Torsen67 Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Er dette en slange som holder? http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Slange/Toalettslange-2000020245/ Og, noen som vet hvilke mål som er vanlig? Jeg har et elektrisk toalett, men husker ikke hvilket merke. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 (redigert) Jeg har god erfaring med Maxflex sin: (glattere overflate, lettere å trekke) http://www.seatronic.no/toaletter-monteringsutstyr-c-104_151/maxflex-septikslange-p-558 Du har nok 38mm, mest vanelig det. Redigert 21.Januar.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Hva er det du trekker slangen med Worry? For utseende sin skyld eller av tekniske grunner? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Assa.. trekke som i fra toalett til septiktanken Den må vel igjennom noen hull og hjørner hos deg også ? Da er det greit med glatt overflate på slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Ah, det blir noe annet. Så for meg at du trakk den i ett eller annet stoff Stoff er jo som kjent ikke godt for helsa Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Septikslangestoff har nok ikke kommet på markedet enda. Mor kan sikkert strikke noe Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Har brukt den fra biltema med godt hell. Kommer vel bare i 1m og 3m. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Har du El toalett kan deler være 32 mm også. Har vel 38 mot tanken og 32 mot toalettet hos meg, tror jeg. Vanlig tmc el toalett. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Vi bruker ingen sanitærveske. Den lukter jo forferdelig. F.eks. uparfyrmert green viking lukter ingenting. Jeg skulle sette i gang med litt testing av ulike sanitærvæsker under kontrollerte forhold i februar i fjor, men det var for mye annet som dukket opp. Kan hende det blir tid i år, men tviler litt på det. :-( Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Torsen67 Svart 23.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Når vi snakker om dimensjoner på slanger og rør, er det da alltid innerdim som oppgis? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 Lemp alt på dungen. Tett åpningen og kjøp et miljødo. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 24.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2016 (redigert) Nei, en sånn grunn portapotti setter jeg ikke ræva mi nedpå. Har alt for lange baller til det. Redigert 24.Januar.2016 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 Nei, en sånn grunn portapotti setter jeg ikke ræva mi nedpå. Har alt for lange baller til det. Separetten min er 53 cm høy. Tror problemet er en annen plass om balla henger ned i suppa da :-D Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 25.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 He he... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 25.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 Tror jeg går for Maxflex slanger. Ok priser også. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Til info så bestilte jeg Maxflex slanger på Topp Fritid. De tar halve prisen på disse slangene i forhold til andre butikker. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Fikk sett litt på dassen i dag. Skrudde av mannlokket og ser til min forbauselse at tanken er 1/3 full. Dæven, hadde ikke regnet med det. Ok, når jeg har åpnet ventilen for å tømme i fart, så har tydeligvis ikke tanken tømt seg fordi lufteslangen har vært tett. Noen andre teorier har jeg ikke. Luftinga har 19 mm slange som noen mener er snaut. Men det som gjør det enda snauere er at luftenippelen på tanken kun er 13-15mm eller noe rundt der. Hvordan får jeg byttet denne? En arm inn i tanken og en utenfor? Tanken er jo i plast, så regner ikke med at det er noe gjenger i den, men en mutter på innsiden også. Riktig? Har en teori der jeg mener ved å helle 40% eddik i luftehullet i skrogsiden nå og da, så vil dette holde luftingen fri i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Du sikkert fylt tanken full en gang, eller overfylt. Da fylles jo lufteslangen. Om den har litt fall, så blir det jo liggende der. Det kan godt være gjenger i plasttanken uten noe mothold på innsiden. Mine stusser er skrudd inn. Bytt gjerne til slangestuss som går rett opp og sørg for at det ikke er fall, vannlås, i slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 At den var 2/3 full var mer riktig å si. Nå gjorde jeg den nye slangen litt kortere. Ikke noe fall nå, men det blir det nok når båten er i gang. Uttaket på tanken er i bakkant av tanken. Fikk vridd litt på stussen. Skal prøve litt til og se om den skrur seg utover. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Hvis jeg tenker meg om, så skulle det jo i prinsippet møkka rennt ut av tanken nå. Ventilen i skroget står oppe og tanken er høyere en ventilen. Tett slange? Men slangen buer en del oppover før den går ned i ventilen. Kan være det som har skylda. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 (redigert) Nå som du har åpnet tanken, kan du jo prøve å stake ned i ut-slangen, via inspeksjonshullet. -eller våge deg på med vannslange og spyle gjennom.. Bare lag deg en stump med slange på en meter eller to som du kobler sammen med hovedslangen... Så kaster du den stumpen etter at du har spylt gjennom ut-slangen og spylt innvendig i tanken :) Har ikke sånn fritt fall tank sjøl, men må ikke båten helst være i fart for optimal tømming ? Redigert 7.April.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 (redigert) Jo, etter hva jeg har forstått, så skal det jo oppstå ett vakuum i tømmeslangen når ventilen åpnes i fart. Da må selvsagt lufteslangen være fri for møkk og groe. Men nå er jo den ny. Da mener jeg det burde renne møkk ut av hullet i skroget så lenge tanken ligger høyere. Er ikke så fristet til å stake opp dette, og jeg frykter at det må mer enn vanntrykk som må til. Finnes det en stiv wire eller noe man kan bruke tro? Er ikke så gal vinkel inn i slangen fra mannlokket. Redigert 7.April.2016 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Du kan jo ta et sånn hvitt elektrikkerrør, stappe nedi, sette kjeften til og blåse... :) Hmmmm. Du finner et eller annet. Finn noe du kan kaste etterpå. Kanskje nok å rote litt nedi der med en kjepp. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 (redigert) El-rør ja. Det kan man vri på samtidig også. Kan prøve det faktisk. Og jammen har jeg ikke det liggende i båten og:-) Redigert 7.April.2016 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Jeg har som fast rutine å skylle ned 2-3 liter med ferskvann i toalettet ved avsluttende tur når toalettet har vært i bruk. Det er nok relativt ukontroversielt. I tillegg kobler jeg "en gang i mellom"pumpe på lufteslangen fra septik, og pumper. Det gjør jeg langt fra land, og holder på til det kommer luftbobler heller enn møkkpartikler fra dreneringsrøret. Har ikke hatt septiklukt i båten siden jeg startet med det. Så langt har tilbakeslagsventilen til toalettet holdt, men jeg holder et godt øye med det. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.