Gtir_man Startet 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2016 Vil en dynamo gå i stykker om den går på "høyt" turtall uten å få begynt lading ? Går utifra at den trenger tennstrøm inn på B+/D+ for å få igang lading.. I så fall er det diodene som brennes da ? Jeg har en annen tråd som omhandler rare målinger mot dynamo + og batteri +, og har nå googlet www trill rundt og fått info om at hvis diodene er brent vil den lekke strøm motsatt vei. altså mellom + og +. Min dynamo må ha vært slik i hele sommer etter jeg monterte Quick ladeseperator. Men den har ladet fint. Grunnen til at batteri ikke er tappet er jo fordi Quick bryter spenning mellom +ène når den er inaktiv. Skal noteres at jeg ikke har koblet "IGN" inn på quicken, som jeg regner med er til at den åpner opp mot B+ og dynamo får kontakt med batteri og starter lading. Det jeg har gjort i sommer er at jeg ruset mottoren opp til mellom 2-3 tusen så startet den å lade. her tenker jeg at dynamoen har tatt skade .. Synspunkter ? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Hvis dynamoen har vore tilkobla mot batteri, so er batteriet ein spenningsstabilisator som gjer at diodene ikkje tar kvelden uansett turtall på dynamoen. Hvis derimot dynamoen er dradd opp i turtall uten å vera tilkobla batteri, kan det ta berre brøkdel av eit sekund før diodene "tar kvelden" Magne Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Ja da er de nok svidd, den er ikke tilkoblet batteri fordi quick esc sperrer mellom utgangene til den får spenning inn på dynamo inngang. Og det har den ikke fått før jeg får ruset motoren litt. Men jeg har nå koblet opp denne IGN kontakten som jeg regner med åpner for spenning til dynamo når jeg setter på tenning!! Som igjen gir styrestrøm til dynamo for start av lading. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 quick'en - er vel en vanlig skillediode og ign-terminal bare for å dra igang lading. Er det så, og det hang et batteri på en av utgangene på quick, er nok dynamoen helt ok da den fikk last. Årsaken til at du måtte ruse opp før den startet å lade, er at den måtte selvmagnetisere uten ign-koblingen på. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Det er det jeg også regner med at IGN er til. Problemet nå er jo at diodene er svidd og det går lekkasjestrøm mellom + dynamo og + batteri, prøvelampe lyser ved test. Det vil jo si at den vil utlade batteri over tid. Dette stopper jeg jo med hovedstrømsbryter.. Spørsmål da er, hvor lenge holder dynamoen ? Vil den fortsette å lade selv om diodene er svidd. Litt kjedelig å reise på båtferie så slutter den å lade :-/ Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Husker den andre tråden du hadde, men da lyste ikke prøvelampen. Men da var vel heller ikke alt tilkoblet. Quick ladefordeleren har i motsetning til vanlige skilledioder en minuskabel tilkoblet. Hvis du tar av den, uten å starte, og så sjekker med lampen så kan det hende prøvelampen ikke lyser lenger. Slukker den ikke da kan du ta en titt på B + kontakten på selve dynamoen. Er det mer enn en kabel på den kontakten ?? Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 (redigert) Du veg kanskje svar på problemet mitt :-D Tar jeg av minuskabelen på quick slukker lampen ja. Uten tenning på. Setter jeg på tenningen med minus koblet slukker også lampen. Vil det si alt er normalt ? Redigert 28.Januar.2016 av Gtir_man (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Tror alt er som det skal være ja, og årsaken til det høye turtallet du måtte ha har før lading kom i gang har Kaffelars forklart. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Det har han ja, men nå når IGN er koblet skal vel det være unødvendig. Jeg har ladet batteriene helt opp nå, så skal sjekke nå fremover om det blir tappet. Gjør de ikke det skal jeg la dette ligge :-) Gud å dette har holdt meg våken en del netter :-O Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Gtir_man : Skal noteres at jeg ikke har koblet "IGN" inn på quicken, som jeg regner med er til at den åpner opp mot B+ og dynamo får kontakt med batteri og starter lading. Det jeg har gjort i sommer er at jeg ruset mottoren opp til mellom 2-3 tusen så startet den å lade. her tenker jeg at dynamoen har tatt skade .. Blir litt overrasket at du kjører en hel sommer uten å koble til, så få alt på plass nå før noe blir ødelagt. Får håpe det har gått bra, men det blir litt feil å måle å søke etter feil uten at alt er tilkoblet. Unnskyld den strenge tonen og kom tilbake med svar enten det funker eller ikke . Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Tåler en hard tone jeg ;-) Jeg har kjørt slik fordi det ikke sto noe om at denne måtte kobles ;-) var liksom litt optional. Men man lærer så lenge en lever :-D Jeg skal komme tilbake med h ordna dette har gått. Om det har gått dritt ser jeg at dynamoen er ikke så veldig dyr.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.