Jump to content

Oppussing av en gammel 20 ft trebåt.


Davy Jones

Recommended Posts

Jamen en dynamo behøver han da slett ikke å investere i for han kan jo bare sveive den i gang - magnet tenning (som jeg selv gjør med min Sleipner). :thumbsup:

Men en god investering vil være en automatisk lensepumpe og den vil selvsagt bruke strøm fra batteriet så ... enten opladning fra land eller altså en dynamo (som Magne foreslår) bør nok vurderes. Automatiske lensepumper er en riktig god ting som ikke koster noen formue (sjekk Biltema) - kjøpte en ekstra nå her så jeg vil ha 2 når Snekken skal på vannet til våren. Så får jeg håbe at 2 er nok :pray::rolleyes:

Takk for at dere tipset meg om dette. Det var jeg ikke klar over. Når det gjelder lensepumpe så kommer jeg til å ordne meg 2 stk. Jeg satser ikke på håndpumpa som dere ser ved bensintanken selv om den funker. :)

Mvh: Davy Jones  :thumbsup:

Link to post

Ved kjøp av el. lensepumpe vil jeg anbefale deg å investere i ei skikkelig, altså ei Rule pumpe. Enten ei

med innebygd nivåbryter eller ei med separat bryter. Har ei Rule pumpe som nærmer seg 18 år i den ene

båten. Den har Surreball nivåbryter fra samme dato. Har prøvd forskjellig i andre båter, med vekselende hell.

Dårligst erfaring med Biltema sine, her har jeg også vært vitne til mye rart i nabobåter

Link to post

Jamen en dynamo behøver han da slett ikke å investere i for han kan jo bare sveive den i gang - magnet tenning (som jeg selv gjør med min Sleipner). :thumbsup:

Men en god investering vil være en automatisk lensepumpe og den vil selvsagt bruke strøm fra batteriet så ... enten opladning fra land eller altså en dynamo (som Magne foreslår) bør nok vurderes. Automatiske lensepumper er en riktig god ting som ikke koster noen formue (sjekk Biltema) - kjøpte en ekstra nå her så jeg vil ha 2 når Snekken skal på vannet til våren. Så får jeg håbe at 2 er nok :pray::rolleyes:

Hvis eg tolker bildet av den motoren rett, so har den ei magnettenning som er ombygd til batteritenning, og der er utvilsomt ein coil plassert på den motoren. Dermed skal det vera heilt greit å sveiva i gang, men der må vera strøm på batteri for at den skal starta og gå. Men den kan vel ikkje starta meir på magnettenning uten ombygging (ny magnet).

Link to post

Hvis eg tolker bildet av den motoren rett, so har den ei magnettenning som er ombygd til batteritenning, og der er utvilsomt ein coil plassert på den motoren. Dermed skal det vera heilt greit å sveiva i gang, men der må vera strøm på batteri for at den skal starta og gå. Men den kan vel ikkje starta meir på magnettenning uten ombygging (ny magnet).

Vel - jeg har tolket det slik at den både kan startes enten med batteri/coil eller med håndsveiven (magnet). Men for all del hvis han setter inn en elektrisk pumpe så trenges det jo strøm - uansett. Min fetter kastet dog ut det elektriske tenningssystem og fortsatte med håndsveiv/magnet så sin Marna, men hvis magneten er ferdig, så går det jo ikke. Uansett, ville jeg sjekke om den kan startes med sveiven eller om det kreves elektrisitet,

Link to post

Vel - jeg har tolket det slik at den både kan startes enten med batteri/coil eller med håndsveiven (magnet). Men for all del hvis han setter inn en elektrisk pumpe så trenges det jo strøm - uansett. Min fetter kastet dog ut det elektriske tenningssystem og fortsatte med håndsveiv/magnet så sin Marna, men hvis magneten er ferdig, så går det jo ikke. Uansett, ville jeg sjekke om den kan startes med sveiven eller om det kreves elektrisitet,

skjønner. Vi har tolka bildet på kvar sin måte, og berre ein av oss har rett.

Eg vil dog tru at om der vert fleire spørsmål rundt dette med motor, so kjem her bedre bilder av korleis den ser ut.

 

Magne

Link to post

Fin liten kogg ,..  Det første jeg hadde gjort var å kjøpe Minst 10 liter Boracol Rh10  og sprøyta hele båten , innvendig  fra topp til bunn ,.  (oppunder dekk ,dollbord også )   La det stå til våren å trekke inn i treverk ,før du begynner å pusse den opp . Treverket i den båten er angrepet av svartsopp , og den må først dø  , før du begynner med noe annet ;)   Vidre kan du begynne å skrape ,pusse ,olje  til våren :) http://www.westsystem.no/a/97/om-boracol

Link to post

Gratulerer med båten!

D1 er 95% amerikansk terpentin. Kjøper du den under sitt vanlige navn slipper du billigere unna. 

Jeg hadde en slik FM i ei snekke eigang. Grei motor, utrolig lydsvak, kom inn på 20 meter på sel som lå på skjær. Fikk problem med motoren, vandrende feil med uregelmessig tenning Strevde en hel masse, men det var toppakninga som var gåen. Da lærte jeg at begge stemplene skal i blokka når du har tatt den fra hverandre, og det var vrient. Hvis du holder til i Østfold, så er det sikkert noen gubber som mekker dem enda, og da ville jeg satt den mort til dem.

 

Når du skraper båten, pass på naglehodene: Ikke slip på dem, det er de som holder bordene sammen. La dem være, så varer de lenger.

Skal du først gjøre noe med naglehodene, så gå over dem med en hammer, bank på dem og de som har en annen lyd enn de andre, der har de trolig sluppet, dvs du har lekkasje i komminga. Der setter du inn nye nagler.  

Link to post

skjønner. Vi har tolka bildet på kvar sin måte, og berre ein av oss har rett.

Eg vil dog tru at om der vert fleire spørsmål rundt dette med motor, so kjem her bedre bilder av korleis den ser ut.

 

Magne

Hei.

Jeg skal ta av hele motorkassa og ta noen flere bilder av motoren så fort jeg drar opp til Hedmarken igjen. :)

Mvh: Davy Jones  :thumbsup:

Link to post
Gratulerer med båten!

D1 er 95% amerikansk terpentin. Kjøper du den under sitt vanlige navn slipper du billigere unna. 

Jeg hadde en slik FM i ei snekke eigang. Grei motor, utrolig lydsvak, kom inn på 20 meter på sel som lå på skjær. Fikk problem med motoren, vandrende feil med uregelmessig tenning Strevde en hel masse, men det var toppakninga som var gåen. Da lærte jeg at begge stemplene skal i blokka når du har tatt den fra hverandre, og det var vrient. Hvis du holder til i Østfold, så er det sikkert noen gubber som mekker dem enda, og da ville jeg satt den mort til dem.

 

Hei.

Nå i år blir det nok bare en større service på motoren, men jeg kommer nok til å levere den til overhaling. Fredrikstad Motorverkstedet ligger bare 400 meter fra der jeg bor. :)

Mvh: Davy Jones  :thumbsup:

Link to post

jeg ville ha fjernet den synlige tanken for å få mer plass har ikke behov for to tanker . men velger du å ha to kan den bli veldig fin hvis du pusser den og gir noen strøk klarlakk :)

Eg tenkjer slik om dette:

Ein båt som går forover med motorkraft vil dra akterenden ned i sjøen og løfta baugen opp. Dermed blir tanken akterut lavere i forhold til motoren, som ikkje har fødepumpe. Hvis der då er risiko for at tanken kjem so lavt at bensinen ikkje renn inn i forgasseren, kan dette bli eit problem. Plasseringa av tanken der på sida eliminerer dette.

Om eg skal foreslå - det er sagt at det er planlagt eit halvdekk i baugen, lignande det som er akterut. dermed foreslår eg å la tanken på sida vera der den er, til dette halvdekket kjem, og so vurdera å flytta tanken innunder det. Dermed blir denne løfta opp av framdrifta i båten og ingen fare for at motoren ikkje får fatt i bensinen. Dessuten trur eg at opplegget var bensin akterut og traktor i siden, so eg mistenker at tanken i siden er noko større.

Det eg husker om traktorbensin, forresten - den var opprinnelig laga til landbruket, ei blanding av parafin og bensin, som var grei til motorer med lav kompresjon, og den var avgiftsfri, so prisen var mellom 1/3 og 1/2 av bensinprisen.

 

Magne

Link to post

Eg tenkjer slik om dette:

Ein båt som går forover med motorkraft vil dra akterenden ned i sjøen og løfta baugen opp. Dermed blir tanken akterut lavere i forhold til motoren, som ikkje har fødepumpe. Hvis der då er risiko for at tanken kjem so lavt at bensinen ikkje renn inn i forgasseren, kan dette bli eit problem. Plasseringa av tanken der på sida eliminerer dette.

Om eg skal foreslå - det er sagt at det er planlagt eit halvdekk i baugen, lignande det som er akterut. dermed foreslår eg å la tanken på sida vera der den er, til dette halvdekket kjem, og so vurdera å flytta tanken innunder det. Dermed blir denne løfta opp av framdrifta i båten og ingen fare for at motoren ikkje får fatt i bensinen. Dessuten trur eg at opplegget var bensin akterut og traktor i siden, so eg mistenker at tanken i siden er noko større.

Det eg husker om traktorbensin, forresten - den var opprinnelig laga til landbruket, ei blanding av parafin og bensin, som var grei til motorer med lav kompresjon, og den var avgiftsfri, so prisen var mellom 1/3 og 1/2 av bensinprisen.

 

Magne

Der nevnte du på hva som ligger i de fremtidige planene. Det blir et lite halvdekk i baugen og bensintanken blir nok flyttet dit slik at jeg heller kan lage sittebenker fra baugen og bakover.  Takk for innspill. :)

Mvh: Davy Jones  :thumbsup:

Link to post
  • 1 måned senere...

Det har stått stille en stund på denne tråden men nå kommer det til å skje noe fremover. 

Jeg har i dag vært og kjøpt inn litt utstyr for å skrape å pusse ned hele skroget. Det ble ikke av det aller dyreste utstyret men jeg regner med det skal duge og at jeg er godt på vei. 

Båten skal hentes nå i påskehelgen og jeg skal starte med pussinga så fort som overhode mulig. Kanskje jeg rekker å lage en ny motorkasse også før jeg setter båten på vannet, men det er i utgangspunktet lagt til høstplanene. 

Noen av dere ønsket flere bilder av motoren. Disse skal jeg prøve å få tatt nå til helgen.

 

Ellers vil jeg ønske alle dere trebåtentusiaster er riktig god påske med bare sol og finvær. :)

 

bilde

Mvh: Davy Jones  :thumbsup:

Link to post

Hei igjen, folkens..og vel overstått påske.

Da har jeg omsider fått giggen ned til Fredrikstad og jeg har gjort min første inspeksjonsrunde av båten. Som fersk trebåtentusiast så er jeg noe usikker på de nederste bordgangene. Når jeg tok av dørkplatene så var båten fylt med vann så den holdt ihvertfall på vannet, men jeg synes ikke det ser så bra ut. Derfor legger jeg ut noen bilder av dette. Hva mener dere?

 

bilde

 

Bordgang akter høyre side. Flere av bordgangene ser slik ut. bilde

 

Baug høyre side.bilde

 

Baug venstre side.bilde

 

Holder fint på vannet.

bilde

Mvh: Davy Jones  :thumbsup:

Link to post

skjønner. Vi har tolka bildet på kvar sin måte, og berre ein av oss har rett.

Eg vil dog tru at om der vert fleire spørsmål rundt dette med motor, so kjem her bedre bilder av korleis den ser ut.

 

Magne

Da har jeg fått tatt noen bilder av motoren. Motoren har en dynamo. Den er tilkoblet men det er ikke noen dynamoreim på den..heller ikke noe reimspor i svinghjulet eller reimhjul å se. 

 

bilde

 

bilde

 

 

Motoren skal ut for å få en full gjennomgang av en profesjonell. 

 

bilde

Redigert av Davy Jones (see edit history)

Mvh: Davy Jones  :thumbsup:

Link to post

At der ikkje er reimspor i svinghjulet, bekymrer ikkje. Reima får uansett so stor anleggsflate at den får nok "hold" til å driva dynamoen. Eg vil sei at det er berre å kjenna på reimskiva, om dynamoen går lett rundt, og so finna ei passe reim og legga den rundt svinghjulet.

Link to post

Traktorbensin var en blanding med, så vidt jeg vet, ca 25% parafin i bensinen for  å drøye den. Vanlig da å ha to takner og å bytte som beskrevet i svar til deg ovenfor. Hvis du bruker bensin så holder det med en tank. 

 

Tankene trenger ikke pusses, men fordelen med å pusse dem er at du får se tilstanden. Metalltanker vil gierne lekke etter 30- 40 år, og poenget med å røre dem, er å få en sjekk på om det er lekkasje. Ellers kan du bare la  begge eller deno som er mest unna vei og har godt fall til forgasser, stå. 

 

FMen er en OK motor, veldig støysvak, men pass på toppakninga. Da jeg hadde en slik, fikk jeg deler fra Sleipner i Fredrikstad, fikk inntrykk av at de hadde overtatt et lager. 

Link to post

Motoren så da ryddig og grei ut den! Dynamoreim legger du rett på svinghjulet, mange som har det sånn. Burde funke.

Det ligger en reim løst i båten, så den har nok blitt brukt til og legges rett på svinghjulet. :)

Mvh: Davy Jones  :thumbsup:

Link to post

At der ikkje er reimspor i svinghjulet, bekymrer ikkje. Reima får uansett so stor anleggsflate at den får nok "hold" til å driva dynamoen. Eg vil sei at det er berre å kjenna på reimskiva, om dynamoen går lett rundt, og so finna ei passe reim og legga den rundt svinghjulet.

Dynamoen går lett rundt. Jeg sjekket ut det i går. Det ligger en reim i båten, så jeg skal sjekke om den har rett lengde i dag. :)

Mvh: Davy Jones  :thumbsup:

Link to post

Traktorbensin var en blanding med, så vidt jeg vet, ca 25% parafin i bensinen for  å drøye den. Vanlig da å ha to takner og å bytte som beskrevet i svar til deg ovenfor. Hvis du bruker bensin så holder det med en tank. 

 

Tankene trenger ikke pusses, men fordelen med å pusse dem er at du får se tilstanden. Metalltanker vil gierne lekke etter 30- 40 år, og poenget med å røre dem, er å få en sjekk på om det er lekkasje. Ellers kan du bare la  begge eller deno som er mest unna vei og har godt fall til forgasser, stå. 

 

FMen er en OK motor, veldig støysvak, men pass på toppakninga. Da jeg hadde en slik, fikk jeg deler fra Sleipner i Fredrikstad, fikk inntrykk av at de hadde overtatt et lager. 

Jeg kommer nok til å kun bruke tanken som er montert på siden inntil videre. Planen er å bygge et lite dekk i baugen til høsten, så da monterer jeg tanken under der. Regner med den da gir god fallhøyde til forgasseren. Tanken under dekket akter sitter veldig lavt.

Mvh: Davy Jones  :thumbsup:

Link to post

Traktorbensin var en blanding med, så vidt jeg vet, ca 25% parafin i bensinen for  å drøye den. Vanlig da å ha to takner og å bytte som beskrevet i svar til deg ovenfor. Hvis du bruker bensin så holder det med en tank.

Dette er vel ikkje slik som eg husker traktorbensin.

Såvidt eg husker var blandingsforholdet ca 50/50, og blandingen oppstod som rein politikk.

Traktorbensin oppstod som eit drivstoff for landbruksmaskiner, som hadde lav nok kompresjon til å kunna bruka den. Bilmotorer hadde høgare kompresjon, og kunne dermed ikkje bruka denne bensinen, som derfor var fritatt frå veiavgift. Båtmotorer var lavkomprimert nok til å bruka denne bensinen.

At der blei juksa med meir enn ein bilmotor, for å kjøra på traktor, det er ein heilt annen sak.

 

Magne

Link to post
  • 4 uker senere...

Pga liten tid så har det stått litt stille på denne tråden. Men nå har jeg begynt på skrapinga og er godt igang med det. Så fort jeg er ferdig med skroget utvendig så skal jeg vaske bordgangene med Jotun sopp og algedreper før jeg kjører på en runde med Boracol for å sikre meg at det ikke er igjen noen levende organismer før jeg smører inn med owatrol D1. Men jeg har et spørsmål, Jeg vil tone ned owatrolen med mahogny-beis på dolbordet. Blander jeg da mahogny-beisen i D1 slik at dette trekker inn i venden, eller burde jeg blande det når jeg avslutter med owatrol D2? Takk for svar. :)bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Mvh: Davy Jones  :thumbsup:

Link to post

Hey du

 

Hvis du har trebåt så har du god tid ellers blir det jo vanskelig å få den nødvendige tid til en kjærlig hånd eller to som en sådan krevende dame altså krever :yesnod: 

Og så til ditt spørsmål..eller det vil si jeg ville ikke bruke både Jotuns sopp og algedreper og Boracol. Boracol (pass på med den der for i DK kan jeg ikke få kjøpt den fordi det krever sikkerhetssertifikat for å bruke den) alene burde være nok eller så er Jotuns Sopp og algedreper det. Jeg savner dog Jotuns Zylamon som jeg skjønner er trukket fra markedet. Men altså - burde være ok å spare den ene av de 2.

 

Men så til ditt spørsmål om mahogny beis eller farge i D1? Jeg brukte selv Mahogni beis fra Biltema (av alle steder) i stedet for D1 på renskrapte dekk og dollbord, men min snekkes dollbord og dekk består til en stor del av mahogni. Og så D2 på toppen - 4 ganger foreløpig.  Hvorfor? jo fordi mahogien var lysnet en god del noen steder. Biltemas mahognibeis er billig og inneholder kinesisk treolje (står det på boksen) og de "kloke" sier at D1 stort sett er kinesisk treolje med noe sikkativ (så den tørrer), men jeg vet det altså ikke med 100% sikkerhet. Biltema's mahognibeis er ikke kraftig fargende så du skal nok ha 3-4 lag så vil fargen bli tonet en del mørkere. En riktig mørk mahognifarge får du ikke på den måten, men litt mørkere blir den. Men altså mit råd er - drop D1 og bruk Biltemas mahognibeis på dollbord/dekk i stedet for. (prisen var i DK 58kr for 1/3 liter så den er ikke dyr i og med at det er kinesisk treolje den er basert på)

God arbeidslyst :thumbsup:

Redigert av MOW (see edit history)
Link to post

Biltema's mahognibeis er ikke kraftig fargende så du skal nok ha 3-4 lag så vil fargen bli tonet en del mørkere. En riktig mørk mahognifarge får du ikke på den måten, men litt mørkere blir den. Men altså mit råd er - drop D1 og bruk Biltemas mahognibeis på dollbord/dekk i stedet for. (prisen var i DK 58kr for 1/3 liter så den er ikke dyr i og med at det er kinesisk treolje den er basert på)

God arbeidslyst :thumbsup:

Heisann. 

 

Da skal jeg stikke innom Biltema en tur å undersøke dette. Takk for svar. :)

Mvh: Davy Jones  :thumbsup:

Link to post
  • 2 uker senere...

Noen kjappe spørsmål til ekspertene angående treplugger på akterdekk.

 

1. Er pluggene gjennomgående på teakstavene og ned i godset dem ligger på, eller festes teakstavene med forsenkede skruer med plugg over?

 

2. Hvordan kapper man pluggene slik at dem går helt jevnt med teakstavene?

 

3. Bruker man epoxy når man limer disse?

 

 

Takk for svar :)

 

 

( Bildet er lånt på internett )

bilde

Redigert av Davy Jones (see edit history)

Mvh: Davy Jones  :thumbsup:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...