Jump to content

Oppussing av en gammel 20 ft trebåt.

Davy Jones

Recommended Posts

hei du

svar ... trepluggene dekker (som oftest) over forsenkede skruer. (Bortsett fra at jeg selv har brukt hjemmelagede plugger på tiljene der hvor det tidligere har vært skruer og hvor jeg har valgt å fjerne dem så jeg lettere kan ta dørken opp).

Du bruker et huggjern til å skjære pluggene litt over planken og deretter sliper du pluggene ned til planknivå. Lim pluggene med vannfast lim ( DL 4 mener jeg det heter)

god arbeidslyst :-)

Redigert av MOW (see edit history)

hei du

svar ... trepluggene dekker (som oftest) over forsenkede skruer. (Bortsett fra at jeg selv har brukt hjemmelagede plugger på tiljene der hvor det tidligere har vært skruer og hvor jeg har valgt å fjerne dem så jeg lettere kan ta dørken opp).

Du bruker et huggjern til å skjære pluggene litt over planken og deretter sliper du pluggene ned til planknivå. Lim pluggene med vannfast lim ( DL 4 mener jeg det heter)

god arbeidslyst :-)

Hei og takk for svar. Da skaffer jeg meg hoggjern og DL4. :)

Mvh: Davy Jones  :thumbsup:

Hei

Fin liten båt du holder på med, og jobben gjøres godt og grundig også!

Treverket i skroget ser ut til å være i svært fint stand.

I forhold til å flytte tanken fra plasseringen ut i borde på styrbordsida, så må jeg innrømme at jeg ikke hadde gjort det. Siden den har sin orginale plassering slik den er nå, tenker jeg at det er fint å beholde den der :)

Hilsen Kim

Redigert av Royal (see edit history)

Hei

Fin liten båt du holder på med, og jobben gjøres godt og grundig også!

Treverket i skroget ser ut til å være i svært fint stand.

I forhold til å flytte tanken fra plasseringen ut i borde på styrbordsida, så må jeg innrømme at jeg ikke hadde gjort det. Siden den har sin orginale plassering slik den er nå, tenker jeg at det er fint å beholde den der :)

Hilsen Kim

Hei og takk. :)

Foreløpig blir tanken sittende der den er frem til jeg har bygd nytt dekk i baugen. Når jeg begynner med det er ikke godt å si, men planen er til høsten. Jeg er forøvrig litt "av og på" når det gjelder nytt dekk i baugen da dette vil stjele endel sitteplass, men vi får se hva det blir til. Nå er fokuset å gjøre ferdig det jeg holder på med for å få den på vannet så fort jeg kan. :)

• 3 måneder senere...

Ja her har det ikke vært mye aktivitet siden mai måned, men jeg kan iallfall gi en aldri så liten oppdatering nå.

Snekka har ikke fått kjenne saltvann under kjølen i år da jeg har vært mer opptatt med jobbing enn med båtpuss da jeg ikke tok ut noen ferie. Når skroget endelig var ferdig skrapet, pusset, mettet med olje og klar for sjøsetting så fant jeg ut at stempelfjærene i motoren hadde satt seg. Dette kan medføre at båten ikke kommer på vannet i år da endel av fritiden nå på høsten skal brukes på jakt. Men her følger iallfall noen bilder av jobben jeg har gjort med skroget. 

Skroget er ferdig skrapet.

bilde

Her følger noen bilder der jeg har mettet dolbordet med 50/50 Owatrol D1 og mahognybeis. Dette gir en fin brytning mellom dolbord og den lyse veden. 

bilde

bilde

bilde

Skroget er ferdig mettet med Owatrol D1. Her jobbes det med primer før bunnsmøring.

bilde

Bunnsmøringa er på og skroget er i utgangspunktet klar til å settes på vannet.

bilde

bilde

Redigert av Davy Jones (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...