Mellomstor Startet 16.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 16.Januar.2016 Var i båten i dag for å måke snø fra pressening samt ta en sjekk av båtens tilstand etter spreng kulden som var på østlandet i uken som var. Alt så tilsynelatende OK ut med båt, strøm og varme ovn var på, lader lå på, dieselvarmer startet og blåste godt og varmt. Åpnet så luke til motor rom der et 200W varmerør har ligget, dette var på og var varmt. Men det har vært med mot -20C i området så det har nok vært kaldt i motor rommet ! Jeg oppdaget at det hadde dryppet grønn væske fra motorer, ikke mye men nok til at jeg så det i fremkant på dørken under motor(er). Fulgte med dråpen med lykt og den så ut til å komme fra et sted høyt opp i fremkant på motorer. Så det sakte ble en dråpe som ble større og større helt til det dryppet ned og til slutt traff dørken ! Dette er frostvæske da det er grønn VP frostvæske på KAD'ene. Jeg hadde ikke glykol måler, så jeg fikk ikke målt frost punkt.. Men om firmaet som gjorde full vinterkonservering ved opptak / lagering ute før vinter 2014/2015 gjorde jobben sin så burde jo denne væsken være sjekket og OK ? Det er først gang jeg har båt med drev så jeg klønet litt når jeg skulle kjøre vann/glykol gjennom varmeveklser i høst. Hadde kar med frostvæske blanding under drev men impeller klarte ikke å suge dette opp slik at det sirkulterte igjennom sjøvannsiden av kjølesystemet, åpnet impleller og den er fin (ny våren 2015). Men tok av lokket på sjøvannsfilter og helte glykol blanding ned i åpningen, dette kunne jeg se renne ut sjøvannsutak nede på drevet så den siden av systeme skulle være frostsikkret. Derimot klarte jeg ikke selv med motor igang å få frostvæske ut sammen med eksos, selv om noe trolig må ha kommet ned i varmeveklser. Uansett så tenker jeg at 90 % av sjøvannet må jo ha blitt spyttet ut når jeg kjørte motorer på land, det kom ikke en dråpe ut av eksos når motorer hadde gått litt. Og om det ligger igjen litt vann så skal jo ikke dette skade om det fryser, det har jo da i tilfelle plass til å utvide seg ! ? Håper jeg i alle fall da, dette var i teorien min i alle fall. Og det er her jeg lurer på om noen har erfaringer, tips ? Om det var slat vannet som har frosset skulle det ikke dryppet grønn frostvæske fra toppen av motor, inne i blokka og i topplokk (tenker mulig frost sprengt topppakning) er det jo glykol og ingen saltvann.. Rundt selve varmeveklser var det helt tett og ikke en antyding til lekk. Skal bygge om sjøvannsintaket til våren slik at jeg har en stenge kran og et T stykke som jeg kan koble til færskvann på for og enklere kjøre færskvann, glykol, systemrens etc. Ser jo at det kommmer en slange fra drevet hvor dette enkelt kan monteres inn. Men det fikk jeg ikke gjort når båten lå ute for hadde jeg kappet den slangen da hadde jo sjøvannsspruten stått inn i motorrommet.. Var enklere med aksling og stengekran på sjøvannsintaket i bunnen på båten gitt.... Takker så mye for svar og meninger Sitér dette innlegget Sjøen er for alle :-) Link to post
sap_2000 Svart 16.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2016 Synes du tar store sjanser når du ikke har fått frostvæske gjennom systemet og ut eksos når båten ligger slik til at det kan bli 20 blå. Ellers virker det som det lekker fra den lukkede kjølekretsen din. Så sant det er litt grønt som drypper (og ikke fryser) kan det være en pakning eller f.eks simmering på vannpumpa som tetter litt dårligere i sprengkulde og ikke nødvendigvis noe mer alvorlig. Hadde dog vært mer bekymret for sjøvannskretsen din, men håper det har gått bra. Har konservert noen båter med drev, så deler metoden jeg har brukt (Div VP motorer) Ang konservering av DPE/ DPG og DPH så er det vanskelig å få suget inn noe via drevet med klokker. Lønner seg å ta av S-slangen fra drev-siden og så koble til et 32mm avløpsrør på ca 50cm lengde som klemmes fast med slangeskinn på s-slangen og ha en stamp under. Går å få til med drevet på og halvveis tiltet opp, men er lettest når drevet er av. Fyll opp stampen med vann. Impelleren suger dårlig nå den er tørr og kald, så det lønner seg å stikke hageslangen inn i røret så den tvangsfôres idet man starter opp. Etter oppstart og man ser motoren suger stikkes røret ned i stampen og hageslangen etterfyller stampen samtidig. Ha klar en 25 liters dunk med ferdig blandet frostvæske. Ta bort hageslangen og la motoren suge stampen nesten tom for vann. Rett før den går tom heller du frostvæsken i stampen. Når det kommer blått ut av eksosen venter du 5 sek før du skyver stampen inn under eksosutløpet slik at mesteparten av frosvæsken som kommer ut går i stampen. Da kan motoren gå litt til mens frostvæsken sirkulerer før den stenges av. Gjentas på motor nummer 2 og til slutt har man igjen endel frostvæske som kan brukes til toalett/ septik osv. Da kan det bli 30 blå uten at man mister nattesøvnen :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
løve Svart 16.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2016 Levde drypp i fra ferskvanside varmeveksl i vinterhalvåret i 15år. Tross Korrekt Vinterkoserveing kom det et lite drypp. Teorien fra kyndige er at aluminium motsetning til gummopaknine krymper i kulde. Når våren kom ble den tett som e flaske . Vann med for lite frostvæske grøter seg men frostsprenger egentlig ikke. PS, hadde fast aksel. Sitér dette innlegget Link to post
løve Svart 16.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2016 Ellers har sap_2000 et fremragende svar Sitér dette innlegget Link to post
Camarque44 Svart 16.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2016 Ta av s slangen på drevet, sett bøtta på badeplatten, koble på en ekstra slange på s-slangen, og den suger inn. Sitér dette innlegget Link to post
Mellomstor Svart 16.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2016 Takker for bra tips vedrørende s slangen på drevet.. At det er frostvæske i flytende form lover jo egentlig godt for da har den kanskje ikke frosset.. Bilde 1 viser tydelig at det er grønn væske og den var flytende.. MEN nå var det -8 og ikke -20 når jeg var der i dag. Så jeg er ikke helt trygg på frostvæske ennå. Skal måle den en av de første dagene. Men som Løve skriver kan det jo være at det drypper litt pga. av at alu / metall har krympet i kulden mens o-ring ikke har. Håper på det da Blir værre og få kjørt igjennom glykol nå i minus grader på vinter, så nå får jeg håpe på at min teori om at nok vann er ute av veklser slik at evt. is ikke sprenger, skal også legge inn 200 W til i motor rommet. https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7147/1452978806.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7147/motorogdrev5.jpg Til våren setter jeg inn T stykke som på bilde motor og drev slik at man enkelt kan stenge for inntaket fra drevet og åpne fra intern slange slik at man kan suge inn ferskvann, frostvæske etc. gjennom å stenge ut drev og åpne opp for slangen i motor rommet. Må si jeg stusser litt over at drev båt (i alle fall min) inne har stenge kran på sjøvannsintaket ! Uansett takker så langt for gode svar / tips Sitér dette innlegget Sjøen er for alle :-) Link to post
Jakob T Svart 16.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2016 Bruk ei vanlig lensepumpe 12 v,pump frostveske fra ei bøtte.Sett slangen fra denne i sjøvannsfilteret på utløp,da kjører du frostveske i gear, varmeveksler og ladeluftkjøler.Om du har kjøler på servo,ta ut impeller å kjør frostveske i det andre løpet. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2016 (redigert) Kom på en ting ang KAD 42-300 serien som kan være nyttig om man ikke får konservert av en eller annen grunn og kulda er rundt hjørnet. Det er noen tappepunkter for sjøvannskretsen. Sjekk manualen for sikkerhets skyld, men mener å huske det er to stk slanger med blindplugger som ligger nede på SB side av motorene langt fremme. Den ene har et blått strips på seg og er sjøvannskretsen (den andre er den lukkede kretsen med kjøleveske). Videre mener jeg en av pluggene i bunn av varmeveksler (bakkant?) tapper sjøvann samt en plugg i bunn av intercooler og muligens en eller to til... Sjekk i boka. Kan jo skru ut disse pluggene for sikkerhets skyld før neste mildværsperiode. Da ser du også om du har fått inn noe frostvæske i systemet ved forsøket tidligere i høst. Redigert 16.Januar.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.