Albinisten Startet 25.Januar.2016 Del på Facebook Startet 25.Januar.2016 Kabelen på en kurs skal jo være samme dimensjonen fra start til stop, men hvor "begynner kursen"? Altså, om jeg fra skikringsskap skal ha 4mm2 kabel til en gitt forbruker kan da kabelen fra plusskinne til den aktuelle sikring være mindre enn 4mm2? Eller er det slik at en rett og slett har samme tversnitt både før og etter sikringa? Vil ha svar på hva som er det teoretisk riktige, ikke om "det går alltid fint" eller lignende... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 25.Januar.2016 Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 Kabeltverrsnittet på 12/24 volt trenger ikke å ha samme tverrsnittet hele veien, det som er viktig er å ta hensyn til hvor mye ampere kabelen skal måtte håndtere, samt ha et stort nok tverrsnitt for å unngå at spenningsfallet blir så lite som mulig. Kabelen før forbruker sikringen skal være beskyttet av en hovedsikring, eller være av en dobbeltisolert type (eller på en eller annen måte forlagt slik at den ikke kan kortslutte). Når det gjelder ditt valg av 4mm2 så kommer dette an på hvor mye strøm lasten trekker og hvor lite spenningsfall du ønsker. Hvis jeg ikke er helt ute å seiler så mener jeg å erindre at 2 % spenningsfall var en øvre grense... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.Januar.2016 Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 Det er sikringens størrelse og lasten som bestemmer kabeldimensjonen. Kabelen skal dimensjoneres slik at den termisk klarer den aktuelle lasten og også være så stor at den ved kortslutning i enden klarer å løse ut sikringen på kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 25.Januar.2016 Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 (redigert) Kabelen på en kurs skal jo være samme dimensjonen fra start til stop, men hvor "begynner kursen"? Altså, om jeg fra skikringsskap skal ha 4mm2 kabel til en gitt forbruker kan da kabelen fra plusskinne til den aktuelle sikring være mindre enn 4mm2? Eller er det slik at en rett og slett har samme tversnitt både før og etter sikringa? Vil ha svar på hva som er det teoretisk riktige, ikke om "det går alltid fint" eller lignende... Samme dimensjon fra start til stopp? Det mest ekstreme eg har vore med på av reduksjon i kabeltverrsnitt, var ein kabel som var lagt med 35 kvadrat til nær forbruker, der den var skjøtet med 2,5 kvadrat, som passet forbrukerens tilkobling. Dette var gjort for å ikkje få for mykje spenningsfall, og sikringane i kursen var tilpasset den tynneste kabelen. Dette var snakk om ein laaaang kabel i bakken. Magne edit: eg er ellers enig med bårdp her. Redigert 25.Januar.2016 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 25.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 Ok, ett konkret eksempel er en dieselvarmer hvor monteringsmanualen sier kabelen skal være 4mm2, blir det en "brist" om kabelstumpen fra plusskinna og inn på skiringa er 2,5mm2? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 25.Januar.2016 Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 Du må bare være sikker på om kabelen tåler den lasten som dieselvarmeren trekker, og den må være forlagt på en slik måte at det ikke er fare for kortslutning. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Januar.2016 Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 ... eksempel er en dieselvarmer hvor monteringsmanualen sier kabelen skal være 4mm2, blir det en "brist" om kabelstumpen fra plusskinna og inn på skiringa er 2,5mm2? Ja det vil eg absolutt unngått. Det andre eksempelet med 35mm2 kabel som gikk over til 2.5mm2 var mindre farlig synest eg. Så lenge kabel er sikret iht belastning så er valg av feit kabel for å unngå spenningsfall bra trudde eg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.