Jump to content

Bygging og design av 10' jolle i glassfiber/divyncell - tips/råd

trulsant

Recommended Posts

Jeg er i tenkeboksen, og kommer sikkert til å være der noen år, men tanken er å bygge en ca 10' jolle, som egner seg for å både ro og kjøres med motor, av "mindreårige". Den bør ha god stabilitet, men samtidig ikke være helt flatbunnet, bør ikke slå for mye i bølger, selv om det aldri blir noen racerbåt i bølger pga begrenset størrelse.

Har lest litt på noen prosjekter her inne, er jo endel som bygger slike båter i tre/kaldbakt epoxy, men jeg tenker det kunne vært artig å laget på "samme måten", men i Divyncell eller liknende. Dvs jeg er litt inspirert av Knude og hans mye større 47' prosjekt..

Er det noen som har noe tips til design, tegningspakker etc som kan egne seg?

Hvilke metoder er greit å benytte seg av? Lage en jigg av tre med spant og legge over, eller noe annet?

TA

Hei ! Kult !

Tegninger finnes på nett både gratis og for små penger.  Det som er viktig er jo å bestemme produksjons metoden. Det finnes minst tre måter å bygge 1av båt.

Innvendig gigg som klees med divinycell- støpes over- avformes og støpes på innsiden eller:

Utvendig gigg med spile innside som kles med tynne ferdigstøpte plater- så støpe sammen og fortsette på støpen innvendig. Det er den metoden jeg har brukt på skroget.

Eller: Utvendig gigg med spiler som kles med mesonitt plater- sparkles-vokses og støpes som et vanelig støp.

Jeg vil anbefale å bestille glassfiber boka fra Bruce Roberts Goodson som forklarer alle byggemetoder.

https://www.bruceroberts.com/

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...