Jump to content

Dynamo og brente dioder ?


Gtir_man

Recommended Posts

Vil en dynamo gå i stykker om den går på "høyt" turtall uten å få begynt lading ? 

 

Går utifra at den trenger tennstrøm inn på B+/D+ for å få igang lading.. I så fall er det diodene som brennes da ?

 

Jeg har en annen tråd som omhandler rare målinger mot dynamo + og batteri +, og har nå googlet www trill rundt og fått info om at hvis diodene er brent vil den lekke strøm motsatt vei. altså mellom + og +.

 

Min dynamo må ha vært slik i hele sommer etter jeg monterte Quick ladeseperator. Men den har ladet fint. Grunnen til at batteri ikke er tappet er jo fordi Quick bryter spenning mellom +ène når den er inaktiv. 

 

Skal noteres at jeg ikke har koblet "IGN" inn på quicken, som jeg regner med er til at den åpner opp mot B+ og dynamo får kontakt med batteri og starter lading. Det jeg har gjort i sommer er at jeg ruset mottoren opp til mellom 2-3 tusen så startet den å lade. her tenker jeg at dynamoen har tatt skade ..

 

Synspunkter  ?

 

 

Link to post

Ja da er de nok svidd, den er ikke tilkoblet batteri fordi quick esc sperrer mellom utgangene til den får spenning inn på dynamo inngang.

 

Og det har den ikke fått før jeg får ruset motoren litt.

 

Men jeg har nå koblet opp denne IGN kontakten som jeg regner med åpner for spenning til dynamo når jeg setter på tenning!!

Som igjen gir styrestrøm til dynamo for start av lading.

Link to post

Det er det jeg også regner med at IGN er til. Problemet nå er jo at diodene er svidd og det går lekkasjestrøm mellom + dynamo og + batteri, prøvelampe lyser ved test. Det vil jo si at den vil utlade batteri over tid. Dette stopper jeg jo med hovedstrømsbryter..

Spørsmål da er, hvor lenge holder dynamoen ? Vil den fortsette å lade selv om diodene er svidd. Litt kjedelig å reise på båtferie så slutter den å lade :-/

Link to post

Husker den andre tråden du hadde, men da lyste ikke prøvelampen. Men da var vel heller ikke alt tilkoblet. Quick ladefordeleren har i motsetning til vanlige skilledioder en minuskabel tilkoblet. Hvis du tar av den, uten å starte, og så sjekker med lampen så kan det hende prøvelampen ikke lyser lenger.

Slukker den ikke da kan du ta en titt på B + kontakten på selve dynamoen. Er det mer enn en kabel på den kontakten ??

 

Link to post
Gtir_man : Skal noteres at jeg ikke har koblet "IGN" inn på quicken, som jeg regner med er til at den åpner opp mot B+ og dynamo får kontakt med batteri og starter lading. Det jeg har gjort i sommer er at jeg ruset mottoren opp til mellom 2-3 tusen så startet den å lade. her tenker jeg at dynamoen har tatt skade ..

 

Blir litt overrasket at du kjører en hel sommer uten å koble til, så få alt på plass nå før noe blir ødelagt. Får håpe det har gått bra, men det blir litt feil å måle å søke etter feil uten at alt er tilkoblet. Unnskyld den strenge tonen og kom tilbake med svar enten det funker eller ikke :thumbsup: .

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...