Jump to content

ICE router faller ut

111baat

Recommended Posts

Jeg har i tillegg til ICE en Huawei minirouter fra NetCom som jeg er godt fornøyd med. I Norge bruker jeg Sim-kort fra NetCom, og i Sverige kort fra 3.se. Kort kan kjøpes i feks. Strömstad. Min router har bare WiFi 2,4GHz, men den de leverer nå, har også 5GHz med IEEE 802.11a/b/g/n/ac, altså det som kalles 4G+

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er rimelig lei jeg også. Har vært trofast kunde til ICE i alle år, på lik linje som Trudelutt. Jobber selv som ingeniør på feiretting for Telenor sine nett (siden 1979), og har litt erfaring med bredbånd og telekommunikasjon ellers.

Men etter uttallelige klager til ICE, og de siste ukene frem og tilbake til båten daglig for å resette ruteren (5 mil), er jeg lei. Ringte feilmeldingen til ICE på dagtid idag lørdag, de hadde helgestengt! Nå bytter jeg leverandør!

Min router har bare WiFi 2,4GHz, men den de leverer nå, har også 5GHz med IEEE 802.11a/b/g/n/ac, altså det som kalles 4G+

Her må jeg arrestere deg litt, Lars. 802.11a/b/g/n/ac er standarder for det trådløse nettverket som en bredbåndsrouter kan tilby lokalt til klienter i nettet, og det har ikke noe med 4G+ å gjøre. 4G+ er en standard som gjelder WAN-delen (dvs fra routeren og ut til leverandørens nett). Det er fullt mulig å ha en router med 4G+ som kun støtter 802.11b, selv om det ville være ganske tåpelig.

Sånn litt mer teknisk så er 4G+ egentlig LTE-A (LTE-Advanced) Cat6. Det er en videreutvikling av 4G, og gir en teoretisk makshastighet på opptil 300/50 Mbps. NetCom sin vanlige 4G er LTE Cat4 (max 150/50 Mbps), hvis jeg ikke husker helt feil.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Sorry, jeg glemte å slenge på at routeren håndterer LTE-A (4G+) i første omgang. Da jeg la det til i redigeringen, kom det litt feil plassert slik at en kunne tro det gjalt WiFi og ikke WAN. Men uansett, det ser da ut til at denne routeren har det meste, (bortsett fra mulighet for ekstern antenne) inkludert mulighet for 1 kablet tilkobling?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Neste gang du skal ringe til ICE, så benytt tlf. 21002129 så slipper du de dyre tellerskrittene med 5-sifret nummer.

Alternativ til NetCom's 05050 er 23888000 og for Telenor's 05000 er 22305000

Takk for svar Popeye70!

Lyset WIFI blinker når pc-en er avslått også, kan gå i sort opptil  0,5 sek enkelte ganger. I bruksanvisningen står det:

"Når denne lyser gult, er trådløs internettilkobling via WIFI aktiv og Smartrouteren er dermed klar til at du kan koble til din enhet."

Er ikke nevnt at den skal blinke ved trafikk. Ikke bestandig bruksanvisningen forteller alt, så det er mulig det er normalt.

Og igjen for n'te gang. Ikke kontakt med ruteren via WEB, får pinget den og kameraene nås utenfra. Men ikke via Tellstick. Må isåfall som ICE alltid sier, reise og resette ruteren manuellt, eller montere tidsur som slås av/på et par ganger i døgnet. Skikkelig lei å kjøre 6 mil flere ganger i uka for dette, pluss 4 x bompenger. Har også i abonnementet, fast IP, som aldri har fungert. Men som support i ICE sier, de har ikke support på denne tjenesten. Jeg spør stadig support om hvorfor de ikke kan hjelpe med dette allikevel om jeg betaler for dette. De sier alltid at det vil de ikke svare på, skjønn det de som kan. Har vært trofast kunde av ICE siden oppstarten, men nå må jeg finne en annen leverandør. Hvem skal jeg velge? Har et par webkameraer ombord, samt Tellstick systemer. Sjelden i Sverige med båten, stort sett i heimlandet.

Tidligere ICE kunde på 3/4G men var aldri fornøyd - mange problemer lignende de som beskrives i de forskjellige trådene her.

Et alternativ jeg har benyttet i litt andre sammenhenger er Telenor "teknisk" abonnement alt kontant og det har fungert prikkfritt så om det kan være et alternativ bør dere se nærmere på routerløsninger hvor Telenor abb (kontant eller fast (i en eller annen variant)) kan benyttes.

Benytter Chess for mobilt bredbånd som "backup" og er veldig fornøyd med de. De bruker vel Netcom sitt nett i likhet med ICE om jeg husker riktig.

Chess leverer mobil bredbåndløsninger for opp til 100GB/mnd til en veldig overkommelig pris.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Et generelt tips til dere som har utstyr stående "remote", og som det ikke er lett å komme og får gjort reset på. Og dette gjelder ikke Ice spesielt, men utstyr av denne type generelt.

Kjøp et rimelig tidsur som kobler ut strømmen i minste mulige periode (eks. 10 minutter, dog minst 1 minutt). Jeg har et slikt som kobler ned ca. 04:30 hvert døgn, en veldig god sikkerhet mot "heng". Og enda bedre enn alternativet "softwarestyrt reboot", da sistnevnte er avhengig av at enhetene er oppe og går, i alle fall til et visst punkt.

Eneste er at dette ikke er en særlig god løsning for slike miniroutere som NetCom, Telio og andre har, disse har innebygd batteri og resettes dermed ikke ved bortfall av 220V. Her er "softwarestyrt schedulert reboot" beste alternativ, gitt at det er tilgjengelig.

Eksempel på rimelig tidsur som kan brukes: http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/plug-in-produkter/timere-og-skumringsreleer/minitidsur-406062/

Sitter i båten nå. Pratet med ICE i sted, og de anbefalte som også Vedvards nevnte i en post lenger opp, å sette på ping.

Ruteren sovner som også Ronald nevner.

På forrige ruteren hadde jeg ping mot google, og den var stabil. Men fant ikke dette på den nye, men det heter jo Break Detection på denne.

Gir derfor ICE en sjanse til før jeg tar stilling til å bytte leverandør.

Her følger en veiledning for oppsett av automatisk feildeteksjon på din W1 Smartrouter.

Denne funksjonen gjør at routeren vil utføre egne tester for å finne ut om den har tilgang til internett.

1. Åpne din nettleser. Jeg kan anbefale enten Google Chrome eller Internett Explorer. Hvis du har en Mac pc kan du også bruke Safari.
2. Skriv 192.168.0.1 i adressefeltet og trykk Enter. (Viktig at det IKKE står www. Foran)
3. Logg inn med
Brukernavn: admin
Passord: admin
4. Trykk på 4G i den øvre menylinjen og på Break Detection i menylinjen under.
5. I dette vinduet, trykk på Rullgardinmenyen til Break Detecion og velg Enable.
6. I rullegardinmenyen til venstre for Method, velg Sent ICMP to the Gateway
7. Velg hvilken nettadresse som routeren skal søke mot i tekstfeltet for Host Name. Dette kan enten være en IP-adresse eller en nettadresse. www.google.com er et godt alternativ.
8. Velg hvor mange intervaller det skal være mellom hver sjekk og hvor mange forsøk routeren har før en test «feiler». Jeg kan anbefale 10 sekunder mellom hver test, og 5 forsøk. Når en test blir angitt som feilet vil routeren restarte seg selv.
9. I tekstfeltet for Delay velger du hvor lang tid det vil gå etter en restart før routeren vil begynne å utføre nye tester. Jeg kan anbefale å sette det på enten 10 eller 15 minutter.
10. Trykk på Apply for å aktivere automatisk feildeteksjon.
11. Lukk siden med krysset oppe i høyre hjørne.

Hei

En oppdatering fra meg

Nå har faktisk routeren min satt ny personlig rekord og har vært oppe i en uke

På loggen på routeren så det ut til at den, sist den datt ned, hadde oppdatert SW og ikke hadde klart å resette seg etter dette.

Nå har jeg satt på en timer på Tellstick, slik at denne mister strømmen, rett etter at min router foretar resett (15:00). Da kobler tellstick seg på igjen og får kontakt med routeren.

Jeg har også satt på timeren slik at Tellstick resetter seg en gang på natten

Begynner å lure på om det faktisk er Tellstick som har laget problemer. Tror denne ikke klarer å koble seg på igjen automatisk om routeren har resatt seg og deretter krøkker det til for routeren og dens  forbindelse med internett etter en resett!?

En annen båt, i samme havn, benytter samme router som meg, men uten Tellstick, og de er online 24/7

Så, med et par resett av Tellstick i døgnet.............Så langt fungerer det bra :)

Mvh

Vidar

Redigert av Vedvards (see edit history)
  • 3 uker senere...

Begynte å lure på dette med Tellstick jeg også, har det i båten.

Men fikk igår tilsendt en annen type ruter, A1. Hadde W1 fra før. ICE support mente at feilen lå i SW på W1 som ikke taklet

mye devicer tilkoblet.

Jeg har 2 stk webkameraer, samt Tellstick med 5 sensorer og 1 bryter tilkoblet ICE ruter. Monterte A1 igår, konfigurerte den med ping mot google

samt scheduled reboot en gang i døgnet. Siste døgn har jeg fått kontakt hver gang med båten (ruteren) og livesendinger fra kameraene er meget bra, høy FPS

og ingen hakking.

Har tro på at A1 løser de problemene jeg har hatt.

• 2 uker senere...

Etter nesten 2 uker med A1 og scheduled reboot en gang i døgnet samt ping mot Google, har den ikke hengt en eneste gang.

Har Tellstick og webkameraer på LAN og Wlan tilknyttet ruteren.

Tydeligvis at sw i W1 hadde problemer (noe også support på ICE mente). Med samme oppsett på W1 hang denne veldig ofte, mens A1 fungerer meget bra.

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...