OveHelgeland Startet 28.Januar.2016 Del på Facebook Startet 28.Januar.2016 Hei. I sommer kjøpte jeg meg min første båt. Har hatt båt i familien hele livet, men da av type snekke å plastsnekke. Jeg valgte å kjøpe min egen båt i sommer 2015 en Aquador 26 ht. i båten står det en VP kad 43 Å volvo penta dp drev. Jeg er ikke noe dreven som verken mekaniker eller noe men prøver nå å gjør ting selv og bli mer kjent med denne type båt. Ting jeg har gjort siden kjøp: - Installert stasjoner VHF - Installert landstrøm i hele båt - samt diverse smått - service på motor å drev Brukte båten masse i sommer var blant annet i Bergen, Farsund å Haugesund å mye rundt i ryflylke. Planer jeg har på sikt foreløpig: - oppshining under hartop trekke om seter og gjør noe med instrument panelet. - bytte toalett - bytte wallas varmeren i noe mer effektivt da jeg vil ha mulighet til å bruke båten hele året - montere lys i motorom tar gjerne imot tips om hva jeg bør gjøre å ikke. hva som er viktig mtp vedlikehold. å ellers hvis det er noe dere kommer på legger ved bilder;) Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2016 Så mitt første spørsmål er. jeg hadde oppe stikkøya som ligger over Dieselstank.. Å det som møtte meg var at rundt dieseltank var det fullt med vann og groms. var redd det var hull i Dieseltank men det var ikke Diesel. jeg finner ikke ut hva dette er. Annet enn at det er nødt til å være mange år med kondens.. om vinduer skulle lekt eller båt lekt eller slanger så vil det ikke komme ned dit etter min mening. grunnet vannet å alt så var det noe gummishims som skulle holde tanken på plass som var blitt ganske så vemmelig. været slo om her i stavanger i sist uke å hele tanken var veldig våt. det er derfor jeg mistenker at vannet er mange års kondens. mellom tank å skrog er det bare 10-20 mm så jeg klarer ikke å isolere dette. men hvordan hadde det vert å brukt byggskum? dette vil vel holde tanken på plass samt være med å Isolere. det blir jo ufattelig vanskelig å få opp tanken ved en anledning men det er det allerede i og me at tanken er nok lagt oppi før båten va ferdig bygget. hva menere dere? sender ved bilder. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 28.Januar.2016 Del på Facebook Svart 28.Januar.2016 Ikke så mye kunnskap å dele, men vet av dårlig erfaring at byggskum trekker vann, og holder på det. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 28.Januar.2016 Del på Facebook Svart 28.Januar.2016 Wow, for en fin båt du har kjøpt deg! Disse er vel sikkert gode i sjøen? Ser du og bor i stavanger, og plassen du var på så veldig kjent ut, men klarer ikke helt å sette fingern på hvor! Byggeskum er egt en svamp! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
ElGapitan Svart 28.Januar.2016 Del på Facebook Svart 28.Januar.2016 Ja gratulerer med flott båt :) Ser på finn at det finnes noe tynn isolasjon som er under 1 cm som skal visstnok tåle det meste, EZ term eller noe, amerikansk superlurium, kanskje noe sånt kan gjøre nytten? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 28.Januar.2016 Del på Facebook Svart 28.Januar.2016 Bra båt den der ! Kondens blir det uansett så lenge rommet er "tett" når dørkene ligger nede. Det er lufta mellom tank og underkant dørk som kondenserer p.g.a temperatur forskjell. Beste løsning er kanskje at det blir en form for utluftning av tankrommet. En annen ting er at om du tror at ikke en lekkasje fra ett eller annet kan komme inn i rommet så kan det allikevel hende. Jeg har søkt etter lekkasjer i båt å det er helt utrolig hvordan vann kan følge slanger eller bak skinntrekk. Hadde en gang en lekkasje fra ei utett dregg kasse i baugen som havnet i øverste bestikkskuff i pentryet. (fem meter lengre bak) Lykke til med oppgradering ! Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
OveHelgeland Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2016 Takker for tilbakemeldinger. jah jeg synes nå båten jeg god i sjøen men har ikke akkurat så mange andre båter å sammenligne med. men den er jo 3 m bred så den ligger godt å stabilt i sjøen. bildet er tatt på rossøysund hvis du er kjent? har du link til disse mattene ELgapitan? jah har også en utett dreggkasse å jeg lurer svært på hvor det vannet som følger tauet blir av. om det går til skjølen eller hvor det ligger. men du anbefaler f eks å sette inn en lufteventil i forkant å bakant f eks? takker for gode innspill :) Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 28.Januar.2016 Del på Facebook Svart 28.Januar.2016 http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=41829197 Står at den ikke trekker vann, men kan jo være greit å forhøre seg, vurderte å trekke innsiden av motorrommet med slikt, men det får bli til neste vår, bør vel bli ferdig med det jeg skal gjøre denne våren først Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 28.Januar.2016 Del på Facebook Svart 28.Januar.2016 dregg kassen har vanligvis ett lite drenerings hull ut gjennom skroget Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2016 Min dregg kasse er godt under vannlinje... den er plassert i motorrom. Med noen plater rundt. Så ser for meg at enten renner det vannet inn til dieseltank eller så renner det ned i kjølen:/ Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 28.Januar.2016 Del på Facebook Svart 28.Januar.2016 Gratulerer med flott båt! Som Knude sier, er nok lufting tingen om dette er kondens.?.. Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 29.Januar.2016 Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 Flott båt :) Sitér dette innlegget Link to post
Magna Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 (redigert) Artigt :-) var sjølv til Varaldsøy og såg på den båten, (for å sjå om detta var båttypen for oss) Hadde på forhand bestemt meg for å kjøpe den blå som var til salgs i Hommersåk den har baupropell. Var lavt timetal på den som da frista noke eg i ettertid eg skjønna har lite betydning, Båten bar preg av dårligt kosmetisk vedlikehald og stell. fikk også erfare att 2,5 år på land med lite diesel på tanken ikkje e så lurt. rett før eg skulle runde vestre bokn i frisk nord/vest bris på vei nordover daua da hen :-( var då kjapp med på å ringe RS som var ca 1,5t unna uhhu, 6-700omdr klarte eg å holde og litt om litt oppimot 1000omdr, pufff styrte da mot skudnes (karmøna) i håp om att eg skulle komma meg så lang utpå skulle gå klar vestre bokn ved full motorstans, (var ca 100 m fra bokn) Skrive ikke meir om det, men ca 2t seinare i 5kn runda eg inn til Koppervik. Fikk dagen etter sugeslange ned i tanken og tømt for dritt (versta eg har sett) i ettertid e tetninger på powertrim sylyndre bytta, vannpumpe for pentry/vask bytta, Handpumpa til toalett e bytta, har bytta tetninger rundt begge taklukene, 2 nye 120ah baterier (var 2 ulike før) 30ah (2x15) lader er montert. kalesja e dårlig og skal byttes til våren.eine viskermotoren må byttes, holder på med å planlegge landstrøm som skal være på plass før sessong (korleis har du montert ditt el annlegg Ove H) Full service på motor drev før ny sessong. Vart i fjor sommer mellom 850 og 900nm herlige turer med oss (Haugesund til Solund i sogn) e bortsett frå barnesjukdommer e kjempefornøyd med båten og plassen om bord, til å være 3m brei e båten øveraska grei i sjø. Ove H : har samme problem med vatn rundt dieseltank som eg regna med kjem inn ved dei 2 teaklukene i gulvet + kondens, kommer til å borre hull fra motorrom og fram mot tanken da vil vatne bli vekke håpa eg, Husker eg ikke heilt feil går båten din oppimot 30kn du har stålpropeller, e da c3 propeller og ka omdr ? eg har også Kad43 med alu B2 propeller max fart 28kn Kenneth frå Fusa :-) Redigert 11.Februar.2016 av Gazella (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magna Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Har problem med gass som går av om eg ikkje holder på den, har søkt etter justeringskrue finner ingen, må vel ta ut hendelen for å komme til antar eg :-( Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Gratulerer med flott båt Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OveHelgeland Svart 29.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Februar.2016 Heisann lenge siden oppdatering her nå. men prøver nå. Det er aldri kjekt med barnesykdommer men leser at du er fornøyd for det om jeg har heldigvis unnslippet.. jeg synes båten er veldig god å har allerede starta båtsesongen. har du fått boret det hullet fra tanken til motorom? har du eventeult et bilde? legger ut bilder av hvordan jeg har lagt opp landstrøm. Jeg valgte å ha galavnisk skille. jeg har strøm inn i dette rommet bak på badeplattform kun for å hindre saltvann å for mye fukt. selv om inntaket er beregnet på dette er det greit og skjule det mest mulig synes jeg. så går det bort til galvanisk skille som er ved siden av hovedstrømsbryterne. før det går inn i en sentral hvor strømmen blir fordelt via jordfeil å sikring samt brytere for å kunne skru av stikk som jeg ønsker. f eks skru av stikk til batterilader og for å skru av stikk i motorom. her kommer bilder. ønsker tips å råd. er det noen som har en god å grei batterimonitor å tipse om? jeg har 2x110 ah batteri i båten usikker på alder men båten er veeeeeeldig tungstartet nå som det er kaldt. faktisk slik at jeg må gi opp.. mistenker at batteriene må byttes å lurte på hva som er fornuftig å ha? bruker båten mest i uthavn men bare helger. men har elektrisk toalett. folk mener jeg bør ha litt mindre på start å litt mer på forbruk. men kan jeg bare gjøre det? kan jeg ha orginal dynamo å bare skifte til større når denne en gang ryker? se bort fra rot på bildene da dette er blitt ryddet opp i' Landstrlmsinntak av Ratio 4 Kontakt under benk bak Galvanisk skille ved siden av Hovedstrømsbrytere her så det Kaotisk ut men har ryddet. her er sentralen med en kombiaut 16 a å 2 stk brytere. en til stikkontakt til batterilader ved siden av, å en til stikkontakt i motorrom som er tiltenkt frostvakt og varmtvannsbereder på sikt. Stikkontakt i motorom blir muligens flyttet, her er også bilde av dreggkasse hvor vannet som følger tauet da bare blir liggende på X finer plate frem til det renner forhåpentlivis ned i kjølen? stikkontakt inne i salong stikkontakt ved Bysse komm med råd å tips ;) Sitér dette innlegget Link to post
Magna Svart 2.Mars.2016 Del på Facebook Svart 2.Mars.2016 Flott dokumentasjon av el, anlegget ditt, no slepper eg å gruble hvordan eg skal plassere enhetene :-) Har ikkje gjort nokke med vannet rundt tanken enda , kommer til å bore hull for drenering, men må også lage mulighet for propp som hindrer vannet å renne fram om det skulle oppstå ett problem i motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 3.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2016 Du får hive ut et bilde da når du har fått gjort dette kommer muligens til å kopiere din løsning hvos det er ok. Er det noen som har forslag til batterimonitor? Vil ikke ha bep sin da dette er jo et lombi instrument å vil heller bare suplere alle orginale instrumenter ikke ta bort. Sitér dette innlegget Link to post
Magna Svart 3.Mars.2016 Del på Facebook Svart 3.Mars.2016 Har denne med fjernkontroll / display kjøpt hos maritime i fjor sommer https://www.maritim.no/nordic-power-lader-3-steg-30a-12v#.Vti2EpzhChd trur den skal ta godt vare på bateriene :-) Har foreløbig displayet liggende løst ved bateriladeren, Sitér dette innlegget Link to post
JSM Svart 4.Mars.2016 Del på Facebook Svart 4.Mars.2016 Har erfaring med NASA BM1, den er grei, har sjukt som viser forbruket eller ladestrømmen hele tiden, men trenger kalibrering titt og ofte for å vise gjenværende batterikapasitet. Smartgauge Battery Monitor er bedre for overvåkning av gjenværende kapasitet, kan overvåke både startbatteri og forbruksbank og trenger ikke kalibrering. Veldig fornøyd med denne! Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 4.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2016 Heisann takk for svar. Er det denne du sikter til? https://www.marinesuperstore.com/electrical/battery-management/merlin-smartgauge-battery-monitor-standard-12-24 Den viser hvor mye strøm som er igjen å hvor mye som eventuelt går inn/ut av batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 4.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2016 Å det er denne du mener trenger masse kalibrering? http://www.seatronic.no/strom-batterimetere-c-50_195/nasa-batterimeter-med-p-1030 Hvordan er det å kalibrere da? Er det vanskelig? Tar d lang tid? Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 4.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2016 Ble masse mas fra meg nå. Men ser jeg får et problem:/ jeg har et start batteri p et forbruk. Men hver sin hoved strømsbryter. Som vist på bildet tidligere i posten. Men det er felles minus på disse:/ da må jeg vel bygge om dette? Eller kan jeg sette shunten på ninusen som både er forbruk å start? Å bare måle dette som et batteri. Uten at jeg klusser til noe? Håper på svar. Eventuelt er det vanskelig å bygge om? Sitér dette innlegget Link to post
JSM Svart 4.Mars.2016 Del på Facebook Svart 4.Mars.2016 Det er de jeg tenker på ja. Og den fra NASA trenger kalibrering, men det er det ikke så ofte jeg gidder å gjøre. http://www.pbase.com/mainecruising/smart_gauge Denne siden er av en type i USA som virker å ha greie på mye båtrelaterte saker, sjekk det han skriver om Smartgaugen (det er Balmar som selger dem i statene). Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 4.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2016 Skal lese å sette meg inn i dette forstår jo hva han mener me at du mister ah over tid på batteri. Men jeg har en utfordring mtp at jeg har felles minus på start å forbruk tror jeg :/ så må se hvis det blir en omfattende jobb så må jeg bare utsette til neste år. Håper noen her inne kan gi meg forslag på hvordan det er mulig å løse dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.