Jump to content

Slitasje på fortøyningsfjær, hvordan unngå dette?


tekniker3

Recommended Posts

Det er bra med tester, men under samme belastning.....

Med to dempere i serie, bør belastningen bli temmelig akkurat lik på hver av dem. :-)

 

Fortøyingsfjørene til Forseda er prøvd gjennom ein generasjon. Det er deira oppfinning, dei er solangt dei suverent beste, dei andre er berre kopiar og av langt dårlegare kvalitet.

Du snakker som om du har aksjer i Forsheda :p

 

Det er svært usikkert hvor og av hvem disse demperene faktisk blir produsert. Trelleborg vil ikke engang vedkjenne seg produktet, ref http://www.ybw.com/forums/showthread.php?168767-Forsheda-manufacturer - og jeg har ikke lykkes å finne noe produsentinformasjon på internett. Dette er selvfølgelig like lite relevant argumentasjon som din argumentasjon ;-)

 

For alt eg veit kan det i det siste, ja det må har vere i det heilt siste, for eg fyl rimeleg godt med,

Hvordan følger du med?

 

Det blir litt som før Galileo kom på banen - alle var enige i at en tung sten selvfølgelig falt mye raskere ned enn en liten sten - det er jo helt naturlig, det vet vi jo etter mange generasjoners erfaring med steinkast. Menja ... Galileo har lært oss at store og små stener faller like fort ned.

 

Tilsvarende, jeg er ikke fornøyd med å bare lytte til påstanden "man får det man betaler for - selvfølgelig er det slik", jeg ønsker å se med egne øyner hva som er best.

 

Ved å kutta ut ein tur på sjøen ein ettermiddag, kunne dei ha spart inn heile prisskilnaden. Eg har store problem med å forstår toskeskapen.

Nei. Med 12 tonn båt trenger jeg en del dempere, og de må være godt dimensjonerte, det er faktisk snakk om en liten neve hundrelapper i forskjell. Jeg har aldri regnet på merkostnaden med "en tur på fjorden", men tror ikke den er i samme størrelsesorden for min del.

 

Det er ikke bare pris det er snakk om - "tilgjengelighet" er også en ting. Går man i en tilfeldig båtutstyrsbutikk og rasker med seg noen strekkavlastere er det ikke urimelig å anta at man får kinavare av Biltemakvalitet til langt høyere pris. Man må lete litt for å finne Forsheda-dempere. Jeg husker ikke hvorfra jeg bestile mine, jeg ergrer meg over at jeg glemte å legge bestillingslenken inn i Båtwiki'en.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Nei. Med 12 tonn båt trenger jeg en del dempere, og de må være godt dimensjonerte, det er faktisk snakk om en liten neve hundrelapper i forskjell. Jeg har aldri regnet på merkostnaden med "en tur på fjorden", men tror ikke den er i samme størrelsesorden for min del.

 

Med 12 tonn båt og Biltema   fortøyningsfjær  25-1877  og  tau 18–20 mm som er for 4 tons båt er vel å strekke strikken......

 

Før det blåset opp  (på utsiden longside Gullholmen)  Doblet jeg opp  Forsheda  6000kg  151934    65cm   24mm hadde 9 fortøyninger i land alle med dempere. 16t båt. Havnekapteinen synes at det var vell mye, men takket meg utpå kvelden, båten foran røsket av pullerten ombord, jeg hadde tatt de på kaia

uten dempere.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Sånn helt apropos: Jeg tok en veldig overfladisk sjekk av prisene på Forsheda-dempere, og for Forsheda nr. 2 (14-16 mm tau) svinger prisene med over 50%. Noen tror visst dette er gull. Her er de første prisene jeg fant (original Forsheda):

 

MarineOnline.no:     237,-

Herholdt.no:     198,-

Mekk.no:     299,-

Seasea.no:     228,-

Flak.no:     289,-

WestSystem.no:     298,-

BestMarin.no:     289,-

 

Disse selger fortøyningsfjærer fra andre produsenter:

Maritim.no:     239,-   (12-16mm, Unimer?)

Seatronic.no:     189,-   (16mm, ukjent produsent)

Biltema.no:     119,-   (14-16mm, Biltema)

 

Hvis disse prisene er representative så er ikke Forsheda-demperne nødvendigvis så mye dyrere enn konkurrentene, med unntak av Biltema som er klart billigst.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Det er svært usikkert hvor og av hvem disse demperene faktisk blir produsert. Trelleborg vil ikke engang vedkjenne seg produktet, ref http://www.ybw.com/forums/showthread.php?168767-Forsheda-manufacturer - og jeg har ikke lykkes å finne noe produsentinformasjon på internett. Dette er selvfølgelig like lite relevant argumentasjon som din argumentasjon ;-)

 

 

Fant nå dette

http://www.trelleborg.com/en/media/products--and--solutions--news/protect--your--boat--in--harbor--with--trelleborg--original--mooring--compensators

 

[PDF]Mooring compensator - Trelleborg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Heilt rett roger-jo. Og dette firmaet borgar for toppkvalitet, ikkje tvil om anna.  Som tidlegare nemnd, du finn kanskje like gode, sjølv om eg betvilar det. Men i alle høve ikkje hos biltema. Lett å få tak i er dei og, sidan dei er i dei fleste båtutstyrbutikkar. Kvifor eksperimentera med slikt? Forsøket det var vist til lenger oppe er vel litt tvilsomt for å ikkje ta for hardt i.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post

Jeg har flere hypoteser, og det er ikke alle som blir utforsket med vitenskapelig rigiøsitet - men å koble to dempere i parallell, biltema vs forsheda, hva er vel (vitenskaplig) tvilsomt med dét?  Det er klart, hva nå enn resultatet blir, så blir det ikke så veldig statistisk signifikant - men dersom forsheda-tilhengerene her har rett i at gummikvaliteten til Forsheda er veldig overlegen gummikvaliteten til Biltema, og at det er totalt meningsløst å kjøpe dempere hos Biltema, så bør dette eksperimentet kunne støtte opp om påstanden innen få sesonger.  Det følger av Newtons lover at belastningen på demperene skal bli akkurat det samme.

 

Jeg har sett utallige lovprisninger av Forsheda-dempere og mye kritikk av Biltema-demperene her på Båtplassen opp gjennom årene - ut fra dette virker det rimelig sannsynlig at Forsheda-demperene er overlegne - men, inntil videre er det ikke noe annet enn snakk og anekdotiske erfaringer.  Du kan hevde at Forsheda-demperene er bedre enn Biltema-demperene til du blir blå i ansiktet, men du har ingen mulighet til å bevise det, påstanden ligger mer i området "religion" enn "viten".

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Tommel opp for testing, tobixen! At mange på et forum sier det samme, betyr ikke at det er sant. De aller fleste her regner vel med at Forsheda sine banker Biltema sine ned i støvlene (meg selv inkludert), men du får andre resultater så vil jo være interessant. (Eventuell varierende kvalitet på Biltema krever nok en større test.)

 

Jeg skal forøvrig gjøre en ny test på bunnstoff i sommer. I to år nå har jeg malt den yttersiden på det ene skroget (jeg har katamaran) med Jotun sitt, mens resten som alltid med Maritim sitt. (Årsaken til at jeg begynte med dette var at jeg gikk tom for Maritim sitt da jeg stoffet, og det eneste jeg fikk tak i var Jotun sin mer enn dobbelt så dyre.) Disse to sesongene har vist absolutt ingen forskjell på groing, så jeg konkluderer med at til min bruk ser det ut som det ikke er noen grunn til å kjøpe Jotun sitt bunnstoff (jeg merket ingen spesiell forskjell i dekningsgraden). Jeg har nå kjøpt Hempel, og skal gjøre en tilsvarende test av dette. Jeg pusser ikke ned til primer før jeg legger på, så det er noe bunnstoff under det nye jeg legger på. Dette betyr jo at testene mine ikke er like vitenskapelig som den kunne ha vært ift egenskapene til det ene bunnstoffet isolert sett, og heller ikke hvor lenge det faktisk vil vare, men den blir temmelig realistisk for for meg som tar opp båten hvert år og uansett stoffer. (Mannen fra Hempel ble svært overrasket over at jeg ikke hadde registrert forskjell i groing i min test mellom Jotun og Maritim. Han påsto at Hempel sin egentlg er ment å vare i to sesonger, og at det derfor uansett var en grunn til å velge dem. Kanskje jeg lar båten ligge på vannet en vinter om ikke så lenge, og det vil kanskje i større grad vise forskjeller på disse produktene.)

Link to post

Jeg har sett utallige lovprisninger av Forsheda-dempere og mye kritikk av Biltema-demperene her på Båtplassen opp gjennom årene - ut fra dette virker det rimelig sannsynlig at Forsheda-demperene er overlegne - men, inntil videre er det ikke noe annet enn snakk og anekdotiske erfaringer.  Du kan hevde at Forsheda-demperene er bedre enn Biltema-demperene til du blir blå i ansiktet, men du har ingen mulighet til å bevise det, påstanden ligger mer i området "religion" enn "viten".

Det er helt i orden at du tester, og del gjerne resultatet med oss.

 

Men jeg synes ikke du skal undervurdere kunnskap som er etablert på bakrunn av praktisk erfaring. Praktisk anlagte folk har bygd kunnskap på denne måten gjennom årtusener, og denne kunnskapen er ikke mindre verdt selv om den ikke har blitt etablert gjennom hypotetisk deduktive metoder.

 

For eksempel har jeg funnet ut at det er kaldere i Trondheim om vinteren enn om sommeren. Jeg har ikke et gram av formell klimakompetanse, og jeg har heller ikke gjort et eneste forsøk på å systematisk notere temperaturer. Til tross for dette er jeg ganske sikker på at jeg har rett. Jeg er også ganske sikker, og da basert på egne erfaringer i kombinasjon hva jeg hører andre fortelle om sine erfaringer, på at gummiifjærer fra Biltema ikke holder samme kvalitet som de fra Forsheda.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg har flere hypoteser, og det er ikke alle som blir utforsket med vitenskapelig rigiøsitet - men å koble to dempere i parallell, biltema vs forsheda, hva er vel (vitenskaplig) tvilsomt med dét?  Det er klart, hva nå enn resultatet blir, så blir det ikke så veldig statistisk signifikant - men dersom forsheda-tilhengerene her har rett i at gummikvaliteten til Forsheda er veldig overlegen gummikvaliteten til Biltema, og at det er totalt meningsløst å kjøpe dempere hos Biltema, så bør dette eksperimentet kunne støtte opp om påstanden innen få sesonger.  Det følger av Newtons lover at belastningen på demperene skal bli akkurat det samme.

 

Kan ikke erindre å fanget opp størrelsen og tykkelsen på  dempere/tau,  du snakker om til 12 tonn båt.

Er det denne du tester ? Er det like mange tørn med tau på de.

foto har en tendens til å  lyver, men det ser ut som båten stikker langt ut forbi utrigger.  

Da blir den veldig utsatt for side-sjø med kun et spring til å holde igjen for sideforskyving.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Det er helt i orden at du tester, og del gjerne resultatet med oss.

 

Men jeg synes ikke du skal undervurdere kunnskap som er etablert på bakrunn av praktisk erfaring. Praktisk anlagte folk har bygd kunnskap på denne måten gjennom årtusener, og denne kunnskapen er ikke mindre verdt selv om den ikke har blitt etablert gjennom hypotetisk deduktive metoder.

 

For eksempel har jeg funnet ut at det er kaldere i Trondheim om vinteren enn om sommeren. Jeg har ikke et gram av formell klimakompetanse, og jeg har heller ikke gjort et eneste forsøk på å systematisk notere temperaturer. Til tross for dette er jeg ganske sikker på at jeg har rett. Jeg er også ganske sikker, og da basert på egne erfaringer i kombinasjon hva jeg hører andre fortelle om sine erfaringer, på at gummiifjærer fra Biltema ikke holder samme kvalitet som de fra Forsheda.

Jeg oppfatter absolutt ikke slik testing som undervurdering av kunnskap og erfaring til folk, men desverre oppfatter noen at en slik test setter spørsmålstegn ved troverdigheten deres i stedet for å tenke at en slik test nettopp vil styrke troverdigheten deres. Generelt sett er det jo ikke uvanlig at endel ting fort blir regnet som riktig bare fordi noen sier det, dette skjer jo fortsatt både på internett og ellers, men det er jo innføringen av den vitenskapelige metode som fikk oss over fra synsing og overtro til å få faktisk kunnskap om hvordan verden fungerer. En slik test vil jo sannsynligvis styrke hypotesen om at Forsheda er et bedre valg. Hvis den mot formodning viser noe annet, vil jo det være interessant.

Link to post

Det er helt i orden at du tester, og del gjerne resultatet med oss.

 

Men jeg synes ikke du skal undervurdere kunnskap som er etablert på bakrunn av praktisk erfaring. Praktisk anlagte folk har bygd kunnskap på denne måten gjennom årtusener, og denne kunnskapen er ikke mindre verdt selv om den ikke har blitt etablert gjennom hypotetisk deduktive metoder.

 

For eksempel har jeg funnet ut at det er kaldere i Trondheim om vinteren enn om sommeren. Jeg har ikke et gram av formell klimakompetanse, og jeg har heller ikke gjort et eneste forsøk på å systematisk notere temperaturer. Til tross for dette er jeg ganske sikker på at jeg har rett. Jeg er også ganske sikker, og da basert på egne erfaringer i kombinasjon hva jeg hører andre fortelle om sine erfaringer, på at gummiifjærer fra Biltema ikke holder samme kvalitet som de fra Forsheda.

 

Det du beskriver her, er vel ganske klart forskjellen på synnsing og vitenskap :-)  Mennesker har en utrolig evne til å se mønster som ikke er der, derfor blir forum som dette bort i mot en meningsløs kilde for å hente beslutningsunderlag. Men en ypperlig kilde til å bekrefte egne meninger.

Redigert av baatan (see edit history)
Link to post

Jeg nevnte vel Aristoteles selvfølgelige etablerte sannhet om at store stener faller raskere til bakken enn små stener? En sannhet basert på årtusener av erfaringer? Mer enn tusen år gikk før noen faktisk tok seg bryet med å teste påstanden - og gjett hva, påstanden ble falsifisert.

 

Det fine med opplagte sannheter er at det er enkelt å påvise sannheten i dem, alternativt påvise at påstanden ikke er så opplagt allikevel.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Kan ikke erindre å fanget opp størrelsen og tykkelsen på dempere/tau, du snakker om til 12 tonn båt.

Er det denne du tester ? Er det like mange tørn med tau på de.

 

Nei, på de som er synlig her er det ikke like mange tørn. Antall tørn vs slitasje var også noe jeg ønsket å eksperimentere med.

 

Det skal være ett tau der med en splitter ny biltemademper sammen med en splitter ny Forshedademper og tre turn rundt hver.

 

Tautykkelse er 18mm, burde muligens vært 20mm.

 

 

foto har en tendens til å lyver, men det ser ut som båten stikker langt ut forbi utrigger.

Da blir den veldig utsatt for side-sjø med kun et spring til å holde igjen for sideforskyving.

 

Jeg er usikker på hvor mange prosent som stikker på utsiden. Ved sidevind er det først og fremst fenderene som jobber.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Du må gjerne testa til du er blå i ansiktet. Forsheda sine varer kanskje i 20 år, for å ikkje ta for hardt i, og Biltema sine i 5 år, sikkert meir her og. Kor lenge skal denne testen vare?  3 år?  Då skjønar alle kva tulletest dette er. Denne kjem Biltema sine til å vinne sidan dei klart klarar denne levetida, og det var kanskje og meininga?  Skal den ha noko for seg må du sjølvsagt teste til Biltema sin ryk, og det kan ta mange år. Hugs det er ei viss spredning på slike testar. Ein er ikkje nok. Berre det å slaure med anntal tørn og avstanden mellom tørna kan skiple resultata. Og kva med sola? Begge må ha like mykje/lite sol sidan UV-stråling er med på å korte levetida. Er litt usikker på sjøvatn og, men ska la den ligge. Den som det er bilete av tilfredstiller på ingen måte krava til ein uhilda test. Brukstesten frå brukarar er sjølvsagt mykje meir å stola på enn denne eine. Kva får deg til å tru noko anna? Livet er for kort til at me ikkje kan stole på andre enn oss sjølve, men testa alt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...