MOW Startet 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2016 Hei Jeg har noen prosjekter med Snekken nå her i vinter og har vært heldig å få låne et lokale som ellers ikke er i bruk. Det er super, men det ikke er opvarmet. Nå er dog tiden på flere av prosjektene (revovering av tiljer, ny motorkasse m.m.) kommet å langt at jeg er begynt å lakere. Lakken er Gjøco's blanke alkydlakk som jeg fikk til under halv pris, men jeg synes ikke resultatet blir blank (nok) og jevn (nok) som jeg hadde forventet og dette selv etter de første 10 strøk. Jeg har pusset med 320 papir for hvert 2 strøk - dog ikke våtslipt, men tørslipt i hånden. Nå overvejer jeg om jeg skal vente med å lakere videre inntil temperaturen er over 10-12 grader i lokalet (og det vil si til våren) - temp nå ligger ligger nok omkring 5-6 grader... Hva sier dere herinne - for kaldt eller ? Svar mottas med stor takk Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 lån deg en dieselbrenner så får du opp temperaturen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 For kaldt ja. Du bør nok opp i minimum 10-12 grader. Helst enda litt mer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Christina 3 Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Med denne kan du lakke året rundt http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/innendorsklima/oppvarming/dieselvarmere/dieselvarmer-418026/ Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Den fra Jula anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Om du varmer lakken i vannbad,blir den tynnflytende.Påfør med lakkrulle,og stryk ut med fordriver. Er heilt klart fordel med temp opp mot 15+ Kan vere greit å legge tykkelse på lakken nå,å ta toppstrøket når det blir egna tempratur. Det holder å slipe før siste strøket Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 20.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Om du varmer lakken i vannbad,blir den tynnflytende.Påfør med lakkrulle,og stryk ut med fordriver. Er heilt klart fordel med temp opp mot 15+ Kan vere greit å legge tykkelse på lakken nå,å ta toppstrøket når det blir egna tempratur. Det holder å slipe før siste strøket Tror jeg vil følge deg et stykke her dvs. jeg holder pause nå bl.a. på motorkassen som har fått 12 lag og venter med den til det er 15+ før jeg tar de siste strøkene. Tiljene fortsetter jeg med å gi dybde - går til 10 strøk og så holder jeg pause på dem også. Dropper dog oppvarming av lakken med vannbad e.lign. Det med å slipe før hvert lag har jeg lest mange som gjør - jeg har brukt 2 lag og så slipe. Når det blir varmt nok ordner det seg kanskje litt av seg selv for så flyter lakken formodentlig mye bedre ut og behovet for slipning avtar tilsvarende. PS: synes det er litt surt at det ikke står noe om brukstemperatur på lakkens boks... men nå er jeg blitt klokere - takk for input til alle her Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Hvor blir det av eksosen på dieselvarmeren som det linkes til Christina II? Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Den kommer ut sammens med varmen Derfor det står at du skal ha god ventilering ... Jeg har brukt sånn i mange år og det er ikke noe problem så lenge du er klar over det. Pleier å lufte akkurat når jeg setter den på og etter noen minutter stenger jeg porten nesten helt men lar det stå oppe en gløppe på 10-20 cm. Dem brenner rimelig rent ... Har ikke daua ennå ivertfall Vis du kjører den på parafin så blir det vel bedre tror jeg ? Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 tror jeg fandt en løsning som er litt anerledes enn bruk av diesel/parafinbrenner Christina for det med å lufte samtidig som den skal varme opp virker ikke helt energiøkonomisk Jeg tok ny måling i dag og det viser seg at temp er 11 grader og så fikk jeg åpnet en dør inn til naborommet som viste seg å være oppvarmet til ca 14 grader. Jeg eier ikke eiendommen, men tillot meg å åpne mellom rommene sånn bare for at det skulle komme litt luftsirkulasjon Og så har jeg tatt med lakken hjem så den nå står i kjøkkenet i nærheten aven radiator- bør holde over 20 grader. Vel kort fortalt - jeg planlegger å smekke lakken ned i en papkasse og inn i bilen - over på verkstedet og så får motorkasse, tiljer osv en gang ny opvarmet lakk på lørdag for da blir det varmegrader utenfor og nok også noe varmere i lokalet. I dag våtslipte jeg med 320 papir... vi ser Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Problemet med lakking, av enkomponent lakk, er å få den til å gjennomherde. Til det trengs det varme. Spesielt når det skal lakkes så mange strøk som du skal. Bare se til at lakken er ordentlig herda før neste strøk. Ellers blir det bare en graut.. Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Problemet med lakking, av enkomponent lakk, er å få den til å gjennomherde. Til det trengs det varme. Spesielt når det skal lakkes så mange strøk som du skal. Bare se til at lakken er ordentlig herda før neste strøk. Ellers blir det bare en graut.. Du har et veldig godt poeng her Jeg har innsett at jeg lakket neste lag neste dag og det var nok en dårlig ide. Har bestemt meg for å la det gå 2 dager mellom hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 tror jeg fandt en løsning som er litt anerledes enn bruk av diesel/parafinbrenner Christina for det med å lufte samtidig som den skal varme opp virker ikke helt energiøkonomisk Nei det er ikke energiøkonomisk men det spiller ingen rolle.... Vet ikke om du har prøvd en slik ? Jeg har en som er litt større 28kw og den varmer opp en garasje på 50kvm med 1 grad pr minutt. Dvs at vis du har 5 grader og lar den stå på 20 min er det 25 grader der. Så er det bare å skru den av en stund før man fyrer noen minutter igjen Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Enig med Christina II Bruker nesten ikke diesel/parafin og viften i apparatet bruker nesten ingen ting. Den fra JULA bruker vel 160W bare. Flott at du fant en løsning! Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 22.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Enig med Christina II Bruker nesten ikke diesel/parafin og viften i apparatet bruker nesten ingen ting. Den fra JULA bruker vel 160W bare. Flott at du fant en løsning! høres ut som den Ebersprecher jeg hadde i min gamle folkevognbuss. Noen ganger sto det sort røyk ut av bakenden etter en liten eksplosjon Men det var altså mange år siden og den dere snakker om er sikkert mye mere effektiv Det er bare sånn at jeg har bestemt ikke tenkt meg å investere i noe sånt - hvis det var kunne jeg spørre pent om jeg måtte skrue opp for varmen mot et vederlag, men det er ikke nødvendig... tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.