5nacks Startet 19.Januar.2016 Del på Facebook Startet 19.Januar.2016 Hei, Holder på med en liten overhaling av motoren. Motoren er en Yanmar YSB 12. Har fått nye stempelringer fra forhandleren, men etter en rask sammenligning ser de ganske ulike ut. Har vært å snakket med forhandler, produktnummer skal være riktig. Men, når forhandleren ikke er sikker på om de nye ringene jeg har kjøpt er riktige, da blir jeg sannelig ikke sikker selv. Produktkatalogen sier at stempelringene har produktnummer 105400-22500, et produktnummer som de sier erstatter 705400-22503. Noen som har kjennskap til dette? Legger ved et sammenligningsbilde av de gamle og de nye ringene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2016 Del på Facebook Svart 19.Januar.2016 Synes de ser rimelig like ut jeg. Hva er det som er ulikt? Sjekk om de passer i ringsporene på stempelet uten unødig slakk. Hvis dette ser greit ut, sett dem inn i sylinderen uten stempelet og mål gapet mellom dem. Du skal vel ha ca et par tidels mm mellom endene. Sjekk evt hvilket gap Yanmar anbefaler. Er disse to OK, så ser jeg ingen grunn til å ikke bruke dem... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DieselDahl Svart 19.Januar.2016 Del på Facebook Svart 19.Januar.2016 Det ser ut som at tredje ring har en fas for å ikke skrape olje oppover. Kanskje en forbedring? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2016 Stemmer at tredje ring har en fas. Mulig det er en forbedring, men synes det er litt rart med tanke på at det ikke så mange igjen av disse motorene som nå begynner å bli 40 år gamle. Skal prøve trikset ditt med å sette inn ringene i sylinderen uten stempelet, index. Takk for svar begge to :) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2016 Kan dere si noe om rekkefølgen på ringene? Virker den ok? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 20.Januar.2016 Del på Facebook Svart 20.Januar.2016 Merkelig at ikke ringene er merket i posen/esken. Holder på å sette sammen en V8 og der er posene med ringene merket om det er øvre eller nedre kompresjonsring osv osv. Lønner seg foresten alltid å sjekke åpningen på ringene ved å sette dem inn i sylinderen og presse de noen cm ned med stempelet for å få de jevnt nede og så måle åpningen på dem. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Januar.2016 Del på Facebook Svart 20.Januar.2016 Det hender at øverste ring har en fas for å ikke komme I konflikt med evt slitekant I sylinderen. Men dette må du nesten sjekke med leverandøren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 20.Januar.2016 Del på Facebook Svart 20.Januar.2016 Før i tiden, den gangen jeg var mekaniker, var det normalt at øvre og nedre ring var faset av for ikke å gi bank mot slitekanter. Dessuten er det normal prosedyre å tre ringene ned i sylinderen og måle at åpningen er til spec. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 20.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2016 Takk for svar. Har snakket med Yanmar lokalt og sentralt, ingen av de kan si noe sikkert om rekkefølgen på ringene. Neste blir vel å ta en telefon til japan? hehe Jeg legger ved et utsnitt fra manualen til motoren. Illustrasjonen viser hvordan stempelringene skal sitte. Det merkelige er at dette stemmer verken med de originale eller de nye. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Januar.2016 Del på Facebook Svart 20.Januar.2016 Den med fas ligner jo på nummer tre her da, så da burde det stemme slik de ligger. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
5nacks Svart 20.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2016 Ja, det gjør den. Men ring 2? I tillegg er det ikke en slik "spiralring" som ligger inne i den siste. Tror jeg stikker avgårde for å sette ringene inn i sylinderen for å sjekke at åpningen er ok. Hvis de er det, så er det vel bare å montere sammen. Oppdaterer når jeg får kontrollmålt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Januar.2016 Del på Facebook Svart 20.Januar.2016 Den spiralringen er en gammel løsning som de fleste har gått bort fra. Så det skal du ikke bry deg om. Pass bare på at du setter den rett vei, så den skraper oljen nedover og ikke oppover! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
5nacks Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2016 Har fått satt på ringer og montert stempel i sylinderen. Målte først gapet mellom ringen(e) ved å sette de inn i sylinderen først. Disse var innenfor specs. Men når jeg drar motoren rundt for hånd (veldig vanskelig), så puster det og peser i veivhuset. Gjennomslag?, mulig dette bedrer seg ved at motoren får kjørt seg inn litt? Før jeg satt i gang dette prosjektet fikk jeg målt sylinderen innvendig for å sjekke at den ikke var oval, det var den ikke. Er nå usikker på om jeg skal koble på det elektriske, starte for å se hva som skjer eller om jeg burde sjekke gjennomslaget litt nærmere.Har vært inne på tanken å montere på de gamle stempelringene for å sjekke om det blir like mye gjennomslag med de. Sylinderen er honet. Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 21.Januar.2016 Del på Facebook Svart 21.Januar.2016 er nok iorden .er bare bra komp. nå Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Januar.2016 Del på Facebook Svart 21.Januar.2016 Start opp du, og se hvordan den går! Det kan høres rart ut når du drar den sakte rundt, men når du får start tipper jeg det blir ganske annerledes. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
5nacks Svart 22.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2016 Da skal jeg få rigget opp motoren med vann og avløp i morgen for prøvestart :) Skal se om jeg ikke får lagd en liten videosnutt også. Takk for kommentarene så langt, folkens! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.