Jump to content

Hvor får en bra og rimelige Litium batterier til båt?

TICORA

Recommended Posts

Mener du LiFePO4 batterier altså? 

https://baatplassen.no/i/topic/88852-noen-som-ønsker-å-være-med-å-teste-lifepo4-batterier/

Ja de er jo geniale, en brøkdel av vekten.

Og 100 Ah tilsvarer 200-300 Ah blybatteri pga. at man kan utnytte hele kapasiteten i motsetning til vanlige batterier.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ah pr kr kommer vel fortsatt litt dårlig ut.

Om vekt og plass er veldig viktig, så spiller kanskje ikke kostnaden så stor rolle, men ellers så er det billigere med byakumilatorbatterier.

Selv om man skulle regne grovt og si at Litium-batterier avgir dobbelt så mye som bly-batterier, er de fortsatt dobbelt så dyre enda.

VEL... jeg har plass og vinner uansett ingen regattaer.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Det stemmer vel ikke helt teerex ? 300 Ah bly kan du tappe 50% dvs 150Ah.

Et 100Ah LiFeP04 kan du få ut kanskje 90 Ah av . 

Men du kan sammenligne det med et batteri på 190Ah  :smiley:

Ifølge hjemmesiden til makspower.no så sammenligner de praktisk bruk der vanlige batterier trenger veldig lang tid for å topplades.

Slik at effektivt strømuttak gjerne blir 35-40% av oppgitt kapasitet mens LiFePO4 batteriet kan benyttes til oppgitt kapasitet. Dermed utgjør 300 Ah blybatterier knapt nok mere enn 100 Ah LiFePO4 hvis teori og praksis stemmer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Ser ut til å være samme batteriet men kan være forskjellig BMS, ser de leveres med 100A eller 150A BMS.

Er nok ikke så mange volumprodusenter av disse foreløpig men de selges naturligvis under flere navn som det meste annet her i verden.

Her er flere http://www.lithiumbatterier.no

Visste ikke at LiFePO4 batterier egnet seg som startbatteri (i denne prisklassen iallefall) men det finnes visstnok egne typer til det formålet.

1000A startstrøm er imponerende i et så lite knøtt på antagelig omkring 6-7 kg. Ser ikke ut som websiden er helt ferdigstilt da.

http://www.lithiumbatterier.no/lithium-lifepo4-startbatteri.html

Dette gjør alt men er litt overpriset for ola nordmann iallefall http://www.netshop360.no/produkt/batterier/ladbare/a123-systems/a123-lisb-2

Redigert av teerex (see edit history)

Bruker offpist la nettopp ut link til en Finn-annonse med totalt 80 stk ubrukte LiPOFe4 batterier til salgs til en god pris. Kanskje verdt å sjekke ut (de var vel å merke til salgs enkeltvis - trengte ikke kjøpe hele partiet). Hadde jeg vært i markedet hadde jeg hevet meg på - inspirert av offpists tråder rundt temaet.

Redigert av Fantino (see edit history)

Bruker offpist la nettopp ut link til en Finn-annonse med totalt 80 stk ubrukte LiPOFe4 batterier til salgs til en god pris. Kanskje verdt å sjekke ut (de var vel å merke til salgs enkeltvis - trengte ikke kjøpe hele partiet). Hadde jeg vært i markedet hadde jeg hevet meg på - inspirert av offpists tråder rundt temaet.

"Nypris 140 000,- selges nå samlet for 95 000,- eks. frakt"

Relativt stiv pris for en enkeltperson, men hvis flere går sammen kan det kanskje forsvares...?

Enkeltvis skal han ha 1250,- pr batteri. Hvert er på 3,2v, så man bør kjøpe fire og fire for å ligge på 12,8v.

Er det så enkelt som at man kobler de sammen fire og fire for å bygge banker på 12,8v, eller ligger det mer magi bak...? Her er jeg ganske blank...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

4 i serie for 13,3v og så mange i paralell man bare vil.

80 stk celler ville gitt 4000AH eller 53KWH. Så de fleste klarer seg bok med 4, 8 eller 12 celler.

Annonsen har ligget ute en stund nå så jeg ville nok prøvd å prute litt også.

Men har disse innebygd BMS?

Guest Avmønstret#

Du skal aldri, aldri, aldri bruke lIthium batterier fra en vraket bil.

Det er godt mulig, har null kompetanse på sånt. Vet egentlig ikke hvilken batteriteknologi som er i en Leaf heller...? Han snurra et par ganger og satt fronten i betonggriser/veideler. 

Men om batteripakken med den aller høyeste sannsynlighet er uskadd og en får kontrollmålt cellene, er det ikke mulig da? Og hva skjer egentlig med el-biler når de kommer på høggeren? Kan de presses på lik linje med andre biler?

På priusen min ligger batteripakka bak baksetet, om jeg trøkka inn fronten og vraka bilen og alt ellers gikk fint så ville jeg nok tenkt litt på å pelle ut batteripakka for salg... men du mener altså at det ikke er noe man bør gjøre. 

Mao så hadde jeg bedt om "second opinion" før jeg hadde gjort noe tenker jeg :-)

Har hugget over 20 el-bil batterier siste par årene og cellene har alltid vært uskadd. Fleste av de fra Leaf. Men støtter forslaget om å ikke ha de i båt. LIFEPO4 er tryggere. Dessuten har Lithium celler 4,2V når de er full så du ender opp med et batteri som er 16,8V

Om cellene er 4,2V, så burde det jo fungere med tre celler og 12,6V, spesielt til forbruk. Eller faller spenningen for langt ned?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...