Torsen67 Startet 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 13.Januar.2016 (redigert) Joda, ikke så rart kanskje, men det skal vel ikke lukte dritt i hele kabinen? Dassen har jo vannlås så her burde det være tett hvis dassen ikke har gått tørr. Er jo også ett mannlokk på tanken. Kan det være her lukta kommer i fra? Noen ganger lukter det, andre ganger ikke. Tror det har noe med temperatursvingninger å gjøre. Kanskje luftinga er tett? Blir jeg ikke kvitt lukta, så går hele tanken på sjøen Men den er jo kjekk og ha også da. Spesielt med kvinnfolk om bord. De vanker stort sett på dass Redigert 13.Januar.2016 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 -tett eller for liten dimensjon på luftinga. -gamle septikkslanger, bytt til nye. -dersom det lukter særlig mye når du bruker toalettet første gang etter en uke eller to uten bruk, så kan det være råttent saltvann i inntaksslangen. Et triks mange her anbefaler, er å legge en fuktig klut på slangen, en stund. Dersom kulten begynner å lukte, så er det bare å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
imens Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Har du sjekka om lukta kommer fra tanken eller fra septik-/lufteslangen? Kommer den fra en av slangane er det berre å bytte. Bruker du nokon form for tilsetning i tanken? Bruker Green Viking i min (fåes bl.a. hos Clas Ohlson). Sitér dette innlegget 2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.) Link to post
hanto1 Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Sjekke eventuelt bytt slanger. Sjekk at lufting er åpen og stor nok bør være trekvart toms med god stigning Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 13.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Ser det er god stigning på lufteslangen. Men skal prøve å blåse i gjennom (gulp) for å se om den er åpen. Mulig jeg bare bytter den ut. Hva er 3/4"? 16mm? Ved temperatursvingninger så er det jo denne som burde utligne trykket i tanken. Resterende slanger ser veldig bra ut. Jeg bruker grønn guffe og ferskvann i dassen når jeg forlater båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Formelen er 3/4*25,4= 19 mm. Sånn omtrent. I Hulda er det ingen lukt fra toalett eller septik. Tanken er i stål, og slangene er nye. Gnukk hendene på slangene og lukt på hendene etterpå. Så finner du ut om de er tette. Når jeg forlater båten gir jeg toaletten en liten klunk eddik. Dette endrer pH'en så mye at det ikke blir bakterievekst. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 1. Riktig slangekvalitet 2. NOK lufting!!! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Bitteliten Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 3. hold det rent! Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 4. Skyll med ferskvann når du forlater båten (saltvann som har vært stillestående i skåle i lang tid lukter dri....) (Forebygger også mot urinstein) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
JRK Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Hei, Dette er et tema som er diskutert mye så bare søk, og du finner mange svar. Her er mine råd 1. Er det vedvarende lukt uten at doen er I bruk er det ihverfall slangene det lukter av. Fukt en klut med varmt vann og lukt på denne. Lukter det septik så er det bare å bytte slanger. 2. Bobler det I doen etter at du har trukket ned er luftingene tett. Bobler lukter og er luftingen tett så føres eventuelle avgasser tilbake til doen. Nå er det slik at det finnes noen gode doråd for å undgå lukt: 1. Bruk sanærveske av den mørke blå (giftigste variinten). Den grønne miljøvennlige har jeg dårlig erfaring med. Hell I en halv desiliter når du kommer til båten 2..Tøm tanken etter hver tur.Skyll deretter med ferskvann (gjerne varmt) et par ganger. Hell I en halv desiliter med sanærveske og skyll ned med ferskvann til dette blir liggende I septikktanken Med andre ord det skal bare stå ferskvann slanger og tank mellom hver tur. 3. Alle slanger tettes med urinstein over tid. En gang I måneden kjører jeg en halv flaske 37% eddik I skåla fyller med ferskvann nok til å fylle hele slangen. Da spiser eddiken opp evetuelle urinsteiner. Du vil helt sikker få flere råd opp. Det er en egen drittgutt, Lars her på båtplassen han har over 30 års erfaring med dette og det er lurt og følge hans råd. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 -tett eller for liten dimensjon på luftinga. I vår gamle Skarpnes 9100 var det benyttet omtrent "sugerør" til luftingen med påfølgende dårlig lukt i båten. Jeg monterte 4 ganger så stor lufting etter å ha lest her på forumet + byttet "sugerøret" med dobbelt så stort. All lukt ble borte etter 1-2 dager. Nesten magisk :-) mvh Windy37GM Dritfornøyd Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 God lufting og den gugga som speeder opp bakteriene, green wiking. Anarobe tendenser lukter helvete. Luft og god bakterievekst er stas, og litt miljøvenlig i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Vi bruker ingen sanitærveske. Den lukter jo forferdelig. Men dritt er jo heller ingen god lukt i en båt, så slangene og jabsco pumpe byttes på 5 års intervall. Tank spyles innvendig hvert år, og båten forlates alltid med tom tank og ferskvann i skåla. Vi klarer å holde lukta unna på det viset. Lufting er 19mm. Båtlivet ville vært håpløst om det luktet septik eller sanitærveske i skuta. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Bruker Green Wiking og har dobbel lufting (19mm og 1 1/2") slik at det blir gjennomstrømming av luft. Dette bryter ned driten slik at det ikke kommer lukt. Bor i båten og kunne ikke tenke meg å bodd i drittlukt! Det skal sies at jeg bruker ferskvann til dassene, det kan også ha betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Vi bruker ingen sanitærveske. Den lukter jo forferdelig. Godt å høre at jeg ikke er alene om å syns det :-) Heller drittlukt enn sanitærveske... Men den Green Wiking er det ikke mye lukt i, og den er jo ikke en sanitærveske i vanlig forstand. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 I vår gamle Skarpnes 9100 var det benyttet omtrent "sugerør" til luftingen med påfølgende dårlig lukt i båten. Jeg monterte 4 ganger så stor lufting etter å ha lest her på forumet + byttet "sugerøret" med dobbelt så stort. All lukt ble borte etter 1-2 dager. Nesten magisk :-) mvh Windy37GM Dritfornøyd 4 ganger ett sugerør høres fremdeles lite ut Vi bruker ingen sanitærveske. Den lukter jo forferdelig. Men dritt er jo heller ingen god lukt i en båt, så slangene og jabsco pumpe byttes på 5 års intervall. Tank spyles innvendig hvert år, og båten forlates alltid med tom tank og ferskvann i skåla. Vi klarer å holde lukta unna på det viset. Lufting er 19mm. Båtlivet ville vært håpløst om det luktet septik eller sanitærveske i skuta. Sanitærvesken tømmes nedi når vi kommer og når vi drar og skylles ned umiddelbart. Hva slags lukt er det dere snakker om? Ellers så har jeg sans for 2 luftinger. Har hørt at det finnes to varianter av sanærveske. En som dreper bakterien som lager lukten og en som setter I gang så mye bakterier at de utsletter seg selv I mangel på oksygen. Noen som vet og har kunnskap om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Skjønner ikke hvordan man får så mye lukt. Hos oss har det aldri vært brukt sanitærvæske, ikke på denne båten og ikke på den forrige. Aldri vært lukt fra septik. Kan det være noe med dietten? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 En annen vanelig feil, er å pumpe skåla helt tom for vann, for så å la vippehendelen stå åpen. Da er det fritt fram for drittlukt opp til do. Jeg har mest tro på at det er slangen din fra do til tank som er dårlig. 5 år på de, så kast. Om luftinga er tett vil du som andre nevner få bobler tilbake nå du pumper. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 13.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Har ikke sett tegn til bobler. Men var en kjapp tur i båten etter jobb. Ser at forrige eier har smurt svart silikonguffe rundt mannlokket. Dårlig tegn. Kanskje denne som ikke er tett? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Orker ikke finlese tråden på nytt, så, hva er tanken laget av? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Laget av gul-hvit plast. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Lufting er nevnt Green Viking tilfører riktige bakterier og fjerner mye lukt - 90 prosent ifølge testreklamen. Unngå de andre typene. Når du nå ikke har sanitærvæske høres det ut som luftingen bør fixes. Slangene er vel alltid nyere enn 5 år og av beste kvalitet til formålet. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Eureka; har det noe betydning om hva tanken er laget av? Er i gul-hvit plast som nevnt over. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Tja, var bare nysgjerrig. Tanker av alu eller syrefast stål kan få tæring i sveis og plater med påfølgende lekkasje... Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 16.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2016 Hadde masse drittlukt i båten første året jeg hadde den. Byttet slanger til gasstette sanitærslanger og da forsvant all lukt. Slangene jeg hadde så fine ut(kraftige, solide og armerte) men var av feil type. Bruk av green wiking har jeg også god erfaring med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.