index Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Men hvordan er det med detaljer på alt under 100m? Er det slik at du kan se fisk eller lignende om du har en slik funksjon. Sikaflex er ikke optimalt til dette. Jeg har montert hekksvinger med epoxylim, og tar inn bunn i alle fall til 186 meter med dette. Også fisk tar den greit inn, i alle fall til 100m. Jeg pleier helst å fiske ned til 50-60m og der har jeg i alle fall inntrykk av at symbolene stemmer greit. Dvs når jeg får fisk stemmer størrelsen overens med det som er forventet ut fra ekkolodd. Godt nok for meg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ElGapitan Svart 14.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Da kan jeg prøve å legge den i epoxy foran kjølen, og hvis ikke får jeg bytte til gjennomgående svinger neste gang båten skal opp :) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Epoxy er lite egnet. Den stiver av svingerflaten og gir opphav til en haug med refleksjoner. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 14.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Er det forskjell på epoxy og epoxylim? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Epoxy er lite egnet. Den stiver av svingerflaten og gir opphav til en haug med refleksjoner. Merkelig! Det har fungert kjempebra for meg. Har hatt det slik i to båter over ca 15 år nå. Ser bunnforhold, str på fisk og dybder ned mot 200m. Hva mer kqn man forlange? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
abbor Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 . Hva mer kqn man forlange? Nokså mye! Her er et skjermbilde fra Simrad NSS12 med BSM-2 ekkoloddmodul og TM265LH svinger. Sitér dette innlegget Link to post
electrostunt Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Har selv støpt inn en humminbird transducer foran kjølen på en Willing, en slik som er beregnet for montasje på elektrisk påhengs..... Funker ned til 230meter. Brukte en langsomtherdende (10timers) araldit lim. La "forskaling" først med divinycell og smeltelim og limte fast transduceren på overside med smeltelim. Fyllte så opp med araldit og ventet til neste dag. Suksess! Denne epoxyen blir knallhard og det er nok viktig for at det ikke skal bli tap. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 18.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 (Noe av) Det viktigste hvis du skal støpe innvendig er å unngå luft i støpen. Den må være helt fri for luftbobler under hodet. Luftbobler gir uønskede refleksjoner. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mons Olav Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Nokså mye! Her er et skjermbilde fra Simrad NSS12 med BSM-2 ekkoloddmodul og TM265LH svinger. Fine bilder men for de fleste er slike dybder lite aktuelle.100-150 m er nok for hobbyfiskere ol.vil jeg tro.? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
ElGapitan Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Hvordan forskaling da? Er det snakk om å støpe hele fast eller bare feste den? Har du bilder eller en tegning? Og hvilken type epoxy bruker en? Er Araldit epoxy? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 (redigert) Det er viktig å _ikke_ bruke hurtigherdende epoksy. Araldit Rapid er _ikke_ lurt å bruke. Vet ikke om vanlig Araldit er er bra nok. Husker dessverre ikke hva jeg brukte i båten til guttungen. Redigert 19.Januar.2016 av finnarne (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Mulligan Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 dybder ned mot 200m. Hva mer kqn man forlange? Litt dypere kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Litt dypere kanskje? Ja, for all del. Men jeg for min del fisker ikke på dypere enn 10m uansett, og slik er det vel for mange av oss. Og da funker det greit med innvendig svinger. Man ser fisk og bunnforhold rimelig greit I alle fall ned til 100m om man gjør det rett. Men det er vel ingen som tviler på om gjennomgående svinger er bedre eller ei. Min påstand er bare at innvendig svinger ofte er mer enn godt nok for de fleste av oss... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.