Swag Startet 16.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 16.Januar.2016 Hei! Jeg lurer på om dere har noen anbefalinger til VHF som er stasjonær, med en håndholdt som følger med. Skal ha dette i seilbåten, og lurer også på om det er mulig å bruke den gamle antennen som er i båten fra før av ? Takk på forhånd :) Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 16.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2016 De svarene som kommer etterhvert, tror jeg ikke du kommer til å bli mye klokere av med hensyn til hvilket fabrikat du skal velge. Idag finnes det ganske mange radioer som er av god kvalitet og de fleste av oss er fornøyd med den VHF-radioen de selv har. Men du kan kanskje etterhvert finne litt ut av hva slags egenskaper radioen skal ha. Jeg synes i alle fall du bør velge en med DSC. Det finnes radioer med innebygget GPS og med innebygget AIS-mottager. Det er bare å velge og vrake. Håndholdte radioer tror jeg ikke følger med og her er det også bare å velge og vrake. Lykke til. Antennen du har fra før, kan du sannsynligvis bruke. Bare pass på at det er riktig tilkobling. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Overstyrmann Svart 16.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2016 Hei. Vil anbefale sailor sin VHF med DSC. Svært enkelte å betjene system-messig. Ellers har sailor gode håndholdte VHFer også. VHF-antenner er vel nokså standard, så det burde passe, men dobbeltsjekk der du evt. kjøper VHF :) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 16.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2016 (redigert) Merke skal jeg våkte meg å anbefale, det finnes mange gode der ute. Men hold deg til noen av de store, og kjente fabrikkene, og som du vet du kan få service på i nærområdet om noe skulle skje med den. Bruker å si at om du har en GPS fra før - de fleste har det i dag - så kjøp en av samme fabrikat (om de leverer VHF da) de er garantert prøvd mot hverandre. Det skal fungere å koble opp alle GPS`r mot VHF, men... Litt usikker på hva du mener med en som det følger med håndholdt? Men regner med at med seilbåt så skal du ha radioen nede, og det finnes flere som leverer med "løst" sett/kontroll som du kan ha i cocpit. Antenna de, trolig at du kan bruke den, men få den sjekket, de aller fleste feil når det gjelder dårlig forbindelse ligger i antenna/kontaktene på denne. Ta deg litt tid, og det er mye bra å finne. Registrer den, og lær deg å bruke den så har du det sikreste kommunikasjonsmiddelet på sjøen i dag. Redigert 16.Januar.2016 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Eureka Svart 16.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2016 Fikk en raymarine i julegave hvor man kjøper et ekstra håndsett med egen skjerm og knapper. Kabellengde velger man etter behov. Tenkte å trekke det ekstra håndsettet opp til cockpit. Er vel et par andre også som leverer denne løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2016 Hva slags kartplotter har du? Sitér dette innlegget Link to post
Swag Svart 17.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2016 Tusen takk for mange bra svar. Bruker nå ipad, med appen navionics. Har funket veldig bra nå når jeg har seilt fra Bergen til Rørvik i romjula. Skulle egentlig til Bodø, der jeg bor. Men fikk motorhavari og må bytte motor i Rørvik :( Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 17.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2016 Du behøver ikke bekymre deg for kombinasjon av GPS-mottager og DSC-radio. En hvilken som helst (anerkjent) GPS som du kan hente signaler fra vil aksepteres av en anerkjent radio. Ellers hadde jeg glede av å titte på hjemmesidene til noen av de kjente produsentene og studere brosjyrer og bruksanvisninger. Det kan være tildels finurlige menysystemer. Se hva du liker best. Jeg endte opp med en Standard Horizon 2100 med AIS-mottager. Radioen er plassert nede i salong ("kjeller") med fjernkontroll i cockpit. Som du kan se bruker jeg en billig Garmin Etrex som er koblet til radioen. Dette fungerer strålende. Som håndholdt VHF-radio ble det en Standard Horizon 850 (utgått). Skulle jeg valgt en håndholdt idag tror jeg det hadde blitt en Standard Horizon 870 (i alle fall hvis ikke prisen hadde vært avgjørende). https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1218/fjernkontroll.jpg Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Swag Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Tusen takk for mange behjelpelige svar. Har kommet et godt steg nermere å få meg en VHF som fungerer. Skal også få sjekket om antennen fungerer. Vet noen hvor man får tak i en SWR-meter ? Sitér dette innlegget Link to post
Swag Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Men det jeg tenkte med en håndholdt VHF er en som jeg kan ha på meg på dekk, som samtidig er synkronisert med den stasjonære som er ved kartplassen i salongen. Finnes dette ? Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Hva med å plassere høyttaler ved styreposisjonen? Da får du med deg det som skjer på radioen? Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 B&G V50 + wireless handset H50 er vel systemet du ser etter, Swag?http://www.bandg.com/en-GB/Products/V50-Fixed-Mount-VHF/ Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.