Lars H. Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Til en septiktank er det 3 tilkoblinger, en for lufttilgang, en fra dassen og en for tømming av tanken. Men hva er et "dreneringsrør"? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Laholm Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Drenere = tømme Sitér dette innlegget Laholm Link to post
BØstrøm Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Jeg tør påstå at jeg er ekspert på toaletter, og septikslanger. Sist for ett par uker siden måtte jeg bytte en slange på ca. 2,5meter, for at den skulle gå over propellakselen, istedenfor under. Med tidligere erfaringer friskt i minne, måtte jeg manne meg opp noen dager, før jeg gikk til verket. Den gamle slangen kom ut på 5minutter, og den nye var på plass etter 10. Harru sett på makan...ble nesten litt skuffa. Det som slo meg(like sterkt som før) var mengden urinstein i slangen. Dette har man ikke kontroll på, medmindre man har persolig toalett til egen bruk. På siste båten begynte jeg å skylle regelmessig med ren saltsyre, men selv da ble det urinstein i slangen. På en gammel skøyte jeg hadde, fulgte det med noen historiske bilder. På ett var doen plassert helt bak på høneræva(kutter), med fritt fall rett i sjøen. Får du urinstein i slangen da, er det bare å komme seg til fastlege. Dette konseptet står på drømmelista mi, med en syrefast skål kamuflert i en benk på akterdekket. Kan jeg klare dette, med ratt og skjøte tilgjengelig, er båten klar for jordomseiling. Slanger på kryss og tvers, fulle av ........, nede i båten, skaper regelmessige problemer og forstoppelser. Om en frittfallsdo omgår regelen for pumping av septik i naturreservater er jeg usikker på, men mer enn en gang har det skjedd at man har samlet septik på det åpne hav, glemt å tømme tanken, for så å måtte sniktømme i havn. Vil tro at det å puste, bæsje og tisse vil være tillatt i norske naturreservater ihvertfall. Svenske er jeg mer usikker på.... Tror jeg har lest ett sted at det er forbudt å pumpe til annet enn tank i naturreservat??? Det må finnes altfor mange båter i verden, når slike regeler kan oppstå.At cruiseskip(les flytende byer) bør pumpe dritten på land er jo en selvfølge, det har med konsentrasjonen å gjøre. At havet inneholder en og annen ecoli bakterie,klarer makrellen selv å sørge for, men nå føler jeg selv at jeg beveger meg vekk fra temaet, og dette har sikkert vært diskutert opp og ned tidligere. Tilbake til tema... På Bostrømen jeg hadde tidligere, hadde man plassert toalettet midt i båten, og en relativt beskjeden septiktank under dørken i akterkabin.Dvs. Tilsammen 6-7meter septikslange, for så tilslutt å føre avfallet ut en halv meter fra toalettskålen. Bruno Bostrøm var nok/er nok en smart konstruktør, men VVS var nok ikke den sterke siden. Jeg byttet ihvertfall(etter hvert) ut slangen til septikttanken, med en 25mm vanlig armert plastslange, noe som økte gjennomstrømmingshastigheten. Kombinert med nitidig skylling, ga ikke disse tre meterene med slange, problemer hverken med lukt eller stein, etter å ha bodd i båten i mer enn 2år. Hadde det blitt problemer, ville en ny slange kostet under hundrelappen, og vært lett å trekke.Kombinasjonen kverntoalett og tynn slanger er nok bra. På pumpetoaletter går ikke dette, og man bør nok fortsette pumpingen leeeenge etter at avfallet har forlatt netthinnen. Har forresten aldri fått problemer med ren saltsyre(den konsentrasjonen som selges på grønne flasker), i toalettet, eller med slanger. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 En slange ut for piss pluss en fotpumpe. Ingen elektrisitet, slanger, leamikk eller lukt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 (redigert) Vil tro at det å puste, bæsje og tisse vil være tillatt i norske naturreservater ihvertfall. Svenske er jeg mer usikker på.... Om du går ut av Oslofjorden møter du forbud mot å tømme septik i sjøen rett før Hvitsten, etter Drøbak. Vestby kommune har lokalt forbud mot utslipp av septik i sjø fra fritidsbåter. Når du kommer på utsiden av Jeløya, 300 meter fra nærmeste land, kan du lovlig slippe bæsjen rett i havet. Men du må ikke gjøre det på innsiden av Jeløya for da bryter du med 300 meters regelen, som er generell i hele landet. Så putrer du videre mot Hvaler. Her kan du fortsatt tømme tankene, forutsatt dette med 300 meter. Om du følger leia inn ved Larkollen så har du mulighet for tømming et par områder ved Krokstadleira og også om du går godt på utsiden av Hankø. Siste sjangse for tømming blir etter Søndre Missingen. Etter det går du inn i Hvaler nasjonalpark og da må du plugge igjen hølet hele veien til Sverige, og nederover "der" er det jo plugging som gjelder hele veien. Og grensa for tømming ved Hvaler går helt ut til midten av Oslofjorden. --------- Ok, om det er viktig for meg å kunne tømme mest mulig rett ut i sjøen så kan en tenke seg å gå vestfold og sørlandet i stedet. Vel, livet skal ikke være enkelt. Allerede langt ute i havet, faktisk sammenfallende med Hvaler nasjonalpark, møter man første tømmeforbud utenfor Bolærne. Og det følger hele Nøtterøy og Tjøme, ja det gir ikke slipp før et godt stykke sør for Færder. Så har man fri et stykke. Men det kommer nye skjær i sjøen. Jomfruland nasjonalpark, også pokker i vold ut i sjøen, er på trappene innen kort tid, samme greiene der. Og som om ikke det var nok så er også Raet nasjonalpark straks oppe og gå. Samme opplegget der, og det skal gjelde hele sørlandet ned til Grimstad. ---------------- I praksis vil vi innen et par år ha tømmeforbud i sjø på lik linje med svenskene. Og allerede i dag er det svært utbredt. Men en kan fortsatt tømme tanken i indre Oslofjord ;-) Mitt hotte tips er å bygge om til sug eller en eller annen biodass først som sist. Selv syns jeg urinskillende dass er greit. Å løfte ut og knyte en sekk med uttørka kabler og dopapir en eller to ganger i måneden er overkommelig. Pluss at jeg har fått mye nyvunnet lagerplass i båten, blitt kvitt lukt og kan tette et par skrogjennomføringer til vinteren. -------- Edit: En kan også la vannscooteren og dronen ligge igjen hjemme, det er heller ikke lov i nasjonalparkene. Og aggregatkjøring/tomgangskjøring, så om en har store strømproblemer bør de løses, evt at en holder seg langt ute i havet i disse områdene ;-) Eller i gjestehavner utenfor nasjonalparkene. Redigert 17.April.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Får ta med et puslespill,og rikelig med intravenøs næring.Er vel ikke ulovlig å pisse i buksen vel?Kan sikkert bli en vanesak først som sist. Tror ikke jeg skal forlate Vestlandet. God sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Forbudet starter nok lenge før dette ser du, for Nesodden Kommune har nedlagt forbud innen sine kommunegrenser i Bunnefjorden og Oslofjorden. Det har og vært snakk om at Bærum nå kommer etter med et forbud innen sine kommunegrenser. Man kan være for eller imot, men dette kommer bare mer og mer akkurat som i sverige etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Forbudet starter nok lenge før dette ser du, for Nesodden Kommune har nedlagt forbud innen sine kommunegrenser i Bunnefjorden og Oslofjorden. Det har og vært snakk om at Bærum nå kommer etter med et forbud innen sine kommunegrenser. Man kan være for eller imot, men dette kommer bare mer og mer akkurat som i sverige etterhvert. Ja selv han som mente at han skulle holde seg på vestlandet bør følge med, er restriksjoner i områder der også. Syns i grunnen en snart kan innføre totalforbud fra svenskegrensa til Lindesnes. Slik det blir nå så blir det et lappeteppe av lokale bestemmelser. Om noen gidder så burde en jo nesten lage et kart over hvor man faktisk kan tømme lovlig langs hovedrutene for fritidsbåter fra Oslofjorden og mot Sørlandet pluss ruta ned mot svenskekysten. Begynner å bli praktisk vanskelig å holde seg innen loven om man vil fortsette å tømme i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 17.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Nå klarer jo myndighetene å hive så mye drit og annen gift i fjordene våre, at jeg ikke kan forstå at litt bæsj skal være noe krise oppe i all elendigheta? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Nå klarer jo myndighetene å hive så mye drit og annen gift i fjordene våre, at jeg ikke kan forstå at litt bæsj skal være noe krise oppe i all elendigheta? Det klassiske "så lenge noen andre så.... trenger ikke jeg" argumentet. Vel, nå er jo reglene der så... det er jo bare å forholde seg til. Helt umulig er det jo ikke. Om en holder seg mot Røyken siden når man går Oslofjorden. Legger seg ca midtfjords utenfor Fredrikstad og kniper igjen til man er sånn ca på linja mellom Færder og Strømstad, er en liten glipe der mellom Hvaler og Ferder nasjonalpark, da må man holde til styrbord mot Vestfold og la det slippe ut utenfor Sandefjord- Nevlunghavn før man må knipe hardt igjen når man nærmer seg Jomfruland. Blir en god åpning fra ca Risør til Gitmartangen før man må plugge igjen. Osv. Sikkert bare å legge inn på plotteren sammen med 300 meter fra nærmeste land så kan man tømme i sjøen lovlig fortsatt, hvis man virkelig insisterer på at det er det man vil. ---- Fra Oslofjorden til Sverige er i praksis så å si håpløst med mindre man virkelig vil finmanøvrere for å tømme tanken lovlig. Men det er fortsatt mulig hvis man setter seg ned med kartene og går i gjennom de ulike reglene for ulike områder. Om tanken er sprengfull før Sverige så kan man feks gå inn Singlefjorden til man er langs Singleøya og ikke innafor svenskegrensa. Der er det område som er 300 meter fra land og ikke en del av Hvaler nasjonalpark. Så det er en flott plass for tømming. Litt omvei blir det jo men ;-) Og det er kanskje like greit å bruke en sugestasjon i stedet..? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.April.2016 Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 Jeg kan skaffe billig kateter og poser om noen er interessert. Da er det jo bare å koble seg opp når ferien begynner. Litt vrient å skifte bukse og undertøy, men teknikken lærer man seg. Og det beste av alt, du trenger ikke stå opp om natta. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Finnes det kateter for å stikke "der bak" for oppsamling på egnede enheter og deponering på land slik at man kan fortsette båtferier som før uten å måtte ta hensyn til forbud om tømming i sjøen? En tom spylevæskekanne må jo holde en stund. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Vi var akkurat ute og seilte nå, og oppdaget grønn guffe i dørken på vei hjem. Heldigvis luktet det ikke diesel, og heldigvis hadde ingen brukt portapottien heller. Det var ren sanitærveske, og det lå en veltet portapotti på do. Phu, flaks. På tide å sikre den igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Med to spylervæskekanner burde man komme langt. Sett deg på den ene og hold den andre forran. :) Ellers er jo bekken brukt i helsevesenet i lang tid... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 18.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 På min septiktank i gulhvit plast har jeg ett mannlokk som er gjennomsiktig i plexi og en senterbolt med kryss under. Noen som vet hvor jeg får kjøpt pakning til dette lokket? Mener lokket er 20-25 cm i diameter. Hva tanken heter vet jeg dessverre ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 På min septiktank i gulhvit plast har jeg ett mannlokk som er gjennomsiktig i plexi og en senterbolt med kryss under. Noen som vet hvor jeg får kjøpt pakning til dette lokket? Mener lokket er 20-25 cm i diameter. Hva tanken heter vet jeg dessverre ikke. Jeg har kjøpt et sånt kitt fra BT med pakningsark i ulike typer, koster ikke allverdens. Da kan du temmelig enkelt lage deg en ny pakning selv. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 (redigert) Industrifokus/ Tools i brobekkveien, Oslo har et stort utvalg av o-ringer i odde størrelser. http://www.tools.no/avdelinger/oslo-brobekk/ De gangene jeg har trengt noe som var vanskelig å oppdrive har jeg fått tak i det der. Sist gang en o-ring til et mannlokk med ca 25 cm dia. Be om å få bli med bak i hyllene så kan du velge og prøve ringen i lokket selv :-) Redigert 18.April.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.