Jump to content

Storm på vestlandet - frykter for båten

bergetun

Recommended Posts

Båten ligger ved Fagernes Yatchklubb i Nordåsvannet. 

Dette er første vinteren jeg har hatt båten min der, så jeg er usikker på hvordan den vil klare seg i vinden som er meldt i morgen. Synes generelt vinden tar veldig godt (spesielt sørvestlig) ved marinane, så jeg vurderer å flytte den.   

Noen som har tips til en plass hvor jeg kan ligge båten trygt ? 

Litt i seneste laget, men Drange marina er i le for både sørlige og sørvest som er meldt, lå tilogmed trygt der i nordvest som marina personalet uttrykket at var problemvind i fjor under Nina, er mange tomme båser som sikkert er mulig å låne.

Er også ny på stor båt, litt i overkant urolig ifølge min beste halvdel ;)

Men har vært utom å satt på noen ekstra spring og kjenner på at jeg er ganske så rolig.

Har også båt liggende ute på Tysnes (Sunnhordland) og sitter ute i havet selv uten mulighet til å gjøre noe som helst med noe som helst....  Har åtte tamper i land, fendere i hytt og vær og ligger beskyttet av betongflytebrygger som forhåpentlig demper sjøen i det minste. Har en uggen følelse likevel, men kan ikke annet enn å satse på at det går greit.  :pray:

Husker godt hvordan Nina tok tak sist gang. Vest-sørvest er en gunstig retning i havnen hvor jeg ligger,men om Tor dreier litt mot sør-sørøst blir det rock & roll. Har 12 tau på den som vinterfortøyning. Doble spring og brest med rykkdempere. Tar likevel en tur ut i morgen tidlig å stapper mellom flere fendere og stapper gummibåten inn på akterdekket.

Får heller gå ned med mann og mus :)

Berg mannen og musa, og la det gå som det går med båten. Når det begynner å friske på så mye at det ikke er mulig å komme seg over flytebrygga til land blir du rimelig isolert der ute. Og faren for deg øker uten at du kan gjøre stort for båten I slikt vær. Eiendeler kan erstattes, det er verre med mennesker...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Får håpe alle som har fritidsbåter tar sine forehåndsregler ved denne stormen. Kjedelig å se en haug av båter på nyhetene som enten ligger på land eller har gått ned.

Her på Østlandet, rett sør for Oslo er det meldt 12 ms. Er nok til at jeg kommer til å dra ned til båten i morgen tidlig. Stoler ikke helt på burkaen når det blåser.

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Jeg har tett telt, og ligger på sjøen så jeg får ikke gjort mer nå mhp å sikre presenning. Er mest bekymret for vindfanget, og det er nok reell fare for at en fender eller to kan ryke om det blir storm i kastene.

bilde

PS: presenningen er tettet bak, og flere kanner er hengt på siden dette bildet ble tatt....

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Kystverket melder Gullholmen (Jeløya) 14 m/s kl. 11:00. Det overstiger allerede nå værmeldingen i indre Oslofjord. Mens Færder melder kl. 11:40 18,5 m/s i kastene, vindretning 192 grader. Det er som kjent kastene som fikser presenninger. Det vi kommer til å oppleve er vel ikke noe å skryte av i forhold til de mer værbitte vestlendinger og trøndere vil se de nærmeste timene.

Her i Son kan vi merke vinden, trærne bøyer seg oppover i dalen vi har utsikt til, og det regner. En fin dag til å holde seg inne i. Hulda ligger lunt der hun ligger, som vanlig fortøyd for storm- hvilket er standard fortøyning. 

Redigert av Hulda (see edit history)

FRamtia, det ser jo ut som du har fortøyd godt, en ting jeg lærte av en gammel kar i havna da det var storm forrige gang var å trekke båten lenger frem i båsen slik at den ikke skulle slå inn i bakkant, eneste som hang igjen på min båt av kulefenderen bak da var øyet på den store runde blåsen jeg hadde der. Båten ved siden av hadde fått ankerrullen nesten slitt av da den var kommet innunder brygga bak.

Jeg har tett telt, og ligger på sjøen så jeg får ikke gjort mer nå mhp å sikre presenning. Er mest bekymret for vindfanget, og det er nok reell fare for at en fender eller to kan ryke om det blir storm i kastene.

PS: presenningen er tettet bak, og flere kanner er hengt på siden dette bildet ble tatt....

Jeg er mer enn gjennomsnittlig paranoid på fortøyninger. Bruker doble tau i baugen. Ville også satt på ett ekstra spring fra ytterst på utriggeren til hekken av båten. Det strekket blir så langt at det er god fjæring. Hekken så litt løs ut, er det meldt storm hadde jeg tatt lange tau fra hekken og ut på siden (bak båtene på sidene). Hvis båsen ved siden av er tom hadde jeg tatt ett tau fra neste utrigger for å belaste sideveis på to utriggere. Og selvfølgelig flyttet båten en liten meter utover. Tror også jeg bruker 4 eller 6 mm tykkere tau enn deg, men ikke lett å se på bilde. I sommerferien brukte vi dobbelt så mye tau som de fleste nabobåtene, men jeg sover bedre da. Er veldig forsiktig på noen områder, men har lyst til å sjøsette båten i kveld og teste været.

Edit, så nå at du hadde doblet fortøyningene. Da minner det mer om vinterfortøyning

Redigert av pacuare (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...