bayliners Startet 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Januar.2016 Heisan monterer volvo penta D4 260 i båten. har problemer med å finne ut av disse ledninger hvor de skal kobles (se bilde under) jeg var hos volvoforhandler å spurte de om hjelp der fikk jeg til svar at den største skulle til jord på motor og den minste skulle til trimrele under motordeksel. jeg skrudde av dekselet i dag men fant ikke trimreleet der. Kan noen hjelpe meg ledningene kommer fra der ledningene til trimpumpe kommer er sammen med de. har googlet og lett som en gal men finner det ikke Setter stor pris på hjelp https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30440/1453222481.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30440/img_2247.jpg Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 minus på starter har jeg kontroll på, pluss fra batteri regner jeg med at skal stå på den røde ledningen med dobbel mutter (vist med bildet under) stemmer det. hvis jeg får svar på disse spørsmålene så er jeg i havn med det elektriske.på forhånd takk for alle innspill Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 bilde av starter https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30440/img_2240.jpg Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Batteripluss (via hovedstrømbryter) og batteriminus skal til starter som du sier. Når det gjelder trimpumpen så sitter trimreléene på braketten til pumpa og pluss til denne skal hentes fra en 50A automatsikring som sitter under dekselet som vist i første bilde. Denne automatsikringen får spenning fra plusspolen på starter. Motorer uten trimpumpe (vannjet- og akselinstallasjoner) har ikke denne automatsikringen. Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Heisan takker. tror feilen ligger at jeg ikke har fått den med fra selger av motor, viser 2 bilder der jeg tror den skal være. Stemmer det at det er der den skal være. må nok bestille en slik og ta strøm fra starteren som du sier. er du enig? mvh Jan https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30440/img_2259.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30440/img_2258.jpg Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Stemmer. Braketten til automatsikringen skal sitte i de to boltehullene du ser bak oljefiltrene. Nå har det vært noen tilfeller av feil på disse sikringene så det skader ikke med en ny. Minus til trimpumpen har du vel funnet. En annen interessant greie er at disse motorene kan installeres som topolet eller enpolet. For å skille båtens jordplan fra batteriminus skal jordingslissen mellom starterminus og oljefilterhuset fjernes (hvis den fortsatt sitter der da). Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Det som bekymrer meg er at ledningen med hette på er svart noe som jeg forbinder med jording og den med stort hull jording er svart skal til jord samt at den med lite hull er svart skal til pluss burde ikke den vært rød på farge. er det orginalt med svart farge på begge. har panikk for å ødelegge det elektriske. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 (redigert) Det er riktig, pluss skal være røde kabler. Du må nok følge de fra ende til ende for å se hvor de går. Det kan jo tenkes at kabelen er byttet eller har blitt trukket med svart krympestrømpe. Sjekk hvor de ulike kablene fra starterterminalen går. Den gule er sense til dynamo, så går det en rød til B+ på dynamoen, en rød til DC-DC converteren (som forsyner EVC med stabil spenning), så går det vel en rød tilførsel ti ECU'en og så skal det gå en rød til denne automatsikringen. Redigert 19.Januar.2016 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 får ta en runde i morgen å sjekke takker så mye Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 20.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30440/img_2264.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30440/img_2263.jpg Hei lagde hull i ledning og løsnet rele til trimpumpe samme farge rød m blå stripe brukte voltmeter då peip d ved ledningen til rele og ledningen med hette så det e nok + ledning til trim det peip også ved jordingskabel reie og den ledningen med stort hull En annen interessant greie er at disse motorene kan installeres som topolet eller enpolet. For å skille båtens jordplan fra batteriminus skal jordingslissen mellom starterminus og oljefilterhuset fjernes (hvis den fortsatt sitter der da). Er det en plass jeg kan lese om dette hvordan det gjøres Takker så mye Dieseldahl Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 20.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30440/img_2264.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30440/img_2263.jpg Hei lagde hull i ledning og løsnet rele til trimpumpe samme farge rød m blå stripe brukte voltmeter då peip d ved ledningen til rele og ledningen med hette så det e nok + ledning til trim det peip også ved jordingskabel den med stort hull i ledningen Takker så mye Dieseldahl En annen interessant greie er at disse motorene kan installeres som topolet eller enpolet. For å skille båtens jordplan fra batteriminus skal jordingslissen mellom starterminus og oljefilterhuset fjernes (hvis den fortsatt sitter der da). Er det noen plass jeg kan lese om dette må jeg ha jordingsplate på båten da mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Nei. Drevet og transomen har anoder. Som du sikkert ser er det jordingslisser mellom alle deler, også mellom motorblokk og transom. Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 20.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 er dette det eneste jeg trenger å gjøre. For å skille båtens jordplan fra batteriminus skal jordingslissen mellom starterminus og oljefilterhuset fjernes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.