Noen Lunde Startet 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 26.Januar.2016 Hei,har litt problemer med å få tett dyser på ein Volvo md2b..Det står jo copper hylser i topper,desse er sikkert blitt harde . og no lure eg på om eg ska legga ner i copper skiver eller om eg ska prøva få ut hylsene og lunne dei...Er jo lettast om eg kan legge nedi skiver,men desse vill jo då bygge litt opp,sånn att dysene kjem ca 1mm høgare. Vill da ha noke å sei? Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 i bunnen av hullene der dysene skal sitte ligger det en kopper ring ihvert hull disse kan sitte litt fast men du greier sikkert å løsne de med en skru trekker slik att du får byttet de eller du kan gløde de gamle nye er å anbefale :) Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Som båt45 sier, må det være kobber-ringer i bunnen av dysehullet til tetting. Pirke opp de gamle, og gløde de, og bråkjøle i vann. Da blir de bløte som nye, og tetter godt. Dette har jeg gjort maaange ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Noen Lunde Svart 26.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Det er dette eg og er vant med..Men på desse er det ikkje ringar som tetter ..Det står ei hylse av copper i toppen ,så blir dysa pressa ned i den... Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Når kobberhylsa blir noen år, blir den for hard til at den greier å tette. Prøv å finn en kobber-ring som passer, og legg den nedi. Om dysa kommer 1 millimeter høyere, betyr det ingen ting i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Noen Lunde Svart 26.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Takk,ja må nesten prøva da først...Har høyrt att desse copper hylsene har ein tendens te begynna å lekka kjølevann og...Så håper mine e tette,viss ikkje må eg prøva å ta di ut:) Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Kobberhylsene på desse motorene har til oppgåve å kjøle dyseholderen, da det sirkulerer kjølevann direkte rundt desse. Hvis du tar de opp, kan det være vanskelig å få de tette igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Noen Lunde Svart 27.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Har sett i copper skiver i dag, og montert i sammen igjenn...Har ikkje starta motoren endo,var så masse grått gørr i sumpen. Så vill reingjere dette først... Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 grått gørr i sumpen er det samme som vann i olja mulig defekt topp pakning, ikke uvanlig på disse motorene hvis de er sjøvanns kjølte Sitér dette innlegget Link to post
Noen Lunde Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Denne er ferskvannskjølt..Har reingjort og skifta olje,men no får eg ingen oljetrykk... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Sjekk sjøvannspumpa. Om tetningsringene er slitte får du vann I oljen. Og om oljen er blitt til grøt klarer kanskje ikke oljepumpa å suge den opp... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Mangler du oljetrykk bør du ikke kjøre motoren før du har dette tilbake. Jeg har en løsning som fungerer. Før jeg presenterer denne kan det være interessant å se hva forslag du får her på forumet Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Når det gjelder årsaken til vann I oljen så har nok "Index" et godt forslag. Reparere dette omgående og vær obs på at sladrehullet må være åpent. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 for å få olje trykk bør du sjekke pakningene rundt olje røret som du peiler oljen i samt o ringen på peile pinnen, smørolje pumpa suger opp olje gjennom dette røret hjelper ikke dette kan du ta av olje pumpa og fylle den så tar den. Den sitter kun med 3 bolter trenger kun en 13 fastnøkkel Sitér dette innlegget Link to post
Noen Lunde Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Då fant eg ut koffor eg ikkje fekk oljetrykk ...Demonterte oljepumpo,og der var aksling knekkt i to,men hadde heldigvis mange sånne olje pumper. Gjorde reint på motor og banka te ny pakkning på den ødlagde pumpa med ein liten kulehammer..Monterte ,og fek olje trykk:)... Sjøvanspumpa begynnte pluttselig å virke etter eg hadde den av. No ser eg att ferskvannskjøleren lekker i skøyten i enden,ska prøve og sølv lodde den i måro:). Sitér dette innlegget Link to post
Noen Lunde Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Dette er første gong eg har denna motoren i gang,Så gørren som var i sumpen har nok vore der fra tidlegere eiger av motor..Han gav opp motor då topper og sylindrer var så opptæra att da va umuligt å få da tett...Den var då sjøvannskjølt...Eg hadde liggande ferskvannskjølte topper og sylindrer ,så sette dette over... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.