Davy Jones Startet 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Januar.2016 (redigert) Hei, folkens. For litt siden var jeg så heldig at jeg fikk en gammel trebåt av en kompis som jeg har planer om å gjøre til et lite smykke på sjøen. Bortsett fra at jeg har snekret opp en veranda for mange år siden så har jeg liten erfaring med trearbeid og desto mindre erfaring med trebåter. Hverken jeg eller kompisen min har ikke klart å finne ut hva slags båt dette er, men at det sitter en FM L5-motor i den og at den har blitt brukt i forbindelse med tømmerfløting i eldre dager. Planen er å renovere både båt og motor ( Motorarbeidet setter jeg bort ) samt bygge et lite dekk i front som er litt større enn dekket akter. Til dette så trenger jeg først og fremst riktig verktøy. Derfor har jeg noen spørsmål som jeg håper å få svar på. Er det noen her på forumet som vet hva slags båt det er? Kan noen gi meg en pekepinn på hva jeg trenger av verktøy? Pr. dags dato så står båten på Hedmarken men skal fraktes ned til Østfold så fort det blir varmere i været slik at det er mulig å jobbe ute, men jeg kommer med oppdateringer så fort jeg får startet med dette prosjektet. Blir mye skraping og pussing. Hva har dem brukt på bordgangene innvendig? FM L5 Det er 2 bensintanker på denne. Den andre sitter under dekket akter. Redigert 19.Januar.2016 av Davy Jones (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh: Davy Jones Link to post
båt 45 Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 før i tiden brukte de to tanker en med traktor bensin og en med 98 oktan startet motoren med 98 okt slo så over til traktor bensin som var billigere slo så over til 98 okt litt før de stoppet motoren slik att den skulle være lett å starte igjenn derfor er det to tanker Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 En god tohånds skrape, en varmepistol og f.eks en eksentersliper så er du godt på vei her. Skrap vekk all gammel lakk, puss bort mindre misfarginger (OBS: ikke puss på naglene) og bruk f.eks Ferro-Bet rustvask på svartved som du ikke får slipt bort. Deretter setter du alt tre innvendig og utvendig inn med 15-20 strøk Owatrol D1 og avslutter utvendig med 5-6 strøk D2. Andre merker kan også brukes. Innvendig ville jeg kun brukt D1 på skroget, da er det lettere å tilføre mer uten å scrape senere. Avslutt med Edelolje eller lakk på tofter og motorkasse. Motoren så jo faktisk veldig bra ut, med batteritenning og greier. Så her holder det sikkert med en stor service. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MOW Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 En god tohånds skrape, en varmepistol og f.eks en eksentersliper så er du godt på vei her. Skrap vekk all gammel lakk, puss bort mindre misfarginger (OBS: ikke puss på naglene) og bruk f.eks Ferro-Bet rustvask på svartved som du ikke får slipt bort. Deretter setter du alt tre innvendig og utvendig inn med 15-20 strøk Owatrol D1 og avslutter utvendig med 5-6 strøk D2. Andre merker kan også brukes. Innvendig ville jeg kun brukt D1 på skroget, da er det lettere å tilføre mer uten å scrape senere. Avslutt med Edelolje eller lakk på tofter og motorkasse. Motoren så jo faktisk veldig bra ut, med batteritenning og greier. Så her holder det sikkert med en stor service. Ferro-bet rustvask på svartved...hm den var ny for meg som bruker oxalsyreblanding på 20% akkurat nå og skal ha fjernet en del svartved inn som ute nå til våren. Hvor er hemmeligheten her, Index? Ellers enig på nær at jeg ville bruke rå, kaldpresset linolje i stedet for D1 fordi den er mye billigere og bedre... Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 ups også kom jeg til å glemme det viktigste: GRATULERER med FLOTT båt!! Blir nok mange timer med skraping ja, men den ser jo veldig fin ut i veden utvendig så det er vel bare å få den ordnet utvendig først for så kan du få den tett og på vannet. Til høsten kan du ta den opp og ordne den innvendig - altså hvis du ikke får tid nå her til våren. Av innvendige prosjekter kunne jeg forestille meg en ny motorkasse til den fine motor Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Ferro-bet rustvask på svartved...hm den var ny for meg som bruker oxalsyreblanding på 20% akkurat nå og skal ha fjernet en del svartved inn som ute nå til våren. Hvor er hemmeligheten her, Index? Ellers enig på nær a7t jeg ville bruke rå, kaldpresset linolje i stedet for D1 fordi den er mye billigere og bedre... Rå linolje er også bra ja, men da bør utvendig skrog settes inn med kokt linolje til slutt om du vil ha noe slitesterkt. Du får ikke skikkelig feste for lakk eller olje utenpå rå linolje. Men kokt på toppen blir som en slags lakk. Ulempen er lukta, linolje lukter sterkt! Ferro Bet består av fosforsyre, og brukes av mange for å fjerne/bleke blåved. Påfør strøk etter strøk til treverket lysner. Oft2 vil du se at vann pipler ut på innsiden av planken under behandlingen. Har ikke hørt om oksalsyre til dette før, men det funker sikkert også. Mange har også god erfaring med vannstoffperoksyd (hydrogenperoksyd). Gjerne avsluttet med et strøk ren salmiakk for å koke ut den siste misfargingen. Så det er mange måter å gjøre dette på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 (redigert) Båten du har fått tak i er en åpen jigg eller snekkejigg. Disse ble ofte brukt som arbeidsbåter så det at den har vært brukt ifm. fløting av tømmer rimer bra. De kraftige pullerne akter peker også mot at den har vært brukt til mindre slepeoppgaver. Du får google jigg og snekkejigg så finner du nok en god del. Flott båt forresten! Redigert 19.Januar.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Etter min mening er det best å bruke 50/50 rå linolje og balsamterpentin innvendig. Lukter veldig godt også. Kokt linolje har jeg ikke brukt da det trekker dårlig inn, men så har jeg aldri lakket over linoljen heller. Kjøpte for mange år siden hos Liers produkter i Drammen.http://www.linolje.com/ Hagesprøyte er perfekt for påsprøyting. Du vil se at relativt myke bord blir harde igjen. Et tips for å fjerne lakk utvendig er å bruke nylonrondeller fra Biltema. De sliter ikke på naglene, men sliter litt mer på treverket enn skrape. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Polerverktoy/Nylonrondell-2000017838/ Sitér dette innlegget Link to post
Davy Jones Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 før i tiden brukte de to tanker en med traktor bensin og en med 98 oktan startet motoren med 98 okt slo så over til traktor bensin som var billigere slo så over til 98 okt litt før de stoppet motoren slik att den skulle være lett å starte igjenn derfor er det to tanker Takk for svar. Der lærte jeg noe nytt. Jeg var overhode ikke klar over at det var noe som het traktorbensin. Har det noe for seg å pusse disse tankene blanke igjen, eller bør dem være som dem er? :) Sitér dette innlegget Mvh: Davy Jones Link to post
Davy Jones Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 En god tohånds skrape, en varmepistol og f.eks en eksentersliper så er du godt på vei her. Skrap vekk all gammel lakk, puss bort mindre misfarginger (OBS: ikke puss på naglene) og bruk f.eks Ferro-Bet rustvask på svartved som du ikke får slipt bort. Deretter setter du alt tre innvendig og utvendig inn med 15-20 strøk Owatrol D1 og avslutter utvendig med 5-6 strøk D2. Andre merker kan også brukes. Innvendig ville jeg kun brukt D1 på skroget, da er det lettere å tilføre mer uten å scrape senere. Avslutt med Edelolje eller lakk på tofter og motorkasse. Motoren så jo faktisk veldig bra ut, med batteritenning og greier. Så her holder det sikkert med en stor service. Takk for svar. :) Jeg har gått gjennom endel tråder på forumet her og fått med meg at Ferro-Bet skal være bra på blåved. Skal man føre på D1 helt til treverket ikke trekker til seg mer? Gjør man i så fall det på utsiden også selv om man avslutter med D2? Tofter og motorkasse har jeg planer om å lage nytt, men jeg får se hva som skjer i løpet av våren. Sitér dette innlegget Mvh: Davy Jones Link to post
Davy Jones Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 ups også kom jeg til å glemme det viktigste: GRATULERER med FLOTT båt!! Blir nok mange timer med skraping ja, men den ser jo veldig fin ut i veden utvendig så det er vel bare å få den ordnet utvendig først for så kan du få den tett og på vannet. Til høsten kan du ta den opp og ordne den innvendig - altså hvis du ikke får tid nå her til våren. Av innvendige prosjekter kunne jeg forestille meg en ny motorkasse til den fine motor Du er inne på noe når du nevner på å vente med det innvendige til utpå høsten. Noe i meg sier at jeg skal glemme sesongen og satse på båtpuss, men jeg tenker mye på at det er synd å ikke nyte fine og varme sommerdager i skjærgården. :) Ny motorkasse blir det helt sikkert. Jeg tror faktisk jeg sparer mer tid på å lage en ny istedet for å prøve å få den gamle fin igjen. Sitér dette innlegget Mvh: Davy Jones Link to post
Davy Jones Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Båten du har fått tak i er en åpen jigg eller snekkejigg. Disse ble ofte brukt som arbeidsbåter så det at den har vært brukt ifm. fløting av tømmer rimer bra. De kraftige pullerne akter peker også mot at den har vært brukt til mindre slepeoppgaver. Du får google jigg og snekkejigg så finner du nok en god del. Flott båt forresten! Takk for det. :) Jeg har googlet mye uten å finne lignende båt, men det fant jeg med letthet nå. Sitér dette innlegget Mvh: Davy Jones Link to post
Davy Jones Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Etter min mening er det best å bruke 50/50 rå linolje og balsamterpentin innvendig. Lukter veldig godt også. Kokt linolje har jeg ikke brukt da det trekker dårlig inn, men så har jeg aldri lakket over linoljen heller. Kjøpte for mange år siden hos Liers produkter i Drammen.http://www.linolje.com/ Hagesprøyte er perfekt for påsprøyting. Du vil se at relativt myke bord blir harde igjen. Et tips for å fjerne lakk utvendig er å bruke nylonrondeller fra Biltema. De sliter ikke på naglene, men sliter litt mer på treverket enn skrape. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Polerverktoy/Nylonrondell-2000017838/ Hva med å bruke nylonrondell rundt naglene og skrape på resten? Om jeg bruker rondell på hele skroget, trenger jeg da å bruke varmepistol? Sitér dette innlegget Mvh: Davy Jones Link to post
Jens_P Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Du er inne på noe når du nevner på å vente med det innvendige til utpå høsten. Noe i meg sier at jeg skal glemme sesongen og satse på båtpuss, men jeg tenker mye på at det er synd å ikke nyte fine og varme sommerdager i skjærgården. :)Sørg for at båten kan brukes i sommer, det er da du bygger motivasjon for videre arbeid. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
index Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Hva med å bruke nylonrondell rundt naglene og skrape på resten? Om jeg bruker rondell på hele skroget, trenger jeg da å bruke varmepistol? Skrape er det beste, det sliter ikke på treverket. Om du skraper grundig er det ikke sikkert at du trenger å pusse I det hele tatt;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
båt 45 Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 jeg ville ha fjernet den synlige tanken for å få mer plass har ikke behov for to tanker . men velger du å ha to kan den bli veldig fin hvis du pusser den og gir noen strøk klarlakk :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Takk for svar. :) Jeg har gått gjennom endel tråder på forumet her og fått med meg at Ferro-Bet skal være bra på blåved. Skal man føre på D1 helt til treverket ikke trekker til seg mer? Gjør man i så fall det på utsiden også selv om man avslutter med D2? Jepp! 15-20 strøk med et kvarters mellomrom er ikke uvanlig. Mett til det slutter å trekke til seg, vent litt og tørk av overskuddet. Vent noen dager, og legg D2 utvendig. 1 strøk om dagen, 3-5 strøk totalt. Dørkeplater, tofter og motorkasse kan du jo skrape rene og male i første omgang, da ser det greit ut og du har god tid på deg til å evt lage nye. Da er det bare å sjøsette, nyte sommeren og tenke på hva du skal gjøre neste vinter. Trebåter har ikke godt av å stå på land på sommeren, de tørker opp, vrir seg og sprekker. Så jeg ville prøvd å unngå å ha den på land i sommer. Få den på sjøen rett etter påske om mulig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
shipahoy Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Mett treet skikkelig med D1 eller lignende slik som index skriver, så sparer du deg for mye ekstraarbeid i årene fremover Jeg ville også sett på om kjølen er tett, og eventuellt drevet inn litt rørleggerhamp før jeg hadde satt den inn med tjære under dørken. Sitér dette innlegget Link to post
Davy Jones Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Hei igjen, folkens. Takk for mange gode råd. Jeg har bestemt meg for å konsentrere meg om skroget nå til våren og heller bygge dekk foran, nye tofter og ny dørk til høsten for å nyte fine sommerdager i skjærgården. Jeg kommer til å skrape og pusse all veden helt ned og mette den med D1 og noen strøk med D2 utvendig. Dørk, motorkasse og tofter blir da malt lys grått for å gjøre et greit og ryddig inntrykk, men alt dette skal jeg lage nytt etterhvert. Mulig jeg starter på motorkassa allerede til sommeren når det er innevær. Jeg vil bruke ekstra god tid på den. Jeg er åpen for innspill og gode råd og jeg kommer nok til å stille flere spørsmål etterhvert. :) Sitér dette innlegget Mvh: Davy Jones Link to post
Lyst på båt Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Poster litt inspirasjon https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjivoWS2rvKAhXL2ywKHQs8B3oQFggwMAM&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fall_comments%3Fv%3D4Kg6dcxRiL8&usg=AFQjCNH1IssxgKXupXTpSgnrktIIEolGBA&sig2=DoAG8O4JXEmJL8TcbdtByA og https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjivoWS2rvKAhXL2ywKHQs8B3oQFggqMAI&url=http%3A%2F%2Fwww.fm-motor.no%2Fpublikasjoner.htm&usg=AFQjCNHsGadRJgdvo1BJolM7XTKw8N-gpg&sig2=Gc1SzdCz322O24VrfXNKRA Sitér dette innlegget Link to post
Davy Jones Svart 22.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 (redigert) Poster litt inspirasjon https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjivoWS2rvKAhXL2ywKHQs8B3oQFggwMAM&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fall_comments%3Fv%3D4Kg6dcxRiL8&usg=AFQjCNH1IssxgKXupXTpSgnrktIIEolGBA&sig2=DoAG8O4JXEmJL8TcbdtByA Du aner ikke hvor mange ganger jeg har sett på den filmen der. Får frysninger hver gang han åpner døra. For en herlig lyd. Redigert 22.Januar.2016 av Davy Jones (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh: Davy Jones Link to post
Treskolars Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Går din motor like fint ? Sitér dette innlegget Link to post
Davy Jones Svart 22.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Går din motor like fint ? Det veit jeg ikke enda. Jeg har nettopp fått båten og nå står den på land. I følge han jeg fikk den av så går motoren godt. :) Sitér dette innlegget Mvh: Davy Jones Link to post
Dinamo Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 GRATULERER med FLOTT båt!! Hvis ikkje augene bedrar meg, når eg ser desse bildene, er denne motoren din utstyrt med batteritenning, uten å ha fått dynamo. Dette betyr i so fall at den bruker av strømmen i batteriet for å vera i gang, og kan stoppa på grunn av for lite strøm. Eg trur eg ville vurdert ei strømforsyning i form av dynamo eller dynastart, i alle fall tatt det med i tegning av ny motorkasse, slik at der er plass til dette. Slik det no er, er du fullstendig avhengig av landstrøm. Magne Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 23.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 GRATULERER med FLOTT båt!! Hvis ikkje augene bedrar meg, når eg ser desse bildene, er denne motoren din utstyrt med batteritenning, uten å ha fått dynamo. Dette betyr i so fall at den bruker av strømmen i batteriet for å vera i gang, og kan stoppa på grunn av for lite strøm. Eg trur eg ville vurdert ei strømforsyning i form av dynamo eller dynastart, i alle fall tatt det med i tegning av ny motorkasse, slik at der er plass til dette. Slik det no er, er du fullstendig avhengig av landstrøm. Magne Jamen en dynamo behøver han da slett ikke å investere i for han kan jo bare sveive den i gang - magnet tenning (som jeg selv gjør med min Sleipner). Men en god investering vil være en automatisk lensepumpe og den vil selvsagt bruke strøm fra batteriet så ... enten opladning fra land eller altså en dynamo (som Magne foreslår) bør nok vurderes. Automatiske lensepumper er en riktig god ting som ikke koster noen formue (sjekk Biltema) - kjøpte en ekstra nå her så jeg vil ha 2 når Snekken skal på vannet til våren. Så får jeg håbe at 2 er nok Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.