Jump to content

Får ikke start på Cummins qsd 4,2.


kleppe9

Recommended Posts

Dette er jo elektronisk styrte common rail dyser så det kan nok være noe der ja.

Må kanskje koble på diagnoseverktøy for å komme videre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det hender at injektorerene setter seg på commonrail diesel. Særlig hvis det kommer luft eller urenheter i de. Vann er commonrails værste fiende. Mål returmenge på hver enkel injektor. Så får du en pekepin. Startgass skal du være forsiktig med. Men kan gått prøve feks vd40,556 eller lignende. Ta bort slangen så du får sprayet rett i innsuget

Norske båter er best!

Link to post

Ikke godt å få igang disse igjen. Men behøver ikke være alle. Er nok med får stor retur på en injektorer. Da får du ikke bygd opp tilstrekkelig trykk får å få igang motoren. Injektorene åpner rett og slett ikke før man har min 250 bar over railen. Det sitter også en imv på dieselpumpe. Som styrer trykket. Som nevnt. Er det enkelt å begynne med retur. Det skal være lik mengde med diesel ut av alle retur. Sett på løse slanger på returen på alle dyseretur. Å sett disse opp i små flasker. Slik at du kan måle mengden. Har du prøvd startgass rett i innsuget uten at motoren tenner?

Norske båter er best!

Link to post

Det er muligens ikke gløding som standard på de fleste direkteinnsprøytede marinedieselmotorer. 

Det er ikke det på min Mercruiser 4,2 250 hk fra 1998 iallefall, men det kan monteres som option da det står blindplugger i glødeplugghullene. 

Den startet alltid veldig lett i nordnorske vårtemperaturer iallefall, men gløding er kanskje en fordel med de temperaturene det har vært i det siste ja.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Siden det er commonrail så har den jo trykk i hele railen, det blir som et reservoar med veldig høyt trykk. Det frarådes sterkt å åpne der for å sjekke om det kommer diesel. Pumpen mater bare konstant på inn i denne railen, også er det solenoid ventilen på dysen som åpner og lukker for innsprøytning.

Hvis alt fungerte som det skulle når motoren gikk sist, og det ikke har vært skrudd på noe på innsprøytningen, som f.eks filterbytte o.l så er det første jeg tenker på elektrisk problem.

Dødmannsknapp er alltid det første som bør sjekkes.

At den ikke starter med startgass er nok fordi det ikke holder med moderat mengde pga den ikke får diesel (inn i brennkammer)

Pøser du på med startgass så tenner den nok, men det bør unngåes.. At alle injektorene henger er heller tvilsomt.

Jeg ville sjekket EL boksen og strømtilførsel (Releboksen) ,trykket inn alle automatsikringene osv.. For så evt fått tak i EL skjemaer og begynt å måle. Evt tatt diagnose hvis du har tilgang på utstyret

Redigert av svendis (see edit history)
Link to post

Noe skal det uansett komme i returen. Tyder på at du ikke har diesel frem. Har du sjekket at det er diesel frem til høytrykkspumpa?

 

Ja viktig med nok strøm. Motor skal turne med en hvis hastighet for start. Men høytrykkspumpa er mekanisk. Å skal gi trykk så lenge motoren går rundt. Usikker på om du har elektrisk eller mekanisk fødepumpe. Men er den mekanisk. Så burde det kommet diesel frem så sant slanger er tette og pumpene er i orden

Gikk motoren når den ble parkert da?

Norske båter er best!

Link to post

Du kan jo måle spenningen på startbatteriet samtidig som du tørner motor på starteren. Aller helst på punktet for strømforsyning til motorstyring. Kommer spenningen ned mot 10V da begynner det å bli kritisk lavt for et common rail system

Hva gjør et commonrailsystem mer utsatt for spenningsfall en andre motorer ved tørning? At en commonrail er noe tyngre å turne grunnet mekanisk pumpe kan jeg være med på, men om motoren tørner burde den være lettere å få start på enn andre typer grunnet den fine forstøvingen av fuel?

Link to post

Hva gjør et commonrailsystem mer utsatt for spenningsfall en andre motorer ved tørning? At en commonrail er noe tyngre å turne grunnet mekanisk pumpe kan jeg være med på, men om motoren tørner burde den være lettere å få start på enn andre typer grunnet den fine forstøvingen av fuel?

 

Det er styrt av styreenheten, antagelig for at injektorene ikke klarer å forstøve skikkelig med for lav spenning

Norske båter er best!

Link to post

ECU'en vil ikke gi strøm til injektorene før rail-trykket er over en viss verdi, evt sitter det en trykkføler på lavtrykkssiden med denne funksjonen. Hvis motoren tørner for sakte rundt eller det er lavt trykk av annen grunn, f.eks for stor returlekkasje eller luft i filteret, eller kombinasjon av disse vil ikke ECU'en gi strøm til injektorene.

Link to post

Du kan jo måle spenningen på startbatteriet samtidig som du tørner motor på starteren. Aller helst på punktet for strømforsyning til motorstyring. Kommer spenningen ned mot 10V da begynner det å bli kritisk lavt for et common rail system

Volvo Penta har en DC-DC converter på sine common rail motorer, den forsyner elektronikken med stabil spenning selv om batterispenningen er lav. Vet ikke om CMD har dette, du kan jo måle spenningen inn på ECU.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...