på din originale propell, og så overgang mellom to ulike typer/produsenter/design av propeller. Og at det da kun er alu original mot Turbo1 i design som er skiftet. Med annen design, mer cup, noe større blader og noe økt dia.

-du kan også se etter Mercury LaserII for v4 girkasse som også vil passe til din motor med rette hub kit. Den kommer i 13,5x22 som vil kunne bli ganske så bra. Den er meget lik Turbo1 og det finnes flere av denne i markedet.

Denne motoren skal utvikle maks hk ved ca 5000rpm så jeg ville ikke vært redd for å gå opp i pitch. Ettersom det høres ut som om du vil ha maks fart og ikke bryr deg om hvordan båten oppfører seg med full last.

vil du ha maks fart ut av en motor bør du proppe for å treffe maks hastighet der turtall gir maks HK (ceteris paribus)... det er fysikk, (-heldigvis ikke med livet som innsats...) ;-)

denne motoren oppgis til å ha maks effekt/hk/"evne til å generere hastighet" ved ca 5000 rpm - igjen - skal du da ha maks hastighet bør du ligge nær inntil dette. Ligger du over i turtall vil du få lavere effekt og tilhørende lavere maks hastighet, ligger du under i rpm vil du også få lavere maks hastighet. Jeg mener å ha sett at HK faller raskere med økt turtall på disse motorene enn ved lavere turtall - som tilsier at det muligens er bedre å ligge under 5' i turtall for å få maks ut av denne. Om du finner en hk(dreimoment kurve kan du se om dette stemmer.

Slip faller med økende rpm, mens hydrodynamisk motstand (som luftmotstand gjør) øker med mer enn kvadratet av rotasjonshastighet på propellen. Så det å ligge under i turtall kan være bedre enn å ligge over. For motstanden øker mer enn slip minsker...slik at resulterende effektivitet til propellen kan bli lavere om du ligger over i turtall...

Om du igjen ser bort fra behov for å dra på mer vekt i andre situasjoner...osv osv

Men teste teste teste er eneste måten å finne rett svar!

(fant Performace Bulletins fra Yamaha med denne motoren - de legger seg på 5400-5700rpm ved WOT) Hør på Ivar... Det kan se ut som om hk kurven ikke faller så raskt over 5000rpm...

Redigert av alfaalfa (see edit history)

denne motoren oppgis til å ha maks effekt/hk/"evne til å generere hastighet" ved ca 5000 rpm - igjen - skal du da ha maks hastighet bør du ligge nær inntil dette. Ligger du over i turtall vil du få lavere effekt og tilhørende lavere maks hastighet, ligger du under i rpm vil du også få lavere maks hastighet. Jeg mener å ha sett at HK faller raskere med økt turtall på disse motorene enn ved lavere turtall - som tilsier at det muligens er bedre å ligge under 5' i turtall for å få maks ut av denne. Om du finner en hk(dreimoment kurve kan du se om dette stemmer.

påhengsmotorer oppgis jo etter en standard (Icomia 28 et elerannet) som sier at det først skal oppgis et anbefalt turtallsområde (vanligvis 1000rpm) for full gass - deretter skal effekten oppgis midt i dette turtallsområdet.     Feks om anbefalt turtall er 4500-5500 , så skal hk oppgis på 5000 rpm.  

Motorer som da har en spissere effektkurve  vil da kunne få oppgitt lavere effekt fordi de må oppgi den ved et lavere turtall.  

Et eksempel her er Yamahas V4 130/140hk , ved 5000 rpm yter den bare 123 hk, mens mellom 5500-5700 oppgis den til 131. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Eg feiget ut på 45 knopp då eg ikkje har kjørt musling før eg vertfal ikkje vane med chinewalk Men dette blir vel ein vane utøver våren tenke eg 

Ja kan hende det blir ein vane utøver, med chinewalk. For skal det ha noe poeng å teste toppfart og propell, må du ikke feige ut før toppfart er nådd. Og da må du nok ligge på maks fart over en lengre periode, også med chinewalk. 

Skal du gjøre det enklere å håndtere chinewalk, kan det lønne seg å se over båten, motoren og styringen. Se at den bakerste delen av "kjølen" på båten er jamn, rett og glatt. Sjekk at motoren er montert loddrett og i senter på båten, i riktig høyde. Sjekk at styrefinnen ikke er bøyd, kappet eller skadet, eller at demperne ikke er skadet. Ut fra bildene ser det ut som du har et lite ratt montert vannrett. Der er nok bedre om du har et større ratt montert loddrett og nærme, som er vanlig i racing, for å få bedre kontroll. Baystar styring er slarkete og  er vel ikke godkjent for mer enn 40 knop.

Skal du ha maks fart, må du ha båten opp av vannet, og ikke ned i vannet for å løse problemet med chinewalk.

Riktig turtall for max fart er nok ikke alltid ved max hk. Husk at vann har enn tetthet som er 100 ganger større enn luft. Jo fortere båten går jo mindre del er nedi vannet. Til slutt går den bare i lufta. Mak hk skal du ha der kraftbehovet er størst, som regel i praksis l litt under max fart.

Altså for max fart ville jeg dimensjonert propell for 5500- 6000. Men for andre forhold som levetid og allround egenskaper er det bedre å ligge på 5000-5500.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...