LindaBy Startet 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 26.Januar.2016 (redigert) Kjøpte et dyrt stoff på en båtbutikk til å ha på ferskvannstanken for å unngå frost nå i vinter. Men det var utrolig dyrt...finnes det rimeligere alternativer? :) Redigert 26.Januar.2016 av LindaBy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Jeg ville utvilsomt tømt tanken før vinteren fremfor å bruke kjemikalier som er vanskelig å få renset ut til våren. Det måtte i så fall bli en dunk med sprit! Så får du bare ta med blandevann på den første vårturen...... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Det var vel giftfri frostvæske du kjøpte, for drikkevannsopplegget. Du tømte vel tanken først, for så å fylle på et par liter, som kjøre ut i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Ingenting! Tøm tanken Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Worry II Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Du kan bruke denne: http://www.seatronic.no/opplagsutstyr-avfuktere-c-89_175/giftfri-frostvaeske-p-1969 Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 5 flasker 60 sprit utrolig morsomt å tømme den til våren :) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Ja og kjører en på med sprit får en jo desinfisert den samtidig slik at den er klar til nytt friskt vann når først spriten er drukket opp Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Fra spøk til alvor Jeg bruker spylervæske. tømmer tanken og fyller på 4-6L spylervæske. deretter åpner jeg kun kaldtvann på kranene, slik at du ikke for fylt berederen med brennbar veske. Ikke noe problem og bli kvitt lukt eller smak på våren. bare kjør igjennom 10l x 2 før du fyller rent vann igjen. Berederen tømmer jeg og lar stå åpen. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Hvorfor velger mann å helle spylevæske på tanken dersom man bare får med seg kaltvannskretsen? Hvorfor ikke bare tappe tanken, og la kraner stå åpne, evt. blåse gjennom med trykkluft om det er steder der det blir stående vann? Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 (redigert) Hvorfor velger mann å helle spylevæske på tanken dersom man bare får med seg kaltvannskretsen? Hvorfor ikke bare tappe tanken, og la kraner stå åpne, evt. blåse gjennom med trykkluft om det er steder der det blir stående vann? Fordi man da får kjørt igjennom pumpen og trykktanken (om man har dette) slik at dette er frostsikret. samt at alle kraner med keramisk innmat vil bli frostsikret på denne måten. Windy brukte stort sett Oras blandebatterier og disse frostsikres på denne måten om man åpner kranen i blandet stilling ( i midten). Jeg har riktig nok byttet alle mine kraner men har fortsatt med keramisk innmat. Merk: alle kraner med keramisk innmat må enten frostsikres med frostvæske eller demontere kassett. Dette fordi den keramiske innmaten ikke drenerer seg selv. Stort sett går det bra ved og bare la kranen stå åpen, men det er ingen leverandører som godtar reklamasjon om kranen har vært utsatt for frost. Dette ser man med en gang når man tar ut kassetten Redigert 27.Januar.2016 av Jørn Kynningsrud (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Bruker giftfri frostvæske og det fungerer fint. Da er både tank.pumpe og kraner sikret. Gidder ikke skru og løsne slanger, samt dra ombord trykkluft for og spare 2-300kr Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.