kleppe9 Startet 25.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2016 Har en qsd 4,2 common rail som ikke har vert igang på et par år. Den tenner verken på diesel eller når jeg prøver med startgass. Har åpna rør på dysa og den får diesel når jeg tørner motoren, så har en mistanke om at det kan ligge en stoppbryter inne. Noen som har vert borti noe lignende som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 Dette er jo elektronisk styrte common rail dyser så det kan nok være noe der ja. Må kanskje koble på diagnoseverktøy for å komme videre. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Draco24styling Svart 25.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 Det hender at injektorerene setter seg på commonrail diesel. Særlig hvis det kommer luft eller urenheter i de. Vann er commonrails værste fiende. Mål returmenge på hver enkel injektor. Så får du en pekepin. Startgass skal du være forsiktig med. Men kan gått prøve feks vd40,556 eller lignende. Ta bort slangen så du får sprayet rett i innsuget Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
kleppe9 Svart 25.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 Hvordan er det og få åpne opp igjen injektorene? Må de demonteres? Er det mulig og løsne dieselrør og spraye litt smøremiddel direkte inn i injektorene, eller gjør man mer skade da? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 25.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 Ikke godt å få igang disse igjen. Men behøver ikke være alle. Er nok med får stor retur på en injektorer. Da får du ikke bygd opp tilstrekkelig trykk får å få igang motoren. Injektorene åpner rett og slett ikke før man har min 250 bar over railen. Det sitter også en imv på dieselpumpe. Som styrer trykket. Som nevnt. Er det enkelt å begynne med retur. Det skal være lik mengde med diesel ut av alle retur. Sett på løse slanger på returen på alle dyseretur. Å sett disse opp i små flasker. Slik at du kan måle mengden. Har du prøvd startgass rett i innsuget uten at motoren tenner? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
kleppe9 Svart 25.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 Da får jeg teste med returen imorgen. Ja sprøyta startgass rett i innsug og var ikke antydning til tenning. Var en båtmekaniker som mente det kanskje kunne være en dødmannsbryter på girhendel som er hengt seg opp og tror den står i gir, og derfor ikke vil tenne. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 25.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 (redigert) Diesel er noe drit men forsøk Biltemas motorkonserveringsspray. SABB G10n starter greit på den. Den hjelper og på sylinderlekkasje (stempelfjærer som har satt seg mm) Redigert 25.Januar.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Draco24styling Svart 25.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 Hvis den ikke tenner med startgass rett i innsuget. Så mangler motoren kompresjon eller så åpner ikke ventilene. Ingen elektronikk som klarer å stoppe tenning av stargass Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bårdp Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Om den ikke får noe diesel inn i det hele tatt skal det nå en del startgass til for at den skal tenne på den. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Og en del startgass river istykker hvor mye? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Big Horn Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Høres ut som om du ikke får gløding spør du meg. Det er vel gløding på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Det er muligens ikke gløding som standard på de fleste direkteinnsprøytede marinedieselmotorer. Det er ikke det på min Mercruiser 4,2 250 hk fra 1998 iallefall, men det kan monteres som option da det står blindplugger i glødeplugghullene. Den startet alltid veldig lett i nordnorske vårtemperaturer iallefall, men gløding er kanskje en fordel med de temperaturene det har vært i det siste ja. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Big Horn Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 På min 3.0l Commonrail Nissan (bilmotor) fra 2007 er det gløding. I plussgrader får man fy uten å gløde, men startmotoren går unødig lenge. Er det derimot fler minusgrader er det bare å glemme uten gløding. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 enig med draco 24 styling burde tenne selv uten diesel om den får startgass Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 (redigert) Siden det er commonrail så har den jo trykk i hele railen, det blir som et reservoar med veldig høyt trykk. Det frarådes sterkt å åpne der for å sjekke om det kommer diesel. Pumpen mater bare konstant på inn i denne railen, også er det solenoid ventilen på dysen som åpner og lukker for innsprøytning. Hvis alt fungerte som det skulle når motoren gikk sist, og det ikke har vært skrudd på noe på innsprøytningen, som f.eks filterbytte o.l så er det første jeg tenker på elektrisk problem. Dødmannsknapp er alltid det første som bør sjekkes. At den ikke starter med startgass er nok fordi det ikke holder med moderat mengde pga den ikke får diesel (inn i brennkammer) Pøser du på med startgass så tenner den nok, men det bør unngåes.. At alle injektorene henger er heller tvilsomt. Jeg ville sjekket EL boksen og strømtilførsel (Releboksen) ,trykket inn alle automatsikringene osv.. For så evt fått tak i EL skjemaer og begynt å måle. Evt tatt diagnose hvis du har tilgang på utstyret Redigert 26.Januar.2016 av svendis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Er nok at en injektor henger. Da blir trykket over railen for lavt. Å injektorer åpner ikke i det hele tatt. Dette finner man kun ut ved retur flow test. Enig at startgass bør unngås. Men feks wd40 556 konserveringsolje går bra Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
kleppe9 Svart 26.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Har åpna på retur og kom ingenting der. Har fått sjekka diesel frem til filter. Dødmannsbryter er Ok. Fikk høre idag at om ikke spenningen er høy nok vil ikke motoren starte selv om man klarer og dreie den greit med startmotor, så satser på og få nye batterier imorgen og håper det ordner seg da Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Noe skal det uansett komme i returen. Tyder på at du ikke har diesel frem. Har du sjekket at det er diesel frem til høytrykkspumpa? Ja viktig med nok strøm. Motor skal turne med en hvis hastighet for start. Men høytrykkspumpa er mekanisk. Å skal gi trykk så lenge motoren går rundt. Usikker på om du har elektrisk eller mekanisk fødepumpe. Men er den mekanisk. Så burde det kommet diesel frem så sant slanger er tette og pumpene er i orden Gikk motoren når den ble parkert da? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Lyst på båt Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Regner med at du har hatt denne igang tidligere. Var en gang ombord i en ny båt (jomfrutur) med 2 motorer hvor eieren/mekaniker hadde byttet om på tur - retur. Ved å bytte om på disse kunne man høre dieselen i retur til tanken når man pumpet for å få ut lufta. Startet på null tid etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Du kan jo måle spenningen på startbatteriet samtidig som du tørner motor på starteren. Aller helst på punktet for strømforsyning til motorstyring. Kommer spenningen ned mot 10V da begynner det å bli kritisk lavt for et common rail system Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Tja i min båt med Volvo D6 og dårlige batterier dropper spenningen under 8V målt på batteriet når jeg tørner motoren men den starter da uansett greit. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Du kan jo måle spenningen på startbatteriet samtidig som du tørner motor på starteren. Aller helst på punktet for strømforsyning til motorstyring. Kommer spenningen ned mot 10V da begynner det å bli kritisk lavt for et common rail system Hva gjør et commonrailsystem mer utsatt for spenningsfall en andre motorer ved tørning? At en commonrail er noe tyngre å turne grunnet mekanisk pumpe kan jeg være med på, men om motoren tørner burde den være lettere å få start på enn andre typer grunnet den fine forstøvingen av fuel? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Hva gjør et commonrailsystem mer utsatt for spenningsfall en andre motorer ved tørning? At en commonrail er noe tyngre å turne grunnet mekanisk pumpe kan jeg være med på, men om motoren tørner burde den være lettere å få start på enn andre typer grunnet den fine forstøvingen av fuel? Det er styrt av styreenheten, antagelig for at injektorene ikke klarer å forstøve skikkelig med for lav spenning Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
DieselDahl Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 ECU'en vil ikke gi strøm til injektorene før rail-trykket er over en viss verdi, evt sitter det en trykkføler på lavtrykkssiden med denne funksjonen. Hvis motoren tørner for sakte rundt eller det er lavt trykk av annen grunn, f.eks for stor returlekkasje eller luft i filteret, eller kombinasjon av disse vil ikke ECU'en gi strøm til injektorene. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Du kan jo måle spenningen på startbatteriet samtidig som du tørner motor på starteren. Aller helst på punktet for strømforsyning til motorstyring. Kommer spenningen ned mot 10V da begynner det å bli kritisk lavt for et common rail system Volvo Penta har en DC-DC converter på sine common rail motorer, den forsyner elektronikken med stabil spenning selv om batterispenningen er lav. Vet ikke om CMD har dette, du kan jo måle spenningen inn på ECU. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.