Tord breivik Startet 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2016 Hei!Har en wallas 2400 som ikke varmer bra, har prøvd 2 forskjellige pumper. Det som skjer er at parafinen flytter seg ca 2cm perr "tikk" og renner 1cm tilbake... Er det noen som har vært borti det før? Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Går ut i fra at den fungerte før ? Har samme varmer, jeg måtte bytte pumpe. Kjøpe av en kar på forumet her ( Wallas service ) rask og hyggelig kar :-) Bytta også veke ++ Da fungerte den med engang. Men det er viktig at den har fall på returen rett ned. Sitér dette innlegget Link to post
Tord breivik Svart 20.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Har byttet veke og glødetråd. Prøvd 2 forskjellige pumper, rensket tanken og bruker helt ny parafin. Når tanken står 20cm under wallasen så bruker den ca.3dl på 2 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Har du en "Gammel type" pumpe eller den nye "FC-serien"? Se her i Dokumentarkivet for å se forskjellen. Feilen du beskriver ligger mest sannsynlig i et rusk eller rester fra Lampeparafin/olje som har tettet den ene ventilen inne i pumpen. Er det den "Gamle pumpen" løsner du vinkelstussen "20" for å komme lettest til. Mellom sylinderene "19" og "16" ligger en bronseskive "17". I hulrommet på "16" kan det legge seg smuss, og det kan også lege seg mellom skiven og sylinder "19". Vanligvis er det nok å rense her. Det kan også kommet smuss i stempelet "10". Her ligger en skive i polyester "11". Vær forsiktig når du eventuelt demonterer, små deler som forsvinner litt for lett. Når du setter sammen pumpen så IKKE bruk gjengetape, bruk Loc-Tite eller lignende. Tilsvarende deler finner du også i den nye FC-pumpen. Se sprengskissen med forklaring. Men før du demonterer pumpen kan du prøve følgende (lettest service når varmeren ligger opp/ned på en benk): 1: Stram GODT til mutteren, den tåler mer enn du tror. "Fingerstramming" holder ikke. Det kan også være at tetningsringen på enden av slangen burde byttes for å få en god nok tetting. 2: Koble fra kobberrøret fra pumpen til brenneren. Legg et godt lag med tørkepapir under pumpestussen. 3: Koble fra glødetråden. 4-pins kontakt nærmest strøminntaket på kretskortet. Du trenger ikke gløding nå. 4: Sett sugedelen av slangen ned i en flaske med Isopropanol (helst, renser bedre), du kan også bruke rødsprit men den inneholder fett. 5: Start varmeren og la den gå i noen minutter. Kan ta alt fra 5-30 min. Forhåpentligvis vil spriten rense ut smuss og avleiringer i pumpen. 6: La slangen gå tom for sprit før du kobler til kobberrøret til brenneren igjen og prøver oppstart med Fritidsparafin. 7: Hjelper det ikke med rensing eller skifting av tetningsring, må du demontere pumpe eller skifte til ny. Vanlig parafinforbruk for Wallas 2400 er 0,22-0,23 l/time på max, og 0,1-0,12 l/time på lav effekt Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
shipahoy Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 (redigert) Har selv en Wallas 1800, og i brukermanualen (s. 33) står det at den kan renses ved å ha 3-5% iso-propanol i parafinen, eller kjøre den i "kallt tilstånd" in 15-30 min med ren iso-propanol (uten å demontere noe). Er det noen som har forsøkt dette? http://www.svb.de/media/2061/pdf/manual_multi_2005-06-14.pdf Redigert 21.Januar.2016 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Brukermanualen er riktig, ingenting å si på det. Men tanken min med å koble fra glødespiralen og brennstoffrøret er: 1: Du unngår at veken brennes sort under gløding fordi det ikke tilføres parafin når pumpen står fast. 2: Lettere å se hva som kommer ut av pumpen, og det er ikke mottrykk i røret til brenner. God metode for å eliminere feil ved evt brennstoffrøret. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Otto R Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 (redigert) Jeg hadde en Wallas 1800 montert akter i en Scand 25. Eksosutløp var i dekket over varmer og ikke i skrogside. Det førte til at det kom regnvann inn gjennom eksosslange med det resultat at det var problem med å kjøre /få start på varmeapparat. Jeg byttet mye deler , samt el. styringsplate før jeg oppdaget at det var vann i parafin/brenner pga lekkasje med regnvann i eksos. Jeg flyttet eksosutløp til skrogside og det hjalp Redigert 22.Januar.2016 av Otto R (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.