Jump to content

Gass: magnetisk stengeventil eller lekkasjetester?

magnuje

Recommended Posts

Det var betryggende, loven sier Lekkasjeindikator så da er valget lett..

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580

§ 8.Lekkasjeindikatorer, tetthetssikringer, slangetilslutning og avstengningsarmatur (1) Foran forgreningsledninger og nærmest mulig gassbeholderne skal det på et oversiktlig sted på hovedledning være en fast montert lekkasjeindikator eller tetthetssikring.

Hva er en tetthetssikring, en magnetventil?

Jeg har magnetventil i mitt anlegg, men ikke Lekkasjeindikator.

Seilars, jeg har en BEP 600 GDL og en Truma magnetventil. Usikker på hvordan disse skal kobles sammen. Har fått beskjed av BEP at de er usikre på om disse to kan brukes sammen. Husker du hvordan du koblet disse sammen uten å bruke bryteren som fulgte med magnetventilen?

Som seilbaaten sier er det ikke 12V spenning ut fra bep til magnetventilen, men noe lavere. Det er imidlertid ikke nødvendigvis feil, og kan være fordi BEP ikke kan levere mer energi til en magnetventil av gode hensikter. Når ventilen først har trekt, så ønsker man ikke mer spenning enn nødvendig i en slik støpt spole som ikke har allverdens kjøling. Seibaaten sin har vart etpar år, og min har også vart minst etpar år. Prøv å koble som seilbåten beskriver, så vil den nok fungere fint i mange år.

Ett tips jeg har hørt er at slike gass sensorer med årene brukes opp. Det kan derfor være lurt å slå av gass alarmen når ingen er i båten. Tidligere hadde jeg gass alarmen på samme kurs som kjøleboksen fordi jeg regnet med at da var gassalarmen på når jeg var i båten. Men min kjøleboks går hele sesongen, så nå i år har gass alarmen fått egen kurs.

Som seilbaaten sier er det ikke 12V spenning ut fra bep til magnetventilen, men noe lavere. Det er imidlertid ikke nødvendigvis feil, og kan være fordi BEP ikke kan levere mer energi til en magnetventil av gode hensikter. Når ventilen først har trekt, så ønsker man ikke mer spenning enn nødvendig i en slik støpt spole som ikke har allverdens kjøling. Seibaaten sin har vart etpar år, og min har også vart minst etpar år. Prøv å koble som seilbåten beskriver, så vil den nok fungere fint i mange år.

Ett tips jeg har hørt er at slike gass sensorer med årene brukes opp. Det kan derfor være lurt å slå av gass alarmen når ingen er i båten. Tidligere hadde jeg gass alarmen på samme kurs som kjøleboksen fordi jeg regnet med at da var gassalarmen på når jeg var i båten. Men min kjøleboks går hele sesongen, så nå i år har gass alarmen fått egen kurs.

Gassensorene til BIP tåler ikke frost. Det er verdt å merke seg. Jeg har skiftet en gasssensor på min 10 år gamle båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...