Jump to content

Båtplass i og rundt Oslo.

jeb

Recommended Posts

Det naturlige er å bruke Oslofjordtunellen, og ikke via Drammensveien. Ulempen er kostnadene med bompenger, og jeg opplever sjelden problemer med stengning (selv om det forekommer). Fordeler du får er enkel/gratis parkering, få måker i havna, ingen strøm eller bølger i den indre havna (men litt støv fra sandtaket), lokalt firma som tar småoppdrag, løft osv., svært godt miljø, svært lite problemer med tyveri eller uvedkommende i havna, kort avstand til mange gode uthavner i indrefileten av indre Oslofjord. Prisnivået er middels, men så klart trekker bompengene dette noe opp. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Erfaringsmessig så blir det veldig mange plasser ledig i Osloområdet. På våren virker det som det er få plasser, men etter noen uker dumpes prisene for de ikke har fått leid ut plassene allikevel. Slik har det vært de siste årene. Ifjor leste jeg at flere av de store komersielle havnene hadde full etterspørsel. Noen uker etter var de i avisene igjen og hadde lite belegg, de sa da at de regnet med at det tok noen år på å få opparbeidet belegget. Det samme gjelder for de som leier ut private plasser, mange har høye priser på våren, men må innse at ikke alle for leid ut, og må dumpe prisene. Kan lønne seg å ha litt is i magen.

"Rundt Oslo" gir også muligheter i Tyrifjorden, Randsfjorden og Øyeren. Jeg bor i Bærum men har for lengst gitt opp Oslofjorden om sommeren så de siste årene har jeg hatt båten min i Tyrifjorden. Jeg har 20-25 min å kjøre til båtplassen. Lavere pris, mindre slitasje pga ferskvann, lavere tullingfaktor, knapt noen tjuvradder og generelt færre båter.

Jeg har veldig vondt for å se at jeg kommer til å ha båt i Oslofjorden i sommerhalvåret igjen. Men jeg ser at andre tenker annerledes, og godt er det så jeg får ha Tyrifjordens strender i fred noen år til. :)

"Rundt Oslo" gir også muligheter i Tyrifjorden, Randsfjorden og Øyeren. Jeg bor i Bærum men har for lengst gitt opp Oslofjorden om sommeren så de siste årene har jeg hatt båten min i Tyrifjorden. Jeg har 20-25 min å kjøre til båtplassen. Lavere pris, mindre slitasje pga ferskvann, lavere tullingfaktor, knapt noen tjuvradder og generelt færre båter.

Jeg har veldig vondt for å se at jeg kommer til å ha båt i Oslofjorden i sommerhalvåret igjen. Men jeg ser at andre tenker annerledes, og godt er det så jeg får ha Tyrifjordens strender i fred noen år til. :)

Sikkert fint i Tyrifjoredn, men det er visse begrensninger :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...