Capitaine Startet 24.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2016 I en av mine båter, en 2013-modell NB 870, er det en dieselmotor av samme årgang, type Yanmar 4LHA-STP med 222 HK. Denne har gått i underkant av 300 timer. Den har ikke common rail og trenger i prinsippet bare luft og diesel for å gå. Det er stoppsolenoid på dieselpumpen som blir elektrisk aktivert via stoppknapp. Her forleden dag med en del vind og sjøgang stoppet motoren plutselig og uten forvarsel da jeg i litt smulere farvann stegvis hadde gitt full gass til 3450 o/min for å blåse ren turbo etter ca. 2 timers gange med 1000 o/min, hvilket man i henhold til insruksjonsbok da skal gjøre. Etter ca. 1 minutt på full fart var det bom stopp, omtrent som om man aktiverte stoppknappen, uten fjusking i turtallet i forkant. Jeg prøvde å starte motoren igjen flere ganger, men den var motvillig og måtte ha mye gasspådrag for å gå den lille stunden den gikk. Jeg drev raskt mot land, og det var ikke tid eller plass til å nødankre. Jeg måtte ut på dekk og skubbe båten klar av land med båtshake til jeg kom ut i litt åpnere farvann hvor jeg nødankret. Ankeret holdt, og jeg kunne, etter å ha snakket med kystradiostasjon om mulige ressurser i området og i tilfelle eventuell forverring av situasjonen, gå i gang med å bytte for-/grovfilter og finfilter diesel som jeg logisk nok mente kunne være tilstoppet grunnet mye rulling og stamping, selv om disse blir byttet regelmessig. Begge dieseltankene hadde ca. 2/3 innhold. Dieselfiltrene ble byttet og dieselsystemet luftet, men motoren var fortsatt vanskelig å starte og gikk urent da den først kom i gang. Dieselfiltrene så ikke spesielt tilsmussede ut, og dieselen så fin ut på farge uten vanninnhold. Luftfilteret så også helt flott ut og var rengjort for noen måneder siden(vaskbart filter). Etter flere startforsøk gikk motor plutselig klokkerent igjen. Ankeret ble lettet, kystradiostasjon oppdatert og jeg satte kurs mot hjemmehavn. Etter ca. 5 minutter i sakte fart grunnet en del sjøgang, kunne jeg gradvis gi marsjfartturtall, 3100 o/min. Motor var respons- og turtallsvillig. 10 minutter senere var det bom stopp igjen. Det ble nødankret på nytt. Etter flere mislykkede startforsøk og uren gange, kom motor i gang igjen og gikk klokkerent. Ankeret ble sikret om bord, og jeg fortsatte, men valgte bare å gå med 2000 o/min for å teste det ut, og da jeg var nærme hjemmehavn. 10 minutter senere var det bråstopp atter en gang, men nå slapp jeg å nødankre da det var stor avstand til land, øyer, holmer, grunner og skjær. Etter flere startforsøk med ikke vellykket resultat, startet og gikk motor plutselig fint igjen, og få minutter senere var jeg trygt fortøyd i hjemmehavn, denne gangen uten motorstopp. Spørsmål: 1) Kan det være luft i dieselsystemtet som forårsaker disse plutselige motorstoppene? Men da skulle vel kanskje motoren ikke gått så fint på marsjfartturtall ved 3100 o/min etter filterbytte og før neste bråstopp? Båten slingret og stampet ganske mye en stund på denne turen med dieseltankene ca. 2/3 fulle, men kan dieselen skumme og/eller få luftbobler som kan lage problemer? Kan det være en ide å lufte på selve dieselpumpen også, selv om dette ikke er nevnt eller skissert i brukerhåndboken? For øvrig kan jeg nevne at motoren har hatt varme på i motorrommet og der dieseltankene står under kaldværsperioder med et par plussgrader slik at dieselen ikke har fått mulighet til å skille ut voks. 2) Kan det være noe som tidvis tetter til stigerøret fra dieseltanken? Som nevnt over var motorstoppene bråe og uten forvarsel, som om dieseltilførselen ble strupt øyeblikkelig. 3) Kan det være fødepumpen for diesel eller dieselpumpen selv som lager disse problemene? Har fødepumpen sil eller filter på denne som kan tette seg? Det står ikke noe om dette i instruksjonsboken. En verkstedhåndbok kan nok gi flere svar der. 4) Kan det være filtrene som tetter seg igjen rett etter bytte, men hvor sannsynlig er det da de skiftede ikke så spesielt tilsmussede ut, og da dieselen hadde fin farge og var uten vann? 5) Kan det være stoppsolenoiden på dieselpumpen som tuller seg? Det ble mange spørsmål her, men jeg ønsker tips om hvor jeg bør begynne å feilsøke selv om motor går fint nå. Jeg må nesten være sikker for å unngå utilsiktet stopp igjen. Prøvetur etter feilsøking blir med følgebåt. Det er egne avtappingsslanger fra topp til bunn på begge tanker som jeg kan koble pumpe til, og det akter jeg å gjøre for å se om det er smuss i dem. Det er også mannlokk på toppen på begge tankene, men man kommer bare ned i med inspeksjonskamera om man ikke tømmer tankene, kobler fra slanger og nivåmåler, og flytter dem frem fra sidene. Tankene er delvis gjennomsiktige og av plast. Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 24.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2016 Jeg vil tjekke om der sidder skidt i tanken som sætter sig fast i stig røret. Evt prøv med en ekstern dunk direkte på fileret for at se om problemet kommer igen. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2016 Stoppet den like fort hver gang ? Virker sannsynlig med stoppsolenoiden eller kablingen til denne. Det er jo i grunnen ikke så mye annet enn denne og tilgang på diesel som få den tå å stoppe så brått ? Mateco, har kanskje noen hete tips.. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 24.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2016 softice: Det blir nok til at jeg kjøper et inspeksjonskamera for å finne ut om det er skitt i dieseltankene, og for å se om det er noe som tetter til stigerøret, som sitter i styrbord tank. Er noen av disse brukende? http://www.biltema.no/biltema.url?itemId=2000034366&parentId=1000015274&masterCategoryId=1000015081&itemType=2&language=no http://www.clasohlson.com/no/Inspeksjonskamera-med-2,4%22-fargeskjerm/36-5142 http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/maleinstrument/maleinstrument/inspeksjonskameraer/inspeksjonskamera-160078/ Worry II: Ja, motoren stoppet momentant hver gang, uten forvarsel og turtallsvariasjon. Kabling skal sjekkes, eventuelt koble bort stoppsolenoid for å se om det hjelper? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 24.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2016 Jeg kan tilføye at jeg sjekket luftingen på begge dieseltankene etter motorstoppene ved å sette munnen mot dem og blåse. Her var det ingen motstand, noe som skulle indikere at de er åpne og fungerer. Luftingene er plassert ca. 1 meter over vannlinjen på begge sider på akterspeilet slik at de ikke drar inn sjø ved mye sjøgang. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 24.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2016 I tillegg til stigerøret, ville jeg vært oppmersom på selve drivstoffslangene. Kan det skje noe med disse slik at de struper tilførselen? Blir spennende å høre hva du finner ut etter hvert. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
hanto1 Svart 25.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 Støtter forslaget om og kople bort stopp solenoid. Er det noe med filtre eller luft så får man som regel variering i turtall først Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 25.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 Som Viksund Bravo skriver, sjekk slanger. Jeg har vært ute for at slange har ligget i klem og blitt sugd sugd vakuum. Dette førte til rimelig bråstopp. Det var en liten motor, Yanmar 2QM15 i en Fevik 21 for noen båter siden. Min anbefaling, kjør rett fra kanne, gjerne retur oppi også, ellers går kannen fort tom. Den suger mye mer diesel enn den trenger. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Gudrun Svart 25.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 Her er med samme motor med omtrent samme problem: http://www.ybw.com/forums/archive/index.php/t-416482.html Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 29.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Takk for tips! Beklager at jeg ikke har fått oppdatert på en stund. For tiden er jeg bortreist og har ikke mulighet til å feilsøke ennå. Men jeg skal komme tilbake med det jeg etter hvert eventuelt finner ut av på egen hånd med hjelp fra dere. Innlegget fra Gudrun må jeg innrømme var svært interessant. Det beskriver et tilfelle som er nær sagt identisk med mitt. Takk skal du ha for linken! Det første jeg kommer til å gjøre, er å kjøpe et inspeksjonskamera og se om det er skitt på dieseltankene eller noe som blokkerer stigerøret, og om nødvendig pumpe ut urenheter. Finner jeg ingen ting, blir det å demontere stigerøret for å se om det ligger noe inni det som blokkerer dieseltilførselen. Fører ikke det frem. fjerner jeg dieselslangen fra stigerøret til for-/grovfilter diesel for inspeksjon og eventuelt utbytting. Gir heller ikke det resultater, skifter jeg dieselslangen fra for-/grovfilteret og frem til motoren. Om ikke noen av disse tiltakene avdekker noe, sjekker jeg kabling til stoppsolenoid og eventuelt kobler den fra. Er det noen som har erfaring med inspeksjonskamera og har noen anbefalinger å komme med? Er det noen som vet om det er sil eller filter i fødepumpen på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Så vidt jeg husker er det ikke filter i fødepumpen. Hadde dessuten startet feilsøking med solenoid. Begynne alltid med det letteste. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Jeg har hatt lignende problem. Brå kutt, som kun kommer med litt turtall på motor. Ikke på lavere turtall. Problemet var stigerør med silikon bit. Det var ikke sil på inntaket av stigerør, men silen satt øverst på tanken i knekken der stigerøret kobles videre. Og inne i stigerøret lå det en bit av noe mykt. Denne biten tettet til drivstofftilførselen særlig ved høye turtall og høy drivstofftilførsel - motoren bomstanset- helt uten forvarsel. Etter flere slike bråstopp ble det forsøkt med skifting av filtre, ny filterholder, slanger etc. Tok endelig tak i den store jobben og åpnet tanken og tok ut stigerør og plukket alt fra hverandre - holder ikke med litt småkikking alt måtte fra hverandre og komplett visuell verifisering av alt som fører drivstoff frem til sylinder - og der kom den lille biten ut av stigerøret. H.... greier. Problemet er at man tenker at man har filtre som gjør at en slik blokkering må ligge her eller der, men denne kom fra montering den gangen dette ble satt sammen da båten var ny. Og en slik bit kan komme fra slangene da de blir kuttet til og montert, slik at de kan ligge på logisk sett feil side av filtre fordi den biten som skaper blokkeringen ikke nødvendigvis er sugd opp av tanken, men ligger igjen fra montering...det gjør feilsøking helt på hodet... Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 660 pro Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Stoppsolenoid har eit relè , som ligger bak oljefilter Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 29.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Takk igjen for gode tips, råd og erfaringer! Personlig har jeg hele tiden hatt mest tro på at det er noe som struper dieseltilførselen som fører til de plutselige motorstoppene. Elektronikkproblemer i forbindelse med stoppsolenoid på dieselpumpen har jeg likevel mindre tro på da den, slik jeg har forstått det, må tilføres strøm for å kutte dieseltilførselen. En løs kontakt eller et defekt rele skulle vel da heller ført til at jeg ikke hadde fått stoppet motoren med elektrisk stoppknapp som igjen aktiverer stoppsolenoid på dieselpumpen? Og motoren stopper helt normalt ved betjening av stoppknapp. Eller er jeg på villspor her? Jeg skal uansett ikke utelukke elektronikkproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 (redigert) Ser du skrev innlegget ditt i januar, var det kaldt ute? Grunnen til spørsmålet er at når jeg var på tur for ca to uker siden så fikk motoren kun diesel fra en av tankene, den på babord fylte ikke etter grunnet voks og eller is i avluftingen. Dette er jeg helt positivt sikker på, for jeg klarte ikke å fylle den med diesel heller, når jeg etter å ha kommet til havn og åpnet opp lokket for tank fylling utgjevnet tankene seg umiddelbart. På min NB er selvfølgelig luftingen laget slik at vann ikke kan komme inn i tankene, derimot hender det at det kommer ut en skvett diesel fra luftingene under fylling. Når jeg ser hvordan slangene fra fyllingene er laget er det ikke usannsynlig at det kan være en dødlegg som det samler seg diesel og eller vann i som stivner eller fryser grunnet kaldt vær. Jeg fylte rødsprit inn i luftingens utløp fra utsiden og har ikke opplevd problemet siden. Formålet med rødspriten var å tine eventuelt vann og løse opp stivnet voks fra sommerdiesel. Tenker dette også er noe som du bør sjekke. På mine tanker kan man pumpe bunnen opp vd hjelp av egne slanger som er montert for formålet, disse suger helt fra bunn noe som ikke stigerør til motoren normalt gjør. Lykke til. Redigert 29.Januar.2016 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Capitaine Svart 30.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Takk for gode poeng, HAIK! Som nevnt i innlegg nr. 5 sjekket jeg begge luftingene til dieseltankene etter motorstoppene ved å sette munnen mot dem og blåse. Det var ingen motstand, noe som skulle indikere at de var åpne og fungerte. Det hadde vært kaldt med minusgrader flere dager i forkant av denne turen, men det var så vidt plussgrader denne dagen med motorstoppene. Dessuten var det som nevnt i innlegg nr. 1 varme på i motorrommet og hvor dieseltankene står med plussgrader. Også min båt har egne avtappingsslanger ned til bunn av begge dieseltankene. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 10.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 (redigert) Her kommer en oppdatering. Jeg har nå fått feilsøkt litt og utført følgende: 1) Inspeksjonskamera for tilkobling til USB-port på PC ble kjøpt inn og brukt i styrbord tank hvor stigerøret sitter. Det var vanskelig å se noe ved bruk av dette kameraet og danne seg et riktig bilde av hva jeg egentlig så ettersom det fortsatt var diesel på tanken. Men med tiden til hjelp kunne jeg ikke se noe spesielt. Noe urenheter på bunnen av tanken var det dog, men ikke noe unormalt i forhold til andre dieseltanker som jeg har sett nedi etter at de har vært tømt for diesel. 2) Drillpumpe ble koblet til dreneringsslange fra topp til bunn på styrbord og babord tank, og noen liter diesel ble pumpet over på gjennomsiktig kanne for å se etter vann og urenheter. Det var knapt urenheter å se og bare et par vannbobler. 3) Stigerøret til styrbord tank fikk jeg ikke til å demontere. Derimot koblet jeg fra dieselslange fra stenge-/åpneventil på toppen av stigerøret til for-/grovfilter. Likens koblet jeg fra slange ut fra forfilteret som går til fødepumpen. Forfilteret ble drenert for diesel i samme slengen og filterinnsatsen byttet selv om filterinnsatsen som stod i og var skiftet etter første bråstopp, var gullende ren. Jeg så ikke noe unormalt. Dieselen som ble drenert fra forfilteret var helt ren og fin uten vann og partikler. Men, uten at jeg la merke til det med det samme, så jeg at etter at slangen inn på grovfilteret hadde blitt løsnet, hadde det samlet seg noen sorte klumper i plastboksen plassert under for å samle opp diesel. Om disse kom fra demontering av slangeklemmene vet jeg ikke, men kanskje var disse sorte klumpene årsaken til at motoren bråstoppet? Likevel stusset jeg over at de ikke hadde endt opp i forfilteret, om de da ikke hadde kommet fra demontering av slangeklemmene som nevnt. Jeg blåste med munnen gjennom demontert dieselslange, nipler på forfilter og stenge-/åpneventil på toppen av stigerøret. Det var ingen motstand, og det boblet godt i tanken ved gjennomblåsing av stigerøret. 4) Kabling til stoppsolenoid ble sjekket hele veien fra stoppknapp til solenoid/aktuator. Alt så veldig bra ut. Kontaktene var helt uten irr og lå fra hverandre. Ledningene hadde intakt isolasjon. 5) Jeg ringte rundt til flere Yanmar-verksteder, og også en ekspert på dieselpumper(og fødepumper og dyser), og la frem historien min. De nevnte omtrent de samme mulige årsakene til bråstoppene som jeg listet opp i innlegg nr. 1. Dieselpumpeeksperten hadde mest tro på at noe tettet dieseltilførselen, slik jeg forstod han, men samme symptomene med bråstopp som jeg opplevde, kunne også skrive seg fra fødepumpe eller returventil for diesel. Personer med kjennskap til bygging av NB 870 ble også kontaktet for spørsmål om eventuell sil/gitter fra stigerør til stenge-/åpneventil på toppen av stigerør. Disse mente ganske bestemt at det ikke var sil/gitter der. Etter disse fem punktene startet jeg opp motor og lot den gå en god stund i båthavnen på forskjellige turtall, og alt virket tilsynelatende i orden. To dager senere da det var veldig lite vind, lot jeg også motor gå på forskjellige turtall i båthavnen uten at jeg klarte å fremprovosere noen feil. Jeg tok da en tur ut på fjorden og testet, inkludert marsjfartturtall og fullt turtall. Alt virket nå helt i orden. Jeg hadde på forhånd gjort avtale med båt i beredskap som var klar til å rykke ut på veldig kort varsel om jeg trengte slep til havn. Igjen, kanskje var det de sorte klumpene nevnt i punkt 3) som hadde laget problemer for meg? Jeg kommer uansett til å lense ut all diesel fra styrbord tank over i babord tank og resten på kanner. Når jeg nærmer med tom tank, blir det å suge opp resterende diesel på gjennomsiktige kanner for å se etter urenheter og vann og om nødvendig levere denne som spesialavfall. Deretter blir det å benytte en våtstøvsuger for rett og slett å støvsuge tanken tom for diesel og eventuell urenheter. Inspeksjonskameraet vil bli benyttet under og etter denne jobben. Samme behandling vil bli gjort for babord tank. Jeg vurderer også å kjøpe trakt med sil/gitter for bruk ved fylling av diesel. Ellers blir det å bruke båten i nærområdet og med god avstand fra land en tid fremover i tilfelle nye bråstopp skulle inntreffe. Redigert 10.Februar.2016 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Tjaha, så flott!! Jeg tror slike biter kan pakke seg sammen og stanse tilførselen av drivstoff. Det skal ikke store bitene til før dette er nok. Du sier ikke noe om de er myke og om det kan se ut som om de kan pakke seg sammen innenfor dia på slangen slik at de kan stanse tilførselen av drivstoff. Men testingen er et godt svar - det funker nå. Bra og strukturert jobb du gjennomførte. Det er noe skit å gjøre, men det er kun ved å sjekke alt og alle deler av drivstofftilførselen man kan finne slike feil. Tips til siste rest av diesel i tanken - jeg bruker bleier til å suge dette helt tørt. Kjøper største barnebleier - til skeptiske blikk fra kvinner i dagligvaren. Disse suger opp diesel og holder på væsken. Jeg skal ha min 5årige tanktømming og rens selv ila våren. Intet som tyder på at det er nødvendig - men 5 år er 5 år. Så da må det til... Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 10.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Ditt første innlegg i denne tråden var veldig nyttig og til stor inspirasjon, alfaalfa! Jeg glemte rett og slett å sjekke hvilket materiale de sorte klumpene var av i kampens hete. Men om de var inne i dieselslangen mellom stigerør og forfilter eller i nippelen av metall inn til forfilteret, hadde de absolutt mulighet for å stoppe dieseltilførselen på høyere turtall. Likevel vil jeg som nevnt lense ut all diesel fra begge tankene og benytte en våtstøvsuger for å få ut alt i tilfelle det fortsatt ligger en større bit(plast, flis, asfaltklump, metall etc.) som tidvis kan blokkere stigerøret og gi plutselige motorstopp. Takk for tipset om bleier! Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 1.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Her følger en oppdatering igjen for de som måtte være interessert: Alt fungerte fint helt til testtur nr. 4. Da begynte motor etter ca. 10 minutter på marsjfartturtall(3100 o/min) å miste turtall for så å komme tilbake. Turtallet varierte mye opp og ned. Men nå bråstoppet ikke motoren slik som før. Jeg hadde uansett tenkt å rengjøre begge dieseltankene, og dette ble gjort slik som planlagt og beskrevet tidligere i denne tråden. Overraskelsen ble stor da jeg kikket ned i beholderen på våtstøvsugeren etter rengjøring av styrbord dieseltank hvor stigerøret er plassert. Her var det en liten remse av noe som lignet sikaflex, noen plastbiter og noe som kunne minne om silikon. Og ja, disse bitene var definitivt store nok til å tilstoppe stigerøret. Det var også en del smuss og partikler, mye mer enn bruk av inspeksjonskameraet skulle tilsi. Det var derimot ikke spor av vann og ei heller dieseldyr. I babord dieseltank ble det også oppdaget en del urenheter. Kamera på mobiltelefon ble brukt for å ta bilder ned i begge tankene for å forvisse meg om at jeg hadde fått tankene gullende rene ved bruk av våtstøvsugeren. Etter rengjøring av dieseltankene og påfylling av diesel, ble det testtur. Da fungerte endelig alt som det skulle etter flere økter med marsjfartturtall og full gass. Og hvilket turtall jeg fikk! Motor gikk nå helt til 3500 o/min ved fullt pådrag, og GPS'en viste 25 knop! Det var tydelig at noe måtte ha blokkert dieseltilførselen ganske lenge ettersom maksimalt turtall på de siste turene bare hadde vært 3400 o/min. Før dette tullet med bråstopp av motor oppnådde jeg normalt 3475 o/min ved fullt pådrag som ble redusert til 3450 o/min ved full fulle tanker og oppakning om bord, og ned til 3425 o/min ved litt groe under bunn. Nå er jeg fornøyd, og jeg håper det vedvarer. Jeg vil uansett rette en oppfordring til alle om å rengjøre dieseltankene jevnlig, selv med ny eller nesten helt ny båt. Og bruk trakt med sil/gitter ved fylling av diesel om du har mulighet til det. Jeg gjør det nå. Det tar litt lenger tid, men man slipper større partikler, plastbiter, trefliser, sikaflex, silikon og lignende. Det er mye som kan passere gjennom en fyllepistol. Og våtstøvsuger er glimrende for rengjøring av dieseltanker. Med den slipper man tradisjonell vasking og skrubbing, og man får ut all "elendighet". Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.April.2016 Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Det tar litt lenger tid, men man slipper større partikler, plastbiter, trefliser, sikaflex, silikon og lignende. Dette er nok fra slurv under byggeprosessen. Eks. mannlokk stått lenge åpent for montereing av givere elns. mens andre arbeider har blitt utført. NB skulle hatt pes for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 1.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2016 Dette er nok fra slurv under byggeprosessen. Det kan godt være at du har rett selv om jeg oppfattet alle jeg møtte hos NB Marine som veldig samvittighetsfulle og dyktige båtbyggere. Båten min virker å være gjennomtenkt og bygget med god kvalitet fra a til å. Alle fritidsbåter innenfor rimelighetens grenser burde uansett vært bygget med drivstofftanker med skrånende bunn mot avtappingsmulighet på laveste punkt slik mange båter hadde i "gode gamle dager". Da kunne slike problemer med letthet vært unngått. Men jeg kunne ikke ha rettet noen reklamasjon eller klage til daværende NB Marine AS ettersom båtbyggeriet som kjent gikk konkurs på nyåret 2014. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.