Jump to content

Oljetrykksproblemer (FM 8-12 hk) - Del 2


SeaMaster175

Recommended Posts

Hei igjen!

 

Har som sagt i en annen tråd litt problemer med oljetrykket på vår FM 8-12 hk bensinmotor. Tenkte jeg kunne ta hele historien på nytt:

 

Det hele startet når vi skulle starte motoren etter at vi hadde sjøsatt. Oljetrykksmanometeret viste da ikke noe trykk (da var det ikke noe instrument, men et "manuelt" manometer festet i blokka). Byttet til et annet "manuelt" manometer og trykket viste nå 4,2 bar. Gikk derfor til innkjøp av en giver pluss instrument. Npr vi da koblet opp dette og skulle starte motoren viste instrumentet litt over 5 bar. Tenkte at det var giveren og byttet denne til en 2-polet (den forrige var 1-polet). Testet dette idag, men trykket viste fortsatt litt over 5 bar. Burde nevne at instrument og giver er fra Faria!

 

Hva kan være feilen? Er det da instrumentet det er noe feil med?

 

Lagt til: Vet noen om det er en justeringsskrue av noen slag på disse instrumentene?

 

mvh

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post

Hva kan være feilen?

Hei Gamla,

 

Ja "hva kan være feilen" - eller "er der en feil?"

 

Jeg forstår ikke helt hva som skulle være så ille. At et manometer viser 4 bar og et annet viser 5 bar, det viser vel egentlig at du har et brukbart oljetrykk. Om trykket er 4 eller 5 bar betyr vel egentlig mindre? Dette er vel forøvrig trykket ved kald motor og med stiv olje - når motoren har gått seg varm faller trykket fort ned til 3 og kanskje ned mot 2 bar.

 

Denslags manometer må man ikke regne for å være hverken "kalibrert" eller "godkjent for kjøp og salg", de er stort sett det man kaller for "Royal Norwegian Guesstimate" :wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei Gamla,

 

Ja "hva kan være feilen"  -  eller "er der en feil?"

 

Jeg forstår ikke helt hva som skulle være så ille. At et manometer viser 4 bar og et annet viser 5 bar, det viser vel egentlig at du har et brukbart oljetrykk. Om trykket er 4 eller 5 bar betyr vel egentlig mindre?

 

Denslags manometer må man ikke regne for å være hverken "kalibrert" eller "godkjent for kjøp og salg", de er stort sett det man kaller for "Royal Norwegian Guesstimate"  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Poseidon!

 

Er ikke 5 bar alt for høyt for våres motor, eller er det passe?

 

M/B Gamla

Link to post

Hei Gamla,

 

mens du la inn det siste spørsmålet var jeg oppe og la inn en ekstra setning i mitt opprinnelige svar. Jeg kan være enig i at 5 bar høres noe høyt ut, men jeg regner med at det er med kald motor? Og dessuten vet du vel ikke om det virkelig er 5 bar  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei igjen!

 

Neida, jeg er helt enig med deg iat vi ikke vet om det er virkelig 5 bar. Det er riktig at det er målt ved kald motor, men det synker ikke så veldig når motoren blir varm. Men, kanskje vi da bare skal leve med det og la det være slik? Hva ville dere gjort?

 

mvh

M/B Gamla

Link to post

Kan ikke se noen grunn til å gjøre noe med dette. Dere har tydeligvis en oljepumpe og lagrer i bra stand, siden den klarer å produsere såpass trykk. Og et max trykk på mellom 4 og 5 bar må da være helt supert! Det tyder bare på at alt er helt i orden. Det dere bør passe på er den andre enden av skalaen, oljetrykket bør ikke gå noe særlig under 1 bar når den er varm og går på tomgang. Holder den seg over dette, så har den det godt og vil leve lenge :wink: !

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Svart (redigert)

Oljetrykket er vanligvis bestemt av en eller to ventiler. Du får ta en sjekk på disse, alternativt forhøre deg med en som innehar spisskomtetanse på FM. Noe sier meg at Walter S. kjenner til en pensjonert ingeniør som jobbet hos FM.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi har bestemt oss for å la det være som det er. Han som Walter_S prater om har jeg også vært i kontakt med flere ganger. Sist gang jeg ringte han (for en uke siden) lå han på sykehus. Han er en utrolig hyggelg mann, med utrolig masse kunnskap om FM-motoren. Det var han som konstruerte dem.

 

mvh

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post

Har ikke dere en nyoverhalt motor?

 

Kan jo være derfor dere har bedre trykk enn andre dere sammenligner med

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, det er riktig at den ble totaloverhalt for et år siden. Da ble sylindrene honet, motoren ble sandblåst, justert ventiler, lakkert hele motoren,skiftet slanger, sjekket vannpumpe og oljepumpe etc.

 

Siden oljepumpa ble overhalt kan det være derfor vi har litt høyere trykk enn andre...

 

mvh

M/B Gamla

Link to post

Joda, det er riktig at den ble totaloverhalt for et år siden. Da ble sylindrene honet, motoren ble sandblåst, justert ventiler, lakkert hele motoren,skiftet slanger, sjekket vannpumpe og oljepumpe etc.

 

Siden oljepumpa ble overhalt kan det være derfor vi har litt høyere trykk enn andre...

Ikke for å strø salt i såret, men ble jobben utført som beskrevet over, vil motoren nok aspirere til betegnelsen overmalt og ikke overhalt.

 

Funker sikkert bang bra for det. Men det erstor forskjell på en overhaling, og en gjennomgang / bytte av slitedeler som du over skisserer..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Ikke for å strø salt i såret, men ble jobben utført som beskrevet over, vil motoren nok aspirere til betegnelsen overmalt og ikke overhalt.

 

Funker sikkert bang bra for det. Men det erstor forskjell på en overhaling, og en gjennomgang / bytte av slitedeler som du over skisserer..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Det mangler litt på den lista over hva som ble gjort med motoren:

 

Skiftet rådelageret

skiftet Stempelfjæringer og oljeringer

Sandblåst hele motoren

Fullforzinket motoren

Magnet overhalt/reparert hos Fm

Reelé reparert hos Fm

Malt i originalfarge igjen

+ mer som jeg ikke husker

 

I tillegg ble store deler av motoren skrudd fra hverandre, renset og undersøkt nøye.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Svart (redigert)

Ikke for å strø salt i såret, men ble jobben utført som beskrevet over, vil motoren nok aspirere til betegnelsen overmalt og ikke overhalt.

 

Funker sikkert bang bra for det. Men det erstor forskjell på en overhaling, og en gjennomgang / bytte av slitedeler som du over skisserer..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jeg vet det. Jeg kom ikke på alt som ble gjort i farta. Her er en full liste av det som jeg kommer på nå:

 

*Skiftet rådelageret

 

*Skiftet stempelringer og oljeringer

 

*Sandblåst hele motoren

 

*Forzinket motoren

 

*Magnet fikset/overhalt

 

*Laderelé fikset

 

*Malt i originalfarge igjen

 

*Justert ventiler

 

*Overhalt vannpumpe og oljepumpe

 

Dette er hva vi har gjort:

 

*Ny forgasser

 

*Overhalt dynastarteren

 

 

Jeg kaller dette overhaling, hva dere synes får dere bestemme selv.

 

Motoren går som bare det nå, starter på første slaget.

 

Lagt til: Der kom "brutter'n" i forkjøpet, men jeg tok med litt mer som han ikke hadde...

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post

Med alle disse tingene som er gjort med motoren så vil jeg være mye, mye nærmere overhaling enn nyovermalt. Oljetrykket er jo fint, det tyder på god kondisjon på lager og pumpe. Disse motorene har vel kanskje kulelager til veiva, i for- og bakkant? Jeg ville ikke ha brukt tid og penger på et slikt "problem". Bare hold øye med oljestand og temperatur, så koz dere med fartøyet i sommer. :cool:

 

XD3P

Link to post

Med alle disse tingene som er gjort med motoren så vil jeg være mye, mye nærmere overhaling enn nyovermalt. Oljetrykket er jo fint, det tyder på god kondisjon på lager og pumpe. Disse motorene har vel kanskje kulelager til veiva, i for- og bakkant? Jeg ville ikke ha brukt tid og penger på et slikt "problem". Bare hold øye med oljestand og temperatur, så koz dere med fartøyet i sommer. :cool:

 

XD3P

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, takk for det. Når det gjelder om den har kulelager til veiva if for- eller bakkant, så må jeg være ærlig og si at jeg ikke har peiling.

 

Jeg glemte å legge til at sylindrene ble honet også...

 

mvh

M/B Gamla

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...