Jump to content

Båtnavn

jokki01

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Litt rart å kalle opp etter ei katte men Marianne er jo et pent navn (i min bok over pene navn). 

Etter å ha sett litt på bilder av Tresfjord 26 så er jeg enda mer enig med meg selv. Det er en "Marianne"

Eller, for enkelhetens skyld, kan du jo dele opp navnet. Mari er også et pent navn, og Anne. 

Så her er mine forslag:

1. Marianne

2. Mari

3. Anne

Og selvsagt, Anne Marie. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Husk at båter er damer. De skal ha kvinnenavn!

Ja det er jo mange som hevder det, men hva er begrunnelsen?

Om man ser på forsvarets båter eller kystflåten forøvrig er det jo en god balnding av alle kjønn.

Min andre båt hette Svanen, fordi den beveget seg og minte om en.

Min nåværende heter Solan fordi den oppfører seg litt som ham, og eieren våkner hver morgem med Solan hårsveis.

Båten din ser jo veldig koselig ut og innbyr jo til noe trygt og rolig. Jeg ville letet etter navn I forhold til deg egenskapene du ser ved båten.

En båt er ei kvinne, men den behøver ikke å ha kvinnenavn. I min barndom hadde vi en båt som het Balder. Og jeg har sett mange båter som ikke har hatt kvinnenavn. Men bare rene guttenavn, må en styre unna, men der finnes mannsnavn sammen med etternavn eller tittel.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Tidligere fikk vi alle med registrert VHF ombord en stor katalog fra Telenor med navn på alle norske fartøy med VHF ombord. Vi brukte denne til å finne ut hvilket navn vi ikke skulle ha. Jeg mener å huske at det var flere sider med Caroline. Du vet da aldri om det er deg, eller noen andre med samme navn, som det blir kallet på. Derfor valgte jeg et originalt navn, som ingen andre har. Min båt heter "Ark Mari" og jeg er den eneste med det navnet.

Ikke artig. Det at båten har et navn viktig, og ikke skal tulles med. Trenger en hjelp så er det viktig at en er seriøs for å bli tatt på alvår. Hvor mye hjelp tror en vil få dersom en sitter å sender sier Mayday mayday mayday dette er kvirrevitt kvirrevitt kvirrevitt osv. tror at noen og en vær kan  tro det er en som bare tuller.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Ikke artig. Det at båten har et navn viktig, og ikke skal tulles med. Trenger en hjelp så er det viktig at en er seriøs for å bli tatt på alvår. Hvor mye hjelp tror en vil få dersom en sitter å sender sier Mayday mayday mayday dette er kvirrevitt kvirrevitt kvirrevitt osv. tror at noen og en vær kan  tro det er en som bare tuller.

Om jeg skulle kalle opp med nødmelding, ville jeg antagelig ikke sagt: Mayday mayday, dette er Svada.... jeg ville nok brukt: Mayday mayday mayday - dette er "lima kilo fire seks tre fire"

Ikke så farlig om jeg skulle treffe på min gamle båt og kunne sagt: "Neida, Neida Neida, dette er svAda."

Ingen andre som heter svAda i NOR heller.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Litt rart å kalle opp etter ei katte men Marianne er jo et pent navn (i min bok over pene navn).

Katt? Jeg kjenner (eller, i det minste, har kjent opp igjennom tidene) ingen katter men flere mennesker med navnet "Marianne"

Enkelte har visst opplevd litt "mobbing" for at det på engelsk kan uttales som "Mari(hu)ana".

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...