ElGapitan Startet 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 13.Januar.2016 Hei, er det mulig å montere hekksvinger på seilbåt når den ligger på vannet? Har kjøpt meg ett dragonfly fra Raymarine og hadde håpet å få montert det uten å betale 3400 i løfting. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Det er fristende å si nei, for du skal sannsynligvis skru fast giveren under vannlinjen og badetemperaturene er litt ymse om dagen. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Eureka Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Hvor skal du plassere en hekksvinger på seilbåten ? Trodde det vanlige var gjennomgående eller innvendig... Men det tror jeg ikke finnes til dragonfly. ? Alternativet er å feste den på en stang som du fester på pushpit eller lignende. Finnes sikkert egne stativ til dette også. Regner med du vil montere den nå for å ta vintertorsk? Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 En hekksvinger kan vel også monteres innvendig...? Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 13.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 (redigert) Dragonfly CPT-70 Plastic Through Hull CHIRP Transducer finnes vel også, men koster ca like mye som resten av pakken til sammen, ca 3200, er vel også behov for å komme til under båten, vet ikke om det da er kompatibelt med dybdemåleren på tridata instrumentet mitt... Redigert 13.Januar.2016 av ElGapitan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Vet ikke hvordan hekken din ser ut, men jeg tipper beste løsning er å sette giveren på ei stang som du fester over vann inntil videre. Da får du prøvd ut plasseringen og kan sette den fast neste gang båten skal opp. Hvis du vil gi den et beskyttet liv innvendig kan du legge den i en god smørklatt på innsiden av skroget for å teste om det går. Funker det bra nok kan du støpe den fast innvendig. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Artekno Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Hele idéen med Dragonfly-serien er Down Vision, men dette krever en god svinger av rett type. Så fremt seilbåten er en vanlig kjølbåt er det dessuten høl i hue å plassere svingeren noe annet sted en foran kjølen, under båten. Hvis vanlig glassfiber enkellaminat kan du få en enkel løsning med innvendig svinger, men bildeoppløsning blir elendig sammenlignet med gjennomgående svinger. Mitt råd er å bytte svingeren til en gjennomgående, og ta jobben når båten er på land for vedlikehold. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
blueline Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Putt svingeren i en pose med vann. Da kan du legge/holde posen mot skroget ulike steder for å se hvordan det funker. Har gjorde det i forrige båt før jeg limte fast hekksvingeren med epoxy. Funket fint i min forrige båt men den hadde relativt flat bunn. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 13.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Takk for mye innsikt, har en Gibsea33 med relativt flat hekk, skal ihvertfall prøve med vannpose, se hvordan det funker, gjennomgående svinger trenger vel en skroggjennomføring til, så er jo noe mer jobb også? Er på tynn is her, er min første egne båt, så har mye å lære. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Du trenger bare ett hull gjennom båten til gjennomgående svinger. Så monteres svinger i dette hullet med feks sika el tec7 og skrus fast med tilhørende mutter. Men ja båten må nok på land ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Min skarve erfaring, Humminbird ekkolodd med innvendig giver, er at luftbobbler i vannet kan påvirke og forstyrre ekkoet. Vet ikke helt hvordan propellstrømmen kan påvirke ekkoet. Tenker da litt "høyt" om at du med fordel ikke monterer den der du ser vannet "bruser " bak båten ihverfall. Og jo lengre ut mot siden, jo større sjans for at dem kommer ut av vannet under seilas og krengning... Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Takk for mye innsikt, har en Gibsea33 med relativt flat hekk, skal ihvertfall prøve med vannpose, se hvordan det funker, gjennomgående svinger trenger vel en skroggjennomføring til, så er jo noe mer jobb også? Er på tynn is her, er min første egne båt, så har mye å lære. Du må sette svingeren foran kjølen. Gjerne så langt frem du kan. Da har du god info om dybde når du går nn mot svaberg etc i uthavner. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
blueline Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Hei. Har hatt svingere rett foran motor i min tidlligere Bavaria 35 og bak ved siden av roret på en Bavaria 30. Funket fint begge deler. Har så langt hatt tre innvendige svingere enten limt eller i boks med forstveske. Har også hatt gjennomgående svinger og hekksvinger på motorbåt. Har ikke hatt problemere med luftbobler ved innvendig montasje, men jeg har hatt problemer med hekkmontert svinger pga. groe etc. og turbulens/luftbobler ved høy hastighet. Har du en hekksvinger koster det ingenting å prøve med plastpose og funker det så kan du lime den fast med epoxy eller lime fast et rør som du fyller med frostveske og har svinger oppe i dette. Gjennomgående svinger er greit å montere når båten ligger på land, men de koster også en hel del mer. Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Dragonfly CPT-70 Plastic Through Hull CHIRP Transducer finnes vel også, men koster ca like mye som resten av pakken til sammen, ca 3200, er vel også behov for å komme til under båten, vet ikke om det da er kompatibelt med dybdemåleren på tridata instrumentet mitt... Nå er vel ikke Dragonfly ment å koble opp mot noe annet, så CPT100 giveren som du har og CPT70 har de samme egenskapene, bare forskjellige monteringsmåter. En annen midlertidig montasjemetode er å bruke en vakuumløfter, f.eks http://www.biltema.no/no/Bygg/Flislegge-og-mure/Murerverktoy/Flisverktoy-og-tilbehor/Vakuumlofter-2000018447/ Vi har stort sett brukt den dobble http://teamcolibri.blogspot.no/2013/11/ny-ekkoloddgiver-i-hus-og-giverholder.html Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Mulligan Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Vet ikke helt hvordan propellstrømmen kan påvirke ekkoet. Vanligvis en hel del. Lydhastigheten varierer med pådraget. En av de største utfordringer man kan ha ved akustisk posisjonering er i områder rundt propellen. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 14.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Dette så i grunn enkelt og greit ut, men har vel ett problem med at jeg ikke har noe særlig til akterspeil, mulig jeg kan feste det under hekken, har såkalt scoop (?) hekk, men kan vel uansett feste noe slik nede på skroget i bakkant . Legger ved ett bilde av tilsvarende båt. Har dybdemåler plassert foran kjølen og denne fungere for så vidt ok for å sjekke dybden , men har en veldig smal kon som ikke oppfatter hindringer til siden for båten, så er, men mulig jeg kan supplere med hekkgiver en stund så installere gjennomgående neste gang båten skal opp. http://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjnp96s7qjKAhUo8XIKHVceBC4QjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.yachtsnet.co.uk%2Farchives%2Fgibsea-33%2Fgibsea-33.htm&psig=AFQjCNFMvv0pz_diIgiEqmB58kH99TDQqw&ust=1452845422530831 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 En "dybdemåler" er et ekkolodd. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Men kan man koble ett ekkolodd for å se vintertorsk på svingeren til vanlig IS15 dybdemåler i seilbåten ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
ElGapitan Svart 14.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Regner med at det ikke er mulig, uttrykket fiskefjernsyn som ungene mine bruker er ikke det samme som Airmar svingeren kan vise, eller er det mulig å koble en skjerm til denne? Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 (redigert) Airmar lager mange svingere, men er den solgt som dybdemåler, så er det nok en enklere enhet enn man ville brukt til en "fishfinder" Redigert 14.Januar.2016 av Cral (see edit history) Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Erik Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 (redigert) fiskefjernsyn Redigert 14.Januar.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
eivindch Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 For mer enn 20 år siden kjøpte jeg et ekkolodd med rekkevidde 200 m inkludert hekksvinger. Jeg limte svingeren fast innvendig med en kladd Sikaflex og den virker fremdeles fint. Følsomheten reduseres med en slik montasje, slik at når dybden overskrider ca. 100 m slutter den å virke. Med dypgående på 1,65 m og ankerkjetting på 50 m er dette ikke noe praktisk problem. Liming med epoxy er sikkert bedre, men da er den nok vanskeligere å fjerne dersom det skulle bli ønskelig. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Men kan man koble ett ekkolodd for å se vintertorsk på svingeren til vanlig IS15 dybdemåler i seilbåten ? Ja det kan du. Transduceren har skrukoblinger i transceiver, så du må rigge deg til med en vender eller noen overganger. Du kan ikke koble to transceivere i paralell. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 14.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 For mer enn 20 år siden kjøpte jeg et ekkolodd med rekkevidde 200 m inkludert hekksvinger. Jeg limte svingeren fast innvendig med en kladd Sikaflex og den virker fremdeles fint. Følsomheten reduseres med en slik montasje, slik at når dybden overskrider ca. 100 m slutter den å virke. Med dypgående på 1,65 m og ankerkjetting på 50 m er dette ikke noe praktisk problem. Liming med epoxy er sikkert bedre, men da er den nok vanskeligere å fjerne dersom det skulle bli ønskelig. Eivind Men hvordan er det med detaljer på alt under 100m? Er det slik at du kan se fisk eller lignende om du har en slik funksjon. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Men hvordan er det med detaljer på alt under 100m? Er det slik at du kan se fisk eller lignende om du har en slik funksjon. Jeg ser noen fiskesymboler av og til, men det kan like gjerne være klaser med tang eller fremmedlegemer. Jeg har aldri forsøkt å bruke ekkoloddet som "fiskeredskap". Det er stort sett bare dybden jeg er interessert i (stort sett i forbindelse med ankring og fortøyning). Skulle jeg brukt ekkoloddet for å lete etter fisk, hadde jeg nok montert giveren utvendig (evt. gjennomgående). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.