magnuje Startet 13.Januar.2016 Del på Facebook Startet 13.Januar.2016 Skal oppgradere gassanlegget i båten med nye slanger, så tenkte jeg samtidig å slenge på litt ekstra sikkerhet. Flasken står under en benk som folk ofte sitter på så det er litt stress å manuelt slå av gassen på flasken etter hver gang. Mulighetene som jeg ser det er å installere lekkasjetester og magnetisk stengeventil. Jeg tenker det er to ulike strategier her: Enten installerer jeg lekkasjetester og lar gassen stå på ut fra flasken når båten er i bruk (stenges inn til byssa), og slår kun av på flasken om natten. Da med full tiltro til at anlegget er potte tett. Eller installerer jeg magnetisk stengeventil og slår av gassen fra flasken for hver gang jeg bruker byssa. Jeg vil da ikke sjekke lekkasjetesteren så ofte da flasken står litt kronglete til. Ja, jeg kan installere begge deler, men hvilken av disse to strategiene mener dere gir meg mest sikkerhet for pengene? Takk for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.Januar.2016 Del på Facebook Svart 13.Januar.2016 Har hatt elektrisk stengeventil på flere båter og det er absolutt en enkel og grei løsning. Lekkasjetesteren må jo uansett stå nærme flasken OG betjenes manuelt for å ha en funksjon. Ja takk, begge deler sier nå jeg Magnetventil brukes i det daglig og testeren litt nå og da Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Lazyjack Svart 13.Januar.2016 Del på Facebook Svart 13.Januar.2016 Har hatt elektrisk stengeventil på flere båter og det er absolutt en enkel og grei løsning. Lekkasjetesteren må jo uansett stå nærme flasken OG betjenes manuelt for å ha en funksjon. Ja takk, begge deler sier nå jeg Magnetventil brukes i det daglig og testeren litt nå og da Men husk på å ha en ekstra slangebit ombord for å bypasse stengeventilen om den skulle gi opp ånden. Det skjedde for meg en gang og det er kjedelig å stå uten gass midt i ferien. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 13.Januar.2016 Del på Facebook Svart 13.Januar.2016 (redigert) Truma har en stengeventil som sitter rett på gjengene på regulatoren, så da er det bare å skru den av om noe skulle skje. Redigert 13.Januar.2016 av ElGapitan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Hva er egentlig så sikkert med å montere noe som potensielt kan lage gnist/varme nok til å antenne propan PÅ propanflasken? Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til dette, da jeg har sett diverese smeltede magnetspoler i mine år som mekaniker. Gassalarmer plasert flere plasser om nødvendig,samt å stenge gassen minst hver kveld eller når båten forlates, gjør at jeg føler meg trygg. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
BOBO II Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Gassen hos oss er avstengt når komfyr ikke er i bruk. Det er bare en vane vi har lagt oss til da fruen har enorm respekt for dette mediumet. Har ikke elektrisk stengeventil men har vurdert om dette skal monteres. Jeg vet med meg selv at jo flere dubbeditter jo sløvere blir vi. Liker fortsatt at jeg har mere kontrol med innøvde rutiner især når det gjelder gass. Gass on gass of Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
magnuje Svart 14.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Det er jo et aspekt jeg ikke har tenkt på. Men er det noen registrerte hendelser hvor elektrisk stengeventil har ført til brann? Om det utvikler seg en lekkasje ved flasken så ser jeg jo at en slikt ventil kan være en potensiell fare. Da er kanskje lekkasjetester + stenge om natten et like bra alternativ? Da er man jo ganske sikker på å ikke få gass inn i båten ihvertfall. Stenger så klart ved byssen mellom bruk. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 ...har sett diverese smeltede magnetspoler i mine år som mekaniker. Bare litt synsing basert på snart 4 tiår med industriautomasjon: Jeg har også sett noen smeltede magnetspoler men det er i all hovedsak vekselstrømspoler på 230V som ryker og noen av de smelter også. SVÆRT unntaksvis tar de fyr, klarer ikke på stående fot å huske en eneste en. Lavenergispoler på 12/24V har LANGT bedre pålitelighet og om det nå av en eller annen usannsynlig grunn skulle bli en beskjeden flamme så må en jo I TILLEGG ha en gasslekkasje for at det skal bli noe vesentlig problem. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
ElGapitan Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Disse ventilene har vel en default på av, så de vil vel lukke idet de får en feil? Og da vil vel en strømfeil stort sett føre til at det blir slutt på gassen? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Jepp Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
nomen Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Er nok en minimal sjanse, men den er der. Selv har jeg gassflasken relativt lett tilgjengelig, hadde det vært mer kronglete hadde nok terskelen for å montere en el.stengeventil blitt lavere hos meg også. Det viktigste er jo tross alt at gassen er stengt. ps. Når jeg tenker over det, er det jo en beskjeden mengde gass som evt. hadde blitt antent av en slik spole hvis flasken hadde stått i en godkjent beholder med lufting. Riktig blanding skal en jo også ha før det blir farlig, slik at faren ved en slik ventil er nok mye mindre en hva jeg har forespeilet meg tidligere...ja,ja så lærte vi litt i dag også Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Roger jo Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Skal oppgradere gassanlegget i båten med nye slanger, så tenkte jeg samtidig å slenge på litt ekstra sikkerhet. Flasken står under en benk som folk ofte sitter på så det er litt stress å manuelt slå av gassen på flasken etter hver gang. Mulighetene som jeg ser det er å installere lekkasjetester og magnetisk stengeventil. Jeg tenker det er to ulike strategier her: Står gassflasken i en vanlig sittebenk? Er det rør fra flaska til byssa? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Loma Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Lekasjetester er påbudt så vidt eg veit. Elektrisk stengeventil er heilt sikket en god ide, for da vil du stenge oftere. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Det lille Orange lyset på bryteren er i hvert fall en god måte å få meg til å huske å stenge gassen, har en tendens til å glemme det hvis ikke, men så står gassflaskene mine ganske utilgjengelig til. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 14.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 (redigert) Står gassflasken i en vanlig sittebenk? Er det rør fra flaska til byssa? Gassflasken står under en vanlig sittebenk (ventilert så klart). Problemet er at man må åpne en luke først, for å deretter åpne den luken gassen står i. Blir alltid mye styr i cockpit med flytting av folk og puter osv. Gassen går i fast rør fra det ventilerte rommet og frem til en stoppekran ved byssa. Derfra går det slange til komfyren. Det er så klart også en slange fra flasken til starten på røret, men dette er jo i det ventilerte rommet. Å installere lekkasjetester er et mye mindre inngrep enn å installere magnetventil, så jeg heller derfor litt mot å starte der. Jeg har jo også gassalarm i båten, og jeg tenker derfor det burde holde å kun slå av ved flasken for natten. Det skal vel mye til før det går lekkasje i det faste røret? Redigert 14.Januar.2016 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 (redigert) Det var betryggende, loven sier Lekkasjeindikator så da er valget lett.. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580 § 8.Lekkasjeindikatorer, tetthetssikringer, slangetilslutning og avstengningsarmatur (1) Foran forgreningsledninger og nærmest mulig gassbeholderne skal det på et oversiktlig sted på hovedledning være en fast montert lekkasjeindikator eller tetthetssikring. Røret fra gasskassen fram til hovedventilen står med gasstrykk når vi er ombord, tar av regulatoren når båten ikke er i bruk. Bruker også "Lekkasjetesteren" i ny og ne til å sjekke at ventilene på komfyren holder tett. IKKE Åpne ventilen til gassblusset ved en slik test. Og en bør ha Gassalarmer der en har forbrukere av gass. Lekasjetester er påbudt så vidt eg veit. Elektrisk stengeventil er heilt sikket en god ide, for da vil du stenge oftere. En skal stenge ventilen / hoved ventilen etter bruk av komfyren, det er like lett som å stenge en magnetventil. Stenge blusset og så ventilen, det går automatisk. Og som sikring, så spør den som ikke har brukt komfyren, Gassen stengt?.......... JA At røret fra ventilen til gassflaske står med trykk er ok røret tåler det og det skal også kontrolleres. Redigert 14.Januar.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nomen Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Hvis en skal montere stengeventil, hadde det vært ønskelig med en lekkasjealarm som hadde en funksjon som betjente denne. Slik at hvis en lekkasje oppstår, ville alarmen hyle samtidig som den stenge gassen. Finnes det? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
ElGapitan Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 http://flak.no/produkter/Sikkerhetsutstyr/Gass_og_brann/H1010650 Er en løsning, men relativt kostbar, er sikkert andre alternativer, Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 8.Februar.2016 Del på Facebook Svart 8.Februar.2016 Gassalarmen som kan stenge av en magnetventil (BEP 600-GDL) er litt billigere her: http://www.toppfritid.no/båtutstyr/Sikkerhet1/Alarmer/Gass-detektor-m-sensor-BEP-600-GDL-102987-p0000003993 Jeg vurderer selv å installere en slik i båten vår i år. Vi har allerede lekkasjetester og magnetisk stengeventil montert men ønsker den ekstra sikkerheten det vil gi om gassen stenges om alarmen utløses. Ellers er vi veldig fornøyd med magnetventilen på gassflaska. Tidligere var det veldig lett for at det kun var stengeventilen i byssa som ble stengt og så sto det trykk på anlegget helt fram til den ventilen. Nå stenger vi gassen ved flaska hver gang vi har brukt byssa. Varianten som skrues rett på regulatoren er veldig enkel å montere. Husk at ledningene (som garantert er for korte) skjøtes utenfor gasskapet slik at det ikke er noen fare om det skulle oppstå gnist her. Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Seilars Svart 8.Februar.2016 Del på Facebook Svart 8.Februar.2016 Vi har den samme magnetiske stengeventilen som Seilbaaten har. Kastet bryteren som fulgte med, og koblet den direkte fra BEP 600 GDL. Når vi setter strøm på alarmen, sjekker den først om det er gass på de to sensorene før jeg får tillatelse til å åpne magnetventilen ute på flaska. På BEP gassalarmen er det en egen knapp som brukes til å åpne/stenge ute på flaska. Før slurvet vi gjerne med stenging.Nå er gassen alltid stengt, for det lyser rødt om gassen står på. Fordelen med denne løsningen er at det gjerne skal gå mer enn en ting galt ettersom systemet stenger ved gassdeteksjon, samtidig som gassen stort sett er stengt på flaska. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 Noen som vet om disse Magnetiske stengeventilene finnes i 24V. har søkt litt rund på nett men finn kun 12V hos de fleste kjente båtshappene. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
seilbaaten Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 BEP har en variant (mener å ha sett den på en norsk nettside) som i følge beskrivelsen finnes i 24V variant. http://www.mesltd.co.uk/detector-solenoid-valve-894001-sa296comp12v-p-17282.html Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Framtia Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 denne kanskje?: http://www.socal.co.uk/catalog/product/view/id/3809/s/nereus-powersaver-12-24v-remote-gas-valve/ Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
SOL lV Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Seilars, jeg har en BEP 600 GDL og en Truma magnetventil. Usikker på hvordan disse skal kobles sammen. Har fått beskjed av BEP at de er usikre på om disse to kan brukes sammen. Husker du hvordan du koblet disse sammen uten å bruke bryteren som fulgte med magnetventilen? Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 (redigert) Vi har også montert en Truma magnetventil og ettermontert en BEP 600 GLD. Fungerer helt utmerket. Utfordringen var at ut i fra magnetventilen fra Truma kommer det tre ledninger og det er bare to tilkoblingspunkter for magnetventil på BEP 600 GLD. Jeg forsøkte først å bruke utgangen på BEP'en som "strømforsyning" til bryteren til Truma (der de tre ledningene fra magnetventilen er koblet til). Det var ingen suksess da BEP'en gir 4,5-5V på utgangen. Det bare glødet i lysdioden på bryteren og magnetventilen slo ikke inn. Ohmet magnetventilen og fant to ledninger med bittelitt motstand (satset på at det var en spole) og koblet de til BEP'en. Og det har fungert upåklagelig i to år. Kontrollerer magnetventilen fra bryteren på BEP'en og den bryter gasstilførselen ved gassalarm eller strømbrudd. Jeg syns kanskje at "klikk-lyden" fra magmnetventilen er litt "slappere" en originaloppkoblingen, men har ikke koblet tilbake for å verifisere at det er tilfellet. Er som sagt meget godt fornøyd med opplegget. Redigert 21.Mars.2017 av seilbaaten (see edit history) Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.