TICORA Startet 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2016 Jeg har lyst til å bytte ut de elendige fritt ventilerte forbruksbatteriene som fulgte med båten som ny og gå over til Litium batterier. Noen som kan anbefale merke og forhandler? Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 http://makspower.no/ Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Oi.. virker jo fantastisk ser det ut som ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 (redigert) Mener du LiFePO4 batterier altså? https://baatplassen.no/i/topic/88852-noen-som-ønsker-å-være-med-å-teste-lifepo4-batterier/ Ja de er jo geniale, en brøkdel av vekten. Og 100 Ah tilsvarer 200-300 Ah blybatteri pga. at man kan utnytte hele kapasiteten i motsetning til vanlige batterier. Redigert 20.Januar.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Christina 3 Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Det stemmer vel ikke helt teerex ? 300 Ah bly kan du tappe 50% dvs 150Ah. Et 100Ah LiFeP04 kan du få ut kanskje 90 Ah av . Men du kan sammenligne det med et batteri på 190Ah Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Ah pr kr kommer vel fortsatt litt dårlig ut. Om vekt og plass er veldig viktig, så spiller kanskje ikke kostnaden så stor rolle, men ellers så er det billigere med byakumilatorbatterier. Selv om man skulle regne grovt og si at Litium-batterier avgir dobbelt så mye som bly-batterier, er de fortsatt dobbelt så dyre enda. VEL... jeg har plass og vinner uansett ingen regattaer. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Teerex Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Det stemmer vel ikke helt teerex ? 300 Ah bly kan du tappe 50% dvs 150Ah. Et 100Ah LiFeP04 kan du få ut kanskje 90 Ah av . Men du kan sammenligne det med et batteri på 190Ah Ifølge hjemmesiden til makspower.no så sammenligner de praktisk bruk der vanlige batterier trenger veldig lang tid for å topplades. Slik at effektivt strømuttak gjerne blir 35-40% av oppgitt kapasitet mens LiFePO4 batteriet kan benyttes til oppgitt kapasitet. Dermed utgjør 300 Ah blybatterier knapt nok mere enn 100 Ah LiFePO4 hvis teori og praksis stemmer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alidal Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 En annen type, litt billigere.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 (redigert) En annen type, litt billigere.... Ser ut til å være samme batteriet men kan være forskjellig BMS, ser de leveres med 100A eller 150A BMS. Er nok ikke så mange volumprodusenter av disse foreløpig men de selges naturligvis under flere navn som det meste annet her i verden. Her er flere http://www.lithiumbatterier.no Visste ikke at LiFePO4 batterier egnet seg som startbatteri (i denne prisklassen iallefall) men det finnes visstnok egne typer til det formålet. 1000A startstrøm er imponerende i et så lite knøtt på antagelig omkring 6-7 kg. Ser ikke ut som websiden er helt ferdigstilt da. http://www.lithiumbatterier.no/lithium-lifepo4-startbatteri.html Dette gjør alt men er litt overpriset for ola nordmann iallefall http://www.netshop360.no/produkt/batterier/ladbare/a123-systems/a123-lisb-2 Redigert 21.Januar.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tb55 Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Batteriene er dyre, men ta og med i beregningen at de tåler maaaaaaange flere utladninger ! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Hvordan er det med disse og minusgrader, tro ? Tåler de norsk vinter ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Jeg har lithium framakspower og ligger i boblehavn i Asker. Ingen problem så langt. Husk også at batterier i nær familie brukes på alt av moderne elbiler ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Fantino Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 (redigert) Bruker offpist la nettopp ut link til en Finn-annonse med totalt 80 stk ubrukte LiPOFe4 batterier til salgs til en god pris. Kanskje verdt å sjekke ut (de var vel å merke til salgs enkeltvis - trengte ikke kjøpe hele partiet). Hadde jeg vært i markedet hadde jeg hevet meg på - inspirert av offpists tråder rundt temaet. Redigert 22.Januar.2016 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 (redigert) Bruker offpist la nettopp ut link til en Finn-annonse med totalt 80 stk ubrukte LiPOFe4 batterier til salgs til en god pris. Kanskje verdt å sjekke ut (de var vel å merke til salgs enkeltvis - trengte ikke kjøpe hele partiet). Hadde jeg vært i markedet hadde jeg hevet meg på - inspirert av offpists tråder rundt temaet."Nypris 140 000,- selges nå samlet for 95 000,- eks. frakt" Relativt stiv pris for en enkeltperson, men hvis flere går sammen kan det kanskje forsvares...? Enkeltvis skal han ha 1250,- pr batteri. Hvert er på 3,2v, så man bør kjøpe fire og fire for å ligge på 12,8v. Er det så enkelt som at man kobler de sammen fire og fire for å bygge banker på 12,8v, eller ligger det mer magi bak...? Her er jeg ganske blank... Redigert 22.Januar.2016 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tb55 Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Ser at Biltema er i markedet med små, søte lithiumb. til motorsykkel etc. Er det bare spørsmål om tid før de kommer med store ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 De selges jo enkeltvis for 1250 eller hele partiet for 1187,50 pr stk. Jeg vet ikke hva prisen for et 200 Ah LiFePO4 bør være men hvis Offpist mener 5000 er en bra pris så biter jeg på :-) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 4 i serie for 13,3v og så mange i paralell man bare vil. 80 stk celler ville gitt 4000AH eller 53KWH. Så de fleste klarer seg bok med 4, 8 eller 12 celler. Annonsen har ligget ute en stund nå så jeg ville nok prøvd å prute litt også. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Husk også at batterier i nær familie brukes på alt av moderne elbiler Ja men i Norden har også de fleste elbiler batterivarmer pga kapasitetproblemer ved kulde. Nå er kansje ikkje det så stort problem for motorbåteiere om en har nok batterier for tilstrekkelig startkapasitet men for annen bruk kan det være et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 4 i serie for 13,3v og så mange i paralell man bare vil. 80 stk celler ville gitt 4000AH eller 53KWH. Så de fleste klarer seg bok med 4, 8 eller 12 celler. Annonsen har ligget ute en stund nå så jeg ville nok prøvd å prute litt også. Men har disse innebygd BMS? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 En jeg kjenner som totalvraka en leaf sent i høst. Burde vel vært frempå og fått kjøpt vraket skjønner jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 (redigert) Du skal aldri, aldri, aldri bruke lIthium batterier fra en vraket bil. Redigert 22.Januar.2016 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 En jeg kjenner som totalvraka en leaf sent i høst. Burde vel vært frempå og fått kjøpt vraket skjønner jeg... Burde man investere i batterier fremfor gull, kanskje...? ?? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Du skal aldri, aldri, aldri bruke lIthium batterier fra en vraket bil. Det er godt mulig, har null kompetanse på sånt. Vet egentlig ikke hvilken batteriteknologi som er i en Leaf heller...? Han snurra et par ganger og satt fronten i betonggriser/veideler. Men om batteripakken med den aller høyeste sannsynlighet er uskadd og en får kontrollmålt cellene, er det ikke mulig da? Og hva skjer egentlig med el-biler når de kommer på høggeren? Kan de presses på lik linje med andre biler? På priusen min ligger batteripakka bak baksetet, om jeg trøkka inn fronten og vraka bilen og alt ellers gikk fint så ville jeg nok tenkt litt på å pelle ut batteripakka for salg... men du mener altså at det ikke er noe man bør gjøre. Mao så hadde jeg bedt om "second opinion" før jeg hadde gjort noe tenker jeg :-) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Har hugget over 20 el-bil batterier siste par årene og cellene har alltid vært uskadd. Fleste av de fra Leaf. Men støtter forslaget om å ikke ha de i båt. LIFEPO4 er tryggere. Dessuten har Lithium celler 4,2V når de er full så du ender opp med et batteri som er 16,8V Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Har hugget over 20 el-bil batterier siste par årene og cellene har alltid vært uskadd. Fleste av de fra Leaf. Men støtter forslaget om å ikke ha de i båt. LIFEPO4 er tryggere. Dessuten har Lithium celler 4,2V når de er full så du ender opp med et batteri som er 16,8V Om cellene er 4,2V, så burde det jo fungere med tre celler og 12,6V, spesielt til forbruk. Eller faller spenningen for langt ned? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.