Blesp Startet 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2016 Jeg har en ny Merry Fisher 695 i bestilling og har i utgangspunktet bestilt denne med baugpropell. Er nå blitt usikker på om jeg skal fjerne dette og spare 26.000,-. Båten er jo ikke fryktelig stor, men den veier fort opp mot 2 tonn turlastet og har et relativt stort vindfang. http://www.jeanneau.com/boats/Merry-Fisher-695.html Jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke båten en del alene med tillegging både i naturhavn og på båtplassen. Grunnen for valget av en slik båt er at jeg ønsker å utvide båtsesongen og ikke nødvendigvis være avhengig av optimale værforhold. Området jeg bor og kommer til å bruke båten (søndre Vestfold) er relativt værutsatt når det kommer til vind. Båterfaringen min vil jeg legge til maks middels, har hatt noen båter, men de har utelukkende vært brukt på dagsturer og stort sett med mannskap. Er det nødvendig med baugpropell på denne type båt med bruken jeg skisserer eller skal jeg spare de 26.000,-? Noen som vil tippe hva ettermontering eventuelt vil komme på (gjør det ikke selv og ønsker å ha garanti)? Virker 26.000,- som en fornuftig pris for at forhandleren monterer det for meg? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Nei baugpropeller på den båten må da være helt unødvendig. Du kan jo heller kjøpe mye annet du virkelig har bruk for. Sitér dette innlegget Link to post
Overstyrmann Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Kan ikke se hva du skal med thruster på en sånn type båt.. Men om du virkelig ønsker deg det, så er det ikke noe i veien med å kjøpe med. Er alltids lurt med en bowthruster hvis det blåser litt :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Du kan sammenligne det å ha baugpropell med en ekstra (kompetent) person om bord. Kost/nytteforhold skal jeg ikke blande meg borti. Kommer an på egen økonomi. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 (redigert) Baugpropell eller pysevisp som mange kaller det her inne... Jeg fikk dette med når jeg kjøpte en Uttern D77. Tenkte I utgangspunktet utgangspunktet det var helt unødvendig. Noe det også er mesteparten av tiden. Men. På min, og din båt er ganske høye, mye vindfang. Vil tro du har ekstra avdrift på din da styrehuset er langt fremme, Fører til ekstra mye avdrift I sidevind. Vet ikke om du har utvendig styreposisjon? Har sett på noen med styrehusbåter som skal legge til i sidevind. Ikke enkelt hvis en er alene og sitter inne. Er også mye mer avdrift på en flatbunba, planende båt, som dette, en snekker med lang, dyp kjøl. Så, er vel en slik kjekt å ha ting, men vil tro din båttype er mye mer nødvendig en i en lavere båt. Redigert 14.Januar.2016 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blesp Svart 14.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Jeg har ikke valgt med utvendig styreposisjon og det er heller ikke noe jeg ønsker. Bekymringen min er om det eventuelt vil føre til skader på min eller andres båter ved tillegging alene under krevende forhold eller om dette da vil begrense denne type bruk. Et annet aspekt er hvor stor betydning det vil ha for annenhåndsverdi på båten, eventuelt hvor mye mer lettsolgt den vil være med baugpropell. Takk for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Gamlingen kjøpte seg en TG Alfa med baugpropell nylig. Eg mobbet litt for pysevisp helt til eg begynte å bruke båten. Den er jaggu kjekk og ha☺☺☺ Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Eg hadde tatt med baugpropell ! Eg er ikke flau over å innrømme at eg liker baugthrustere Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 (redigert) Baugpropell på en slik båt er kanskje ikke livsviktig på en slik båt, men helt unødvendig (som enkelte påstår) er den slettes ikke. Båten er relativt flatbunnet samtidig som den har mest vindfang fremme der det er minst båt under vann. Det gjør at den nok kan baugen kan være litt ugrei å ha med å gjøre under havnemanøvre i sterk sidevind. En baugpropell løser hele en problematikken og vil nok redusere stressfaktoren under vanskelige forhold ganske kraftig. Jeg har selv hatt en Skibsplast 675 HT. En mindre men relativt lik båt. Selv om den har dypere v-bunn enn det som er vanlig på slike båter, så hendte det mer enn en gang at jeg ønsket at jeg hadde baugpropell på den når jeg skulle inn og ut av båsen med sterk sidevind. Redigert: Gratulerer med bestilling av en flott ny båt foresten! Redigert 14.Januar.2016 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Jangul Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Fikk montert baugpropell på min snekke og den er god å ha I trange havner når man er alene å det blåser.Du kommer ikke til å angre da det sikkert er en del vindfang og avdrift på din type båt også :) Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Jeg ville valgt med baugpropell, syntes også å være en fornuftig pris for å få denne ferdig montert. Blir fort dyrere om du skulle ombestemme deg å montere siden. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Frissy Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Jeg ville valgt det. Har selv tenkt at det skulle jeg gjerne ha hatt i min båt, som var i samme størrelse. Skal kjøpe ny båt nå og velger helt klart en med baugpropell. Man må ikke bruke den hvis man ikke vil...... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Og jeg som trodde grensen for baugpropell eller ikke lå ett sted mellom 40 og 50 fot. Kjekt å ha, men ikke nødvendig. Men motposten kan være en ripe eller to mindre, noe som også koster penger (og ergelse) å fikse. Ser at det brukes mye baugpropell også av mindre båter, gir enklere bruk. Jeg hadde heller prioritert utvendig styrepossisjon for å være raskere med fortøyning. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Gratulerer med ny båt! Den dagen du knagger inntil nabobåten i sterk sidevind, eller betongbrygga, og du ikke har baugpropell... Da bannes det nok høyt inne i styrhuset :-) Ta det med, kjekt å ha om (når) du virkelig trenger det! Sitér dette innlegget Link to post
dreamen Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Kjekt å ha monterte også Lowrance autopilot på min,funker knall Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Synes vi kan gravlegge uttrykket "pysevisp". Det gir deg mindre stress, større kontroll og færre uheldige dunk og riper. Bedre 2.håndsverdi. Og blir den montert som ny så er det lettere å forholde seg til reklamasjon etc. Om du attpåtil skal inn og ut av en bryggebås, gjerne med hekken inn, så er det utrolig kjekt for å holde kontroll på bauen. Ville til og med vurdert å bestille autopilot i samme slengen. For å si det slik, jeg ville prioritert autopilot og truster fremfor en stor og dyr dedikert kartplotter. Til det har man nettbrett med nedlasta kart og navigasjonsapp. Kartplotteren blir utdatert og nesten verdiløs etter 5 år. Det blir ikke autopilot og truster. Sitér dette innlegget Link to post
Blesp Svart 15.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Takk for alle svar og gratulasjoner! Basert på svarene så ser det ut til at jeg lar ordren stå uforandret og beholde baugpropellen. Noen som vil gjette litt rundt dette med annenhåndsverdi på en slik båt med/uten baugpropell? @dreamen: Er du fornøyd med båten din? Vil du dele noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Min helt personlige synsing er at det nok ikke vil være særlig stor prisforskjell på en f.eks. 5 år gammel båt med eller uten baugpropell. Kanskje noen få tusenlapper, men generell tilstand og motortimer vil nok telle mer. Derimot så tror jeg at en båt med baugpropell vil være lettere å få solgt. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Eureka Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 2.håndsverdi er umulig å spå. Det kommer jo mye ann på kronekursen og hva nybåtprisen i fremtidige sesonger blir. Men dette har jo blitt en populær båttype, og det er jo ingen grunn for at den skal bli upopulær... Men så blir det jo også mange av disse på bruktsalg med tiden også. For å snu på det, det er ikke sikkert at 2.håndsprisen blir så veldig mye høyere med truster, men den blir lettere å selge enn en uten. Sitér dette innlegget Link to post
Blesp Svart 15.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Håper da virkelig utstyret har noe å si da dette beløper seg totalt til ca. 200.000,- i forhold til en helt standard båt med 115 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Jo klart utstyr har noe å si, men jeg tror det generelle utstyrsnivået sånn sett er mer avgjørende for prisen enn hva en bestemt dings gjør. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
dreamen Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Takk for alle svar og gratulasjoner! Basert på svarene så ser det ut til at jeg lar ordren stå uforandret og beholde baugpropellen. Noen som vil gjette litt rundt dette med annenhåndsverdi på en slik båt med/uten baugpropell? @dreamen: Er du fornøyd med båten din? Vil du dele noen erfaringer? Hei Båten er jeg godt fornøyd med, har ikke kalesje på den og kunne godt tenkt med det ca 25 båtlapper Ligger godt med vind i den, og da er det godt å ha thruster ellers er det litt hardt å gå i store bølger mot. Sitér dette innlegget Link to post
Mustique Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Jeg har bestilt en 795 med baugpropell. Ja, det er vindfang i disse båtene og når du skal inn til brygga eller en uthavn vil du helt sikkert få bruk for denne lille "hjelpende hånd" i baugen. Ettermontering vil antagelig koste bortimot det dobbelte av hva en fabrikksmontert baugpropell koster ! Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Utstyr har "alt" og si når du skal selge. Dessverre får du ikke igjen pengene for utstyret i samme grad, men du får solgt i et marked med konkurranse. Hvis du er i bruktmarkedet og kan velge mellom 6 båter av samme modell så vil jeg tro at alle velger den med mest utstyr i forhold til budsjettet man har til rådighet...Så lenge utstyret har en viss praktisk verdi da.. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
MajorAndy Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Jeg har set på Jeanneau MF en del nu, og må sige, at jeg er chokeret over pris-strategien: Da jeg købte Nord Westen så jeg også på nye både, og det er jo ikke unormalt med ekstraomkostninger på 150-200.000 til diverse udstyr på både, der koster et par millioner eller tre. Men i tilfældet Jeanneau, så koster båden altså cirka 280.000 DKK (uden motor). Og for at man kan få den båd, som de viser i reklamerne, så skal du ud med "ekstraudstyr" på over 200.000 kroner! Alt - fra puder til køleskab er ekstra. Gardiner. Sæder bag. Bundmaling. Elektronik. Alt. Forholdmæssigt, så udgør ekstraudstyret næsten 80% af bådens pris - eller det samme, som det man skulle forvente at betale i ekstraudstyr på en båd til 2 mio. For mig er det et "turn off" at en båd, der bliver annonceret til 380.000 DKK ender med at koste næsten 600.000 DKK - bare fordi der skal gardiner, køleskab, sæder, toilet og lidt andet udstyr i. I lyset af den prisstrategi er det desuden mindre sikkert at du får pengene hjem for ekstraudstyret, da en uerfaren køber vil sammenligne brugtprisen med nyprisen - uden udstyr. Sådan tænker jeg i hvert fald.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.