Jump to content

Det lukter stort sett dritt av septiktanken. Hvorfor?

Torsen67

Recommended Posts

Vi bruker ingen sanitærveske. Den lukter jo forferdelig.

F.eks. uparfyrmert green viking lukter ingenting.

Jeg skulle sette i gang med litt testing av ulike sanitærvæsker under kontrollerte forhold i februar i fjor, men det var for mye annet som dukket opp. Kan hende det blir tid i år, men tviler litt på det. :-(

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 2 måneder senere...

Fikk sett litt på dassen i dag. Skrudde av mannlokket og ser til min forbauselse at tanken er 1/3 full. Dæven, hadde ikke regnet med det. Ok, når jeg har åpnet ventilen for å tømme i fart, så har tydeligvis ikke tanken tømt seg fordi lufteslangen har vært tett. Noen andre teorier har jeg ikke. Luftinga har 19 mm slange som noen mener er snaut.

Men det som gjør det enda snauere er at luftenippelen på tanken kun er 13-15mm eller noe rundt der.

Hvordan får jeg byttet denne? En arm inn i tanken og en utenfor? Tanken er jo i plast, så regner ikke med at det er noe gjenger i den, men en mutter på innsiden også. Riktig?

Har en teori der jeg mener ved å helle 40% eddik i luftehullet i skrogsiden nå og da, så vil dette holde luftingen fri i fremtiden.

Nå som du har åpnet tanken, kan du jo prøve å stake ned i ut-slangen, via inspeksjonshullet. -eller våge deg på med vannslange og spyle gjennom..

Bare lag deg en stump med slange på en meter eller to som du kobler sammen med hovedslangen... Så kaster du den stumpen etter at du har spylt gjennom ut-slangen og spylt innvendig i tanken :)

Har ikke sånn fritt fall tank sjøl, men må ikke båten helst være i fart for optimal tømming ?

Redigert av Eureka (see edit history)

Jo, etter hva jeg har forstått, så skal det jo oppstå ett vakuum i tømmeslangen når ventilen åpnes i fart. Da må selvsagt lufteslangen være fri for møkk og groe. Men nå er jo den ny. Da mener jeg det burde renne møkk ut av hullet i skroget så lenge tanken ligger høyere. Er ikke så fristet til å stake opp dette, og jeg frykter at det må mer enn vanntrykk som må til. Finnes det en stiv wire eller noe man kan bruke tro? Er ikke så gal vinkel inn i slangen fra mannlokket.

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Jeg har som fast rutine å skylle ned 2-3 liter med ferskvann i toalettet ved avsluttende tur når toalettet har vært i bruk. Det er nok relativt ukontroversielt. I tillegg kobler jeg "en gang i mellom"pumpe på lufteslangen fra septik, og pumper.  Det gjør jeg langt fra land, og holder på til det kommer luftbobler heller enn møkkpartikler fra dreneringsrøret. Har ikke hatt septiklukt i båten siden jeg startet med det. Så langt har tilbakeslagsventilen til toalettet holdt, men jeg holder et godt øye med det. 

Laholm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...