Jump to content

Slitasje på fortøyningsfjær, hvordan unngå dette?

tekniker3

Recommended Posts

Jeg har brukt to slike:

http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Fortoyning/Fortoyningsfjar-2000021459/

Etter 6mnd røk gumminen i endene som holder tauen på plass. Det er også litt slitasje i overflatenpå  tauet akkurat her, men ikke faretruende.

Tauen er spleiset er i løkke og festet i båten, her ser jeg ingen slitasje.

I andre enden er tauen spleiset rundt en kause i nylon, her ser jeg ingen slitasje. Denne er igjen festet med galvanisert kjetting via kabinkrok, her ser jeg ingen slitasje.

Altså må jeg finne en annen løsning så jeg slipper å bytte denne fortøyningsfjøren hver 6mnd!

Fungerte jo fint så lenge det varte...

Lurte på å finne et gammelt lite bildekk, så feste to kjettinger i hver side i løkker, slik at dekket demper støtene i tauen. Andre som har prøvt denne løsningen?

Er ute etter en løsning som ikke gnager på tauet som varer lenge!

Mine 4 Forsheda gummifjærer er over 27 år og gode som nye. Tauverket er imidlertid skiftet et par ganger.

Priser på Forsheda gummifjærer hos BestMarin:
Minste  type for 10 - 12mm tauverk: kr.239,-
Største type for 22 - 24mm tauverk: kr.639,-

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lurte på å finne et gammelt lite bildekk, så feste to kjettinger i hver side i løkker, slik at dekket demper støtene i tauen. Andre som har prøvt denne løsningen?

Er ute etter en løsning som ikke gnager på tauet som varer lenge!

Hulda hang etter to bildekk i flere år. Det fungerer helt utmerket:

bilde

Kanskje litt vanskelig å se, men hitterst på bryggen ligger det et bildekk på hver side av Hulda. Dekkene er festet med kjetting til bryggen, og det er kjetting rundt dekkene der tauene er sjaklet inn. Kjettingens eneste misjon er at tau ville bli gnagd av mot betongen. Systemet holdt så lenge jeg hadde Hulda der. Til slutt røyk bryggen, men det er en annen historie.

Når det gjelder avlastere i gummi, så skal man være klar over at gummi er ikke bare gummi. Aldringsbestandigheten kan være vidt forskjellig. Man kan greie å konstruere gummi som verken tåler luft eller sollys mer enn noen måneder før det er kvelden for produktet. Mens andre kvaliteter kan kjøre i årevis uten å vise tegn til aldring.

Redigert av Hulda (see edit history)
Guest Avmønstret#

Har også hatt sånne fra bt, ryker i ett sett hvis jeg ligger i en havn med bevegelse, mao der de skal gjøre nytta... Tror jeg må ha svidd av 4-5 styk på 3 sesonger. Blir dyrt i lengden selv om innkjøpet er billig ;-)

Skal følge rådet her inne og kjøpe et annet merke.

Har 3 tørn rundt mine dempere fra BT, slik kan jeg ha stramme fortøyninger og likevel ikke plages for mye av rykking når det står på fra øst/sør-øst. Hos meg varer de som regel 2-3 år for de utsatte og lengre for de som ikke får like mye belastning. Ut fra lovprisning av Forsheda sine rykkdempere tenker jeg at det fort blir dempere av det merket til de utsatte fortøyningene når jeg slipper opp for BT sine (har et lite lager etter i fjor jul da dette var det eneste jeg ønsket meg).

Opplever ikke unaturlig slitasje på tauet i denperne jeg har, er nok et poeng at størrelsen på demperne er tilpasset dimmensjonen på tauet. Litt slitasje på tauveket forekommer jo, men ikke mer enn slitasjen over halegattene hvis beskyttelsen forskyver seg.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Slike kan du bruke litt pengar på, men nokon skal berre kjøpe billigt, og ofte med kvalitet deretter. Trur mine er 30 år gamle og vil garantert overleve meg. Fabrikatet er Forsheda og ser heilt ut som nye. Ikkje ei sprikke.Derimot har me andre fabrikat i hamna vår som er heilt oppsprukne etter få år. Desse svertar og. Bøy dei og sjå om her er småsprikker, er det det er dei berre til å kaste. Ser mange har kjøpt Biltema sine. Kvaliteen er her langt dårlegare. Kjøp kvalitet so varar dei 50 år, minst. Berre tull å kjøpe Biltema sine!

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Bare tull å si at Biltema sine bare er tull, men det kan godt hende at kvaliteten ikke er stabil.

Mine fra Biltema har vart i endel år, og ser ut til å holde i mange til. Disse brukes bare på sommeren, og jeg har totalt 8 fortøyningstau med slike og en annen type avlastere. Siden jeg ikke har behov for at de varer i 50 år så er det et ok kjøp, (men siden jeg har etterhvert blir mer kvalitetesnerd så hadde jeg nok allikevel valgt Forsheda i dag:) 

Som roger-jo sier er det uansett viktig å dimensjonere riktig.

Jo da, det kanskje mulig å finne et eksemplar av en slik rykkdemper hos Biltema som er OK. Men om det var et godt kjøp, vet en jo ikke før en har hatt de i bruk en tid. Slik varierende kvalitet er dessverre en gjenganger hos dette firmaet. I en annen tråd var det snakk om batterier. De sto i lassevis i butikken. En av brukerne her på forumet hadde med seg en kostbar avansert batteritester og lette seg frem til et brukbart batteri blant andre som ikke var bra om jeg ikke husker feil. Selv handler jeg også på BT, men da helt andre produkter der en vet at produktet holder som feks. fastnøkler med 10 års garanti.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Bare tull å si at Biltema sine bare er tull, men det kan godt hende at kvaliteten ikke er stabil.

Mine fra Biltema har vart i endel år, og ser ut til å holde i mange til. Disse brukes bare på sommeren, og jeg har totalt 8 fortøyningstau med slike og en annen type avlastere. Siden jeg ikke har behov for at de varer i 50 år så er det et ok kjøp, (men siden jeg har etterhvert blir mer kvalitetesnerd så hadde jeg nok allikevel valgt Forsheda i dag:) 

Som roger-jo sier er det uansett viktig å dimensjonere riktig.

Både ja og nei. Om jeg lå i en garantert rolig havn uansett vær så greit nok, men da trenger man vel ikke rykkdempere i det hele tatt...

Problemet med dårlige gummifjærer er at den dagen du faktisk har bruk for de så ryker de. Og da er plutselig tauet xx cm lengre, noe som igjen kan føre til at båten dunker, som igjen kan føre til osv. 

Så akkurat på fortøyninga ser jeg nesten ikke hensikten med et produkt som ikke holder minst det det ser ut til å burde holde. Etter min vurdering er ikke BT sine rykkdempere engang i nærheten. De gangene de faktisk burde gjøre jobben så har de røket hos meg. Når båten ligger stille og fint i båsen er de selvsagt helt perfekte, og ikke minst, billige. 

-------

Det er mange som sverger til forsheda. Mulig gummikvaliteten på Biltemademperene er under pari ... ellers er de jo ganske like mtp utforming og design?

Jeg har noen hypoteser ...

• Forsheda er bedre enn biltema - mange som sier det her på forumet, men det er kun anekdotiske bevis. Jeg kjører for tiden testing, jeg har lagt to dempere på noen av tauene, en forsheda og en biltema ... så får vi se hva som holder lengst!
  • Belastning har mye å si! Dempere som utsettes for mye rykk og store påkjenninger slites fort i stykker. Her kjører jeg også litt testing, jeg slet i stykker flere Biltemadempere ila ett år, nå som jeg har to dempere i serie tror jeg slitasjen blir mindre.
  • Antall surringer rundt demperen har også mye å si. Kudos til Forsheda som opplyser litt om dette på demperene sine; der er det infoark hvor man anbefales tre turn. To turn gir for lite strekkdistanse mener de, mens fire turn medfører for stor strekkdistanse og økt risiko for slitasje. Min hypotese var tvert i mot at slitasjen er storre med to turn enn flere. Nå har jeg dempere med både to, tre og fire turn ... så får vi se hva som varer lengst :-)
  • Alder. Det ser man jo bl.a. på sykkeldekk, de varer ikke evig - dekk som ikke har vært i bruk på noen år er ofte under pari. Forsheda-demperene har påtrykt produksjonsår samt "best before", og tre års forventet levetid. Biltemademperene har så vidt jeg kan se ikke noe tilsvarende - dvs at de kan ha ligget åresvis i butikken allerede.
Alt jeg vet om strekkavlastere ligger ute på Båtwiki - og det vil bli supplementert så snart hypotesene over er sannsynliggjort eller forkastet. Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

En slik test kunne ikke jeg utført. Jeg ville i hvert fall ikke klart å finne levetiden på Forsheda avlasterne. De jeg har nå er 27 år, og skulle jeg kjøpt nye nå for testing, ja hvor gammel ble jeg da om 27 år?

En slik test kunne ikke jeg utført. Jeg ville i hvert fall ikke klart å finne levetiden på Forsheda avlasterne. De jeg har nå er 27 år, og skulle jeg kjøpt nye nå for testing, ja hvor gammel ble jeg da om 27 år?

Igjen, hypotese 2, "bruk" har kanskje noe å si?

Jeg ligger på ytterste brygge, med bare en bølgebryter mellom meg og store deler av indre Oslofjord, med skipstrafikk og danskeferger. Du ligger på innerste brygge i en godt beskyttet havn.

Bølgebryteren er lite effektiv mot de bølgene som har lengst bølgelengde - bølger som dovent løfter bølgebryter og mindre båter opp og ned, men som ressonerer "perfekt" med min båt med påfølgende ekstrem rulling.

Jeg slet som sagt de første Biltemademperene opp ila ett år. Så langt har jeg ikke sett antydninger til slitasje etter at jeg koblet to og to dempere i serie. Kanskje jeg også kommer til å oppleve dekader uten særlig slitasje nå? :-) Jeg tror det tar flere år nå før de slites ut, men neppe 20.

(Påstemplet levetid på Forsheda-demperene var forøvrig tre år).

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det er bra med tester, men under samme belastning.....

Etter det jeg har erfart på min båt så er det forskjell på rykket / bevegelsen på ST og BB side forut, akter og spring.

Alt etter som vinn, bølger treffer båten. 

Hvis en demper ryker og to holder, kan årsaken være.

Er de for små?

For tynt tau?

Feil montert?

Hvis en ikke vil ha tykt fortøyningstau, så er to mindre dempere løsningen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Fortøyingsfjørene til Forseda er prøvd gjennom ein generasjon. Det er deira oppfinning, dei er solangt dei suverent beste, dei andre er berre kopiar og av langt dårlegare kvalitet. Solangt. Det syner vel og innspela over. Og alt har med "gummikvalitet"  å gjere, det er ikkje noko hokus pokus her. For alt eg veit kan det i det siste, ja det må har vere i det heilt siste, for eg fyl rimeleg godt med, ha kome på markedet kopiar av god kvalitet. Biltema sine høyrer ikkje til dei, om ikkje dei og har endra "gummikvaliteten." Me har  brukstesta dei nok her inne, og treng ikkje fleire "testar". Kvaliteten er langt under pari.  So ser eg likevel at mange som har kjøpt seg båt til mange hundre tusen, ja milionar for den del, vill spara nokre hundralappar på fortøyningane som på mange måtar er ei sikring av båten. Dei kjøper gjerne rimlege fortøyingsfjører av simpel kvalitet, og gjerne og tilsvarande tau. Taua er ofte av so dårleg kvalitet at dei må pakkast inn i  hageslangar for å ikkje bli gnagd sund. Alt dette etter å ha brukt mange hundre tusen på båt. Ved å kutta ut ein tur på sjøen ein ettermiddag, kunne dei ha spart inn heile prisskilnaden. Eg har store problem med å forstår toskeskapen.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...