Jump to content

Wallas 2400, altfor lav kapasitet på brennstoffpumpe

Tord breivik

Recommended Posts

Har du en "Gammel type" pumpe eller den nye "FC-serien"?

Se her i Dokumentarkivet for å se forskjellen.

Feilen du beskriver ligger mest sannsynlig i et rusk eller rester fra Lampeparafin/olje som har tettet den ene ventilen inne i pumpen. Er det den "Gamle pumpen" løsner du vinkelstussen "20" for å komme lettest til. Mellom sylinderene "19" og "16" ligger en bronseskive "17". I hulrommet på "16" kan det legge seg smuss, og det kan også lege seg mellom skiven og sylinder "19". Vanligvis er det nok å rense her. Det kan også kommet smuss i stempelet "10". Her ligger en skive i polyester "11". Vær forsiktig når du eventuelt demonterer, små deler som forsvinner litt for lett. Når du setter sammen pumpen så IKKE bruk gjengetape, bruk Loc-Tite eller lignende.

Tilsvarende deler finner du også i den nye FC-pumpen. Se sprengskissen med forklaring.

Men før du demonterer pumpen kan du prøve følgende (lettest service når varmeren ligger opp/ned på en benk):

1: Stram GODT til mutteren, den tåler mer enn du tror. "Fingerstramming" holder ikke. Det kan også være at tetningsringen på enden av slangen burde byttes for å få en god nok tetting.

2: Koble fra kobberrøret fra pumpen til brenneren. Legg et godt lag med tørkepapir under pumpestussen.

3: Koble fra glødetråden. 4-pins kontakt nærmest strøminntaket på kretskortet. Du trenger ikke gløding nå.

4: Sett sugedelen av slangen ned i en flaske med Isopropanol (helst, renser bedre), du kan også bruke rødsprit men den inneholder fett. 

5: Start varmeren og la den gå i noen minutter. Kan ta alt fra 5-30 min. Forhåpentligvis vil spriten rense ut smuss og avleiringer i pumpen.

6: La slangen gå tom for sprit før du kobler til kobberrøret til brenneren igjen og prøver oppstart med Fritidsparafin.

7: Hjelper det ikke med rensing eller skifting av tetningsring, må du demontere pumpe eller skifte til ny.

Vanlig parafinforbruk for Wallas 2400 er 0,22-0,23 l/time på max, og 0,1-0,12 l/time på lav effekt

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Har selv en Wallas 1800, og i brukermanualen (s. 33) står det at den kan renses ved å ha 3-5% iso-propanol i parafinen, eller kjøre den i "kallt tilstånd" in 15-30 min med ren iso-propanol (uten å demontere noe).

Er det noen som har forsøkt dette?

http://www.svb.de/media/2061/pdf/manual_multi_2005-06-14.pdf

Redigert av shipahoy (see edit history)

Brukermanualen er riktig, ingenting å si på det. Men tanken min med å koble fra glødespiralen og brennstoffrøret er:

1: Du unngår at veken brennes sort under gløding fordi det ikke tilføres parafin når pumpen står fast.

2: Lettere å se hva som kommer ut av pumpen, og det er ikke mottrykk i røret til brenner. God metode for å eliminere feil ved evt brennstoffrøret.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Jeg hadde en Wallas 1800  montert akter i en Scand 25. Eksosutløp var i dekket over varmer og ikke i skrogside. Det førte til at det kom regnvann inn gjennom eksosslange med det resultat at det var problem med å kjøre /få start på varmeapparat. Jeg byttet mye deler , samt el. styringsplate før jeg oppdaget at det var vann i parafin/brenner pga lekkasje med regnvann i eksos.

Jeg flyttet eksosutløp til skrogside og det hjalp :thumbsup:  

Redigert av Otto R (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...