Jump to content

tips om VHF stasjonær og håndholdt

Swag

Recommended Posts

De svarene som kommer etterhvert, tror jeg ikke du kommer til å bli mye klokere av med hensyn til hvilket fabrikat du skal velge. Idag finnes det ganske mange radioer som er av god kvalitet og de fleste av oss er fornøyd med den VHF-radioen de selv har. Men du kan kanskje etterhvert finne litt ut av hva slags egenskaper radioen skal ha. Jeg synes i alle fall du bør velge en med DSC. Det finnes radioer med innebygget GPS og med innebygget AIS-mottager. Det er bare å velge og vrake. Håndholdte radioer tror jeg ikke følger med og her er det også bare å velge og vrake. Lykke til.

Antennen du har fra før, kan du sannsynligvis bruke. Bare pass på at det er riktig tilkobling.

Eivind

Merke skal jeg våkte meg å anbefale, det finnes mange gode der ute.

Men hold deg til noen av de store, og kjente fabrikkene, og som du vet du kan få service på i nærområdet om noe skulle skje med den.

Bruker å si at om du har en GPS fra før - de fleste har det i dag - så kjøp en av samme fabrikat (om de leverer VHF da) de er garantert prøvd mot hverandre. Det skal fungere å koble opp alle GPS`r mot VHF, men...

Litt usikker på hva du mener med en som det følger med håndholdt? Men regner med at med seilbåt så skal du ha radioen nede, og det finnes flere som leverer med "løst" sett/kontroll som du kan ha i cocpit.

Antenna de, trolig at du kan bruke den, men få den sjekket, de aller fleste feil når det gjelder dårlig forbindelse ligger i antenna/kontaktene på denne.

Ta deg litt tid, og det er mye bra å finne.

Registrer den, og lær deg å bruke den så har du det sikreste kommunikasjonsmiddelet på sjøen i dag.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Du behøver ikke bekymre deg for kombinasjon av GPS-mottager og DSC-radio. En hvilken som helst (anerkjent) GPS som du kan hente signaler fra vil aksepteres av en anerkjent radio.

Ellers hadde jeg glede av å titte på hjemmesidene til noen av de kjente produsentene og studere brosjyrer og bruksanvisninger. Det kan være tildels finurlige menysystemer. Se hva du liker best.

Jeg endte opp med en Standard Horizon 2100 med AIS-mottager. Radioen er plassert nede i salong ("kjeller") med fjernkontroll i cockpit. Som du kan se bruker jeg en billig Garmin Etrex som er koblet til radioen. Dette fungerer strålende. Som håndholdt VHF-radio ble det en Standard Horizon 850 (utgått). Skulle jeg valgt en håndholdt idag tror jeg det hadde blitt en Standard Horizon 870 (i alle fall hvis ikke prisen hadde vært avgjørende).

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1218/fjernkontroll.jpg

Eivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...