Jump to content

Det lukter stort sett dritt av septiktanken. Hvorfor?

Torsen67

Recommended Posts

Joda, ikke så rart kanskje, men det skal vel ikke lukte dritt i hele kabinen? Dassen har jo vannlås så her burde det være tett hvis dassen ikke har gått tørr. Er jo også ett mannlokk på tanken. Kan det være her lukta kommer i fra? Noen ganger lukter det, andre ganger ikke. Tror det har noe med temperatursvingninger å gjøre. Kanskje luftinga er tett?

Blir jeg ikke kvitt lukta, så går hele tanken på sjøen :giggle: Men den er jo kjekk og ha også da. Spesielt med kvinnfolk om bord. De vanker stort sett på dass :sweat:

Redigert av Torsen67 (see edit history)

-tett eller for liten dimensjon på luftinga.

-gamle septikkslanger, bytt til nye.

-dersom det lukter særlig mye når du bruker toalettet første gang etter en uke eller to uten bruk, så kan det være råttent saltvann i inntaksslangen.

Et triks mange her anbefaler, er å legge en fuktig klut på slangen, en stund. Dersom kulten begynner å lukte, så er det bare å bytte.

Ser det er god stigning på lufteslangen. Men skal prøve å blåse i gjennom (gulp) for å se om den er åpen. Mulig jeg bare bytter den ut. Hva er 3/4"? 16mm? Ved temperatursvingninger så er det jo denne som burde utligne trykket i tanken. Resterende slanger ser veldig bra ut. Jeg bruker grønn guffe og ferskvann i dassen når jeg forlater båten.

4. Skyll med ferskvann når du forlater båten (saltvann som har vært stillestående i skåle i lang tid lukter dri....)

(Forebygger også mot urinstein)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Hei,

Dette er et tema som er diskutert mye så bare søk, og du finner mange svar. Her er mine råd

1. Er det vedvarende lukt uten at doen er I bruk er det ihverfall slangene det lukter av. Fukt en klut med varmt vann og lukt på denne. Lukter det septik så er det bare å bytte slanger.

2. Bobler det I doen etter at du har trukket ned er luftingene tett. Bobler lukter og er luftingen tett så føres eventuelle avgasser tilbake til doen.

Nå er det slik at det finnes noen gode doråd for å undgå lukt:

1. Bruk sanærveske av den mørke blå (giftigste variinten). Den grønne miljøvennlige har jeg dårlig erfaring med. Hell I en halv desiliter når du kommer til båten

2..Tøm tanken etter hver tur.Skyll deretter med ferskvann (gjerne varmt) et par ganger. Hell I en halv desiliter med sanærveske og skyll ned med ferskvann til dette blir liggende I septikktanken Med andre ord det skal bare stå ferskvann  slanger og tank mellom hver tur.

3. Alle slanger tettes med urinstein over tid. En gang I måneden kjører jeg en halv flaske 37% eddik I skåla fyller med ferskvann nok til å fylle hele slangen. Da spiser eddiken opp evetuelle urinsteiner.

Du vil helt sikker få flere råd opp. Det er en egen drittgutt, Lars her på båtplassen han har over 30 års erfaring med dette og det er lurt og følge hans råd.

-tett eller for liten dimensjon på luftinga.

I vår gamle Skarpnes 9100 var det benyttet omtrent "sugerør" til luftingen med påfølgende dårlig lukt i båten.

Jeg monterte 4 ganger så stor lufting etter å ha lest her på forumet + byttet "sugerøret" med dobbelt så stort.  All lukt ble borte etter 1-2 dager.  Nesten magisk :-)

mvh

Windy37GM

Dritfornøyd

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Vi bruker ingen sanitærveske. Den lukter jo forferdelig.

Men dritt er jo heller ingen god lukt i en båt, så slangene og jabsco pumpe byttes på 5 års intervall. Tank spyles innvendig hvert år, og båten forlates alltid med tom tank og ferskvann i skåla. Vi klarer å holde lukta unna på det viset. Lufting er 19mm. Båtlivet ville vært håpløst om det luktet septik eller sanitærveske i skuta.

I vår gamle Skarpnes 9100 var det benyttet omtrent "sugerør" til luftingen med påfølgende dårlig lukt i båten.

Jeg monterte 4 ganger så stor lufting etter å ha lest her på forumet + byttet "sugerøret" med dobbelt så stort.  All lukt ble borte etter 1-2 dager.  Nesten magisk :-)

mvh

Windy37GM

Dritfornøyd

4 ganger ett sugerør høres fremdeles lite ut  :smiley:

Vi bruker ingen sanitærveske. Den lukter jo forferdelig.

Men dritt er jo heller ingen god lukt i en båt, så slangene og jabsco pumpe byttes på 5 års intervall. Tank spyles innvendig hvert år, og båten forlates alltid med tom tank og ferskvann i skåla. Vi klarer å holde lukta unna på det viset. Lufting er 19mm. Båtlivet ville vært håpløst om det luktet septik eller sanitærveske i skuta.

Sanitærvesken tømmes nedi når vi kommer og når vi drar og skylles ned umiddelbart. Hva slags lukt er det dere snakker om?

Ellers så har jeg sans for 2 luftinger. Har hørt at det finnes to varianter av sanærveske. En som dreper bakterien som lager lukten og en som setter I gang så mye bakterier at de utsletter seg selv I mangel på oksygen. Noen som vet og har kunnskap om dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...