Jump to content

Jeanneau Merry Fisher 695 - Baugpropell eller ikke?

Blesp

Recommended Posts

Jeg har en ny Merry Fisher 695 i bestilling og har i utgangspunktet bestilt denne med baugpropell. Er nå blitt usikker på om jeg skal fjerne dette og spare 26.000,-.

Båten er jo ikke fryktelig stor, men den veier fort opp mot 2 tonn turlastet og har et relativt stort vindfang. http://www.jeanneau.com/boats/Merry-Fisher-695.html

Jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke båten en del alene med tillegging både i naturhavn og på båtplassen. Grunnen for valget av en slik båt er at jeg ønsker å utvide båtsesongen og ikke nødvendigvis være avhengig av optimale værforhold. Området jeg bor og kommer til å bruke båten (søndre Vestfold) er relativt værutsatt når det kommer til vind.

Båterfaringen min vil jeg legge til maks middels, har hatt noen båter, men de har utelukkende vært brukt på dagsturer og stort sett med mannskap.

Er det nødvendig med baugpropell på denne type båt med bruken jeg skisserer eller skal jeg spare de 26.000,-? Noen som vil tippe hva ettermontering eventuelt vil komme på (gjør det ikke selv og ønsker å ha garanti)? Virker 26.000,- som en fornuftig pris for at forhandleren monterer det for meg?

bilde

Baugpropell eller pysevisp som mange kaller det her inne...

Jeg fikk dette med når jeg kjøpte en Uttern D77. Tenkte I utgangspunktet utgangspunktet det var helt unødvendig. Noe det også er mesteparten av tiden. Men. På min, og din båt er ganske høye, mye vindfang. Vil tro du har ekstra avdrift på din da styrehuset er langt fremme, Fører til ekstra mye avdrift I sidevind. Vet ikke om du har utvendig styreposisjon?

Har sett på noen med styrehusbåter som skal legge til i sidevind. Ikke enkelt hvis en er alene og sitter inne. Er også mye mer avdrift på en flatbunba, planende båt, som dette, en snekker med lang, dyp kjøl.

Så, er vel en slik kjekt å ha ting, men vil tro din båttype er mye mer nødvendig en i en lavere båt.

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)

Jeg har ikke valgt med utvendig styreposisjon og det er heller ikke noe jeg ønsker. Bekymringen min er om det eventuelt vil føre til skader på min eller andres båter ved tillegging alene under krevende forhold eller om dette da vil begrense denne type bruk. Et annet aspekt er hvor stor betydning det vil ha for annenhåndsverdi på båten, eventuelt hvor mye mer lettsolgt den vil være med baugpropell.

Takk for alle svar!

Baugpropell på en slik båt er kanskje ikke livsviktig på en slik båt, men helt unødvendig (som enkelte påstår) er den slettes ikke. Båten er relativt flatbunnet samtidig som den har mest vindfang fremme der det er minst båt under vann. Det gjør at den nok kan baugen kan være litt ugrei å ha med å gjøre under havnemanøvre i sterk sidevind. En baugpropell løser hele en problematikken og vil nok redusere stressfaktoren under vanskelige forhold ganske kraftig.

Jeg har selv hatt en Skibsplast 675 HT. En mindre men relativt lik båt. Selv om den har dypere v-bunn enn det som er vanlig på slike båter, så hendte det mer enn en gang at jeg ønsket at jeg hadde baugpropell på den når jeg skulle inn og ut av båsen med sterk sidevind.

Redigert:

Gratulerer med bestilling av en flott ny båt foresten!  :newyearcheers:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Og jeg som trodde grensen for baugpropell eller ikke lå ett sted mellom 40 og 50 fot. Kjekt å ha, men ikke nødvendig. Men motposten kan være en ripe eller to mindre, noe som også koster penger (og ergelse) å fikse. Ser at det brukes mye baugpropell også av mindre båter, gir enklere bruk. Jeg hadde heller prioritert utvendig styrepossisjon for å være raskere med fortøyning.

Synes vi kan gravlegge uttrykket "pysevisp".

Det gir deg mindre stress, større kontroll og færre uheldige dunk og riper. Bedre 2.håndsverdi.

Og blir den montert som ny så er det lettere å forholde seg til reklamasjon etc.

Om du attpåtil skal inn og ut av en bryggebås, gjerne med hekken inn, så er det utrolig kjekt for å holde kontroll på bauen.

Ville til og med vurdert å bestille autopilot i samme slengen.

For å si det slik, jeg ville prioritert autopilot og truster fremfor en stor og dyr dedikert kartplotter. Til det har man nettbrett med nedlasta kart og navigasjonsapp.

Kartplotteren blir utdatert og nesten verdiløs etter 5 år. Det blir ikke autopilot og truster.

Min helt personlige synsing er at det nok ikke vil være særlig stor prisforskjell på en f.eks. 5 år gammel båt med eller uten baugpropell. Kanskje noen få tusenlapper, men generell tilstand og motortimer vil nok telle mer. Derimot så tror jeg at en båt med baugpropell vil være lettere å få solgt. 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

2.håndsverdi er umulig å spå. Det kommer jo mye ann på kronekursen og hva nybåtprisen i fremtidige sesonger blir.

Men dette har jo blitt en populær båttype, og det er jo ingen grunn for at den skal bli upopulær... Men så blir det jo også mange av disse på bruktsalg med tiden også.

For å snu på det, det er ikke sikkert at 2.håndsprisen blir så veldig mye høyere med truster, men den blir lettere å selge enn en uten.

Takk for alle svar og gratulasjoner!

Basert på svarene så ser det ut til at jeg lar ordren stå uforandret og beholde baugpropellen.

Noen som vil gjette litt rundt dette med annenhåndsverdi på en slik båt med/uten baugpropell?

@dreamen: Er du fornøyd med båten din? Vil du dele noen erfaringer?

Hei Båten er jeg godt fornøyd med, har ikke kalesje på den og kunne godt tenkt med det ca 25 båtlapper :sad: Ligger godt med vind i den, og da er det godt å ha thruster :wink: ellers er det litt hardt å gå i store bølger mot. 

• 4 uker senere...

Utstyr har "alt" og si når du skal selge. Dessverre får du ikke igjen pengene for utstyret i samme grad, men du får solgt i et marked med konkurranse. Hvis du er i bruktmarkedet og kan velge mellom 6 båter av samme modell så vil jeg tro at alle velger den med mest utstyr i forhold til budsjettet man har til rådighet...Så lenge utstyret har en viss praktisk verdi da..

Høne, øl og hornmusikk!

Jeg har set på Jeanneau MF en del nu, og må sige, at jeg er chokeret over pris-strategien:

Da jeg købte Nord Westen så jeg også på nye både, og det er jo ikke unormalt med ekstraomkostninger på 150-200.000 til diverse udstyr på både, der koster et par millioner eller tre. Men i tilfældet Jeanneau, så koster båden altså cirka 280.000 DKK (uden motor). Og for at man kan få den båd, som de viser i reklamerne, så skal du ud med "ekstraudstyr" på over 200.000 kroner! Alt - fra puder til køleskab er ekstra. Gardiner. Sæder bag. Bundmaling. Elektronik. Alt.

Forholdmæssigt, så udgør ekstraudstyret næsten 80% af bådens pris - eller det samme, som det man skulle forvente at betale i ekstraudstyr på en båd til 2 mio.

For mig er det et "turn off" at en båd, der bliver annonceret til 380.000 DKK ender med at koste næsten 600.000 DKK - bare fordi der skal gardiner, køleskab, sæder, toilet og lidt andet udstyr i.

I lyset af den prisstrategi er det desuden mindre sikkert at du får pengene hjem for ekstraudstyret, da en uerfaren køber vil sammenligne brugtprisen med nyprisen - uden udstyr. Sådan tænker jeg i hvert fald..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...