Jump to content

Yanmar YSB 12, nye stempelringer ulike fra de gamle


5nacks

Recommended Posts

Hei,

 

Holder på med en liten overhaling av motoren. Motoren er en Yanmar YSB 12. Har fått nye stempelringer fra forhandleren, men etter en rask sammenligning ser de ganske ulike ut. Har vært å snakket med forhandler, produktnummer skal være riktig. Men, når forhandleren ikke er sikker på om de nye ringene jeg har kjøpt er riktige, da blir jeg sannelig ikke sikker selv.

 

Produktkatalogen sier at stempelringene har produktnummer 105400-22500, et produktnummer som de sier erstatter 705400-22503. 

 

Noen som har kjennskap til dette? Legger ved et sammenligningsbilde av de gamle og de nye ringene. 

 

bilde

 

 

Link to post

Synes de ser rimelig like ut jeg. Hva er det som er ulikt?

 

Sjekk om de passer i ringsporene på stempelet uten unødig slakk. Hvis dette ser greit ut, sett dem inn i sylinderen uten stempelet og mål gapet mellom dem. Du skal vel ha ca et par tidels mm mellom endene. Sjekk evt hvilket gap Yanmar anbefaler. Er disse to OK, så ser jeg ingen grunn til å ikke bruke dem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Merkelig at ikke ringene er merket i posen/esken. Holder på å sette sammen en V8 og der er posene med ringene merket om det er øvre eller nedre kompresjonsring osv osv.  Lønner seg foresten alltid å sjekke åpningen på ringene ved å sette dem inn i sylinderen og presse de noen cm ned med stempelet for å få de jevnt nede og så måle åpningen på dem.

Link to post

Takk for svar. Har snakket med Yanmar lokalt og sentralt, ingen av de kan si noe sikkert om rekkefølgen på ringene. Neste blir vel å ta en telefon til japan? hehe :giggle:

 

Jeg legger ved et utsnitt fra manualen til motoren. Illustrasjonen viser hvordan stempelringene skal sitte. Det merkelige er at dette stemmer verken med de originale eller de nye.  :confused:

bilde

Link to post

Har fått satt på ringer og montert stempel i sylinderen. Målte først gapet mellom ringen(e) ved å sette de inn i sylinderen først. Disse var innenfor specs. Men når jeg drar motoren rundt for hånd (veldig vanskelig), så puster det og peser i veivhuset. Gjennomslag?, mulig dette bedrer seg ved at motoren får kjørt seg inn litt? Før jeg satt i gang dette prosjektet fikk jeg målt sylinderen innvendig for å sjekke at den ikke var oval, det var den ikke. 

 

Er nå usikker på om jeg skal koble på det elektriske, starte for å se hva som skjer eller om jeg burde sjekke gjennomslaget litt nærmere.Har vært inne på tanken å montere på de gamle stempelringene for å sjekke om det blir like mye gjennomslag med de. Sylinderen er honet. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...