bergetun Startet 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2016 Båten ligger ved Fagernes Yatchklubb i Nordåsvannet. Dette er første vinteren jeg har hatt båten min der, så jeg er usikker på hvordan den vil klare seg i vinden som er meldt i morgen. Synes generelt vinden tar veldig godt (spesielt sørvestlig) ved marinane, så jeg vurderer å flytte den. Noen som har tips til en plass hvor jeg kan ligge båten trygt ? Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Litt i seneste laget, men Drange marina er i le for både sørlige og sørvest som er meldt, lå tilogmed trygt der i nordvest som marina personalet uttrykket at var problemvind i fjor under Nina, er mange tomme båser som sikkert er mulig å låne. Er også ny på stor båt, litt i overkant urolig ifølge min beste halvdel ;) Men har vært utom å satt på noen ekstra spring og kjenner på at jeg er ganske så rolig. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Ooofff, kjenner ikke liker dette. Kommer til å sitte meg i båten med en flaske cognac. Får heller gå ned med mann og mus :) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Denne ser ut til å bli stygg.... Setter noen ekstra spring, og sjekker at forsikringa er betalt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Glad jeg ligger i ei skjermet bukt med ny brygge. Blir vel eksamen for konstruksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Er vel som min gamle bestefar sa, når stormen raser er det bare å holde seg vekk. Han var vel ikke så mild i språket, poenget er vel at hvis du er i tvil så flytter du båten til en bedre havn, eller stoler på at det går bra, uansett bedre å betale egenandel enn at kona får utbetalt livsforsikring..... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Deler bekymringen! Jeg skal ha morgendagen/kvelden ombord på båten på Bildøy, så får jeg gjort unna litt arbeid også! Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Har også båt liggende ute på Tysnes (Sunnhordland) og sitter ute i havet selv uten mulighet til å gjøre noe som helst med noe som helst.... Har åtte tamper i land, fendere i hytt og vær og ligger beskyttet av betongflytebrygger som forhåpentlig demper sjøen i det minste. Har en uggen følelse likevel, men kan ikke annet enn å satse på at det går greit. Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Husker godt hvordan Nina tok tak sist gang. Vest-sørvest er en gunstig retning i havnen hvor jeg ligger,men om Tor dreier litt mot sør-sørøst blir det rock & roll. Har 12 tau på den som vinterfortøyning. Doble spring og brest med rykkdempere. Tar likevel en tur ut i morgen tidlig å stapper mellom flere fendere og stapper gummibåten inn på akterdekket. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Ser ut som hovedtrykket fra stormen treffer mellom Rørvik og Stadt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Ja, det kommer nok til å røske godt her. På lokalradioen snakket de om minst samme styrke som Dagmar. Med topp i 16-17 tiden.. Har opplevd at slike stormer oftest når toppen senere på kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Får heller gå ned med mann og mus :) Berg mannen og musa, og la det gå som det går med båten. Når det begynner å friske på så mye at det ikke er mulig å komme seg over flytebrygga til land blir du rimelig isolert der ute. Og faren for deg øker uten at du kan gjøre stort for båten I slikt vær. Eiendeler kan erstattes, det er verre med mennesker... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Zitt Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Jeg har antagelig gjort mye i mitt liv som jeg ikke skulle gjort, men synes det er i overkant urettferdig at jeg skal få en storm oppkalt etter meg! Jeg kommer ikke ta å påta meg skylden for ødeleggelser i dag! Hilsen Tor! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 det er sånne dager en lurer på om det var et godt valg å dekke til båten godt med heldekkende presenning, eller om man heller burde ha latt båten snø ned. Det er utrolig vindfang i et heldekkende telt med stor mønehøyde, så det blir vel å bruke noen timer i havna i ettermiddag/kveld.. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Eureka Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 (redigert) Framtia, blir det mye bevegelse i burkaen? -rekker du å legge over noen tau utvendig, fra side til side? Da bryter du luftstrømmene som stryker over presenningen. Har ihverfall sjøl god nytte av det. -denne båten er 31 fot... Redigert 29.Januar.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 (redigert) Får håpe alle som har fritidsbåter tar sine forehåndsregler ved denne stormen. Kjedelig å se en haug av båter på nyhetene som enten ligger på land eller har gått ned. Her på Østlandet, rett sør for Oslo er det meldt 12 ms. Er nok til at jeg kommer til å dra ned til båten i morgen tidlig. Stoler ikke helt på burkaen når det blåser. Redigert 29.Januar.2016 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 (redigert) Jeg har tett telt, og ligger på sjøen så jeg får ikke gjort mer nå mhp å sikre presenning. Er mest bekymret for vindfanget, og det er nok reell fare for at en fender eller to kan ryke om det blir storm i kastene. PS: presenningen er tettet bak, og flere kanner er hengt på siden dette bildet ble tatt.... Redigert 29.Januar.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 (redigert) Kystverket melder Gullholmen (Jeløya) 14 m/s kl. 11:00. Det overstiger allerede nå værmeldingen i indre Oslofjord. Mens Færder melder kl. 11:40 18,5 m/s i kastene, vindretning 192 grader. Det er som kjent kastene som fikser presenninger. Det vi kommer til å oppleve er vel ikke noe å skryte av i forhold til de mer værbitte vestlendinger og trøndere vil se de nærmeste timene. Her i Son kan vi merke vinden, trærne bøyer seg oppover i dalen vi har utsikt til, og det regner. En fin dag til å holde seg inne i. Hulda ligger lunt der hun ligger, som vanlig fortøyd for storm- hvilket er standard fortøyning. Redigert 29.Januar.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 FRamtia, det ser jo ut som du har fortøyd godt, en ting jeg lærte av en gammel kar i havna da det var storm forrige gang var å trekke båten lenger frem i båsen slik at den ikke skulle slå inn i bakkant, eneste som hang igjen på min båt av kulefenderen bak da var øyet på den store runde blåsen jeg hadde der. Båten ved siden av hadde fått ankerrullen nesten slitt av da den var kommet innunder brygga bak. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 jepp har også doblet fortøyningene siden bildet, så jeg har vel mer grunn til å senke skulderen enn dere som får den verste vinden. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 (redigert) Jeg har tett telt, og ligger på sjøen så jeg får ikke gjort mer nå mhp å sikre presenning. Er mest bekymret for vindfanget, og det er nok reell fare for at en fender eller to kan ryke om det blir storm i kastene. PS: presenningen er tettet bak, og flere kanner er hengt på siden dette bildet ble tatt.... Jeg er mer enn gjennomsnittlig paranoid på fortøyninger. Bruker doble tau i baugen. Ville også satt på ett ekstra spring fra ytterst på utriggeren til hekken av båten. Det strekket blir så langt at det er god fjæring. Hekken så litt løs ut, er det meldt storm hadde jeg tatt lange tau fra hekken og ut på siden (bak båtene på sidene). Hvis båsen ved siden av er tom hadde jeg tatt ett tau fra neste utrigger for å belaste sideveis på to utriggere. Og selvfølgelig flyttet båten en liten meter utover. Tror også jeg bruker 4 eller 6 mm tykkere tau enn deg, men ikke lett å se på bilde. I sommerferien brukte vi dobbelt så mye tau som de fleste nabobåtene, men jeg sover bedre da. Er veldig forsiktig på noen områder, men har lyst til å sjøsette båten i kveld og teste været. Edit, så nå at du hadde doblet fortøyningene. Da minner det mer om vinterfortøyning Redigert 29.Januar.2016 av pacuare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Man SKAL avlaste utruggerene dersom nabobåsen er tom. Har nettopp vært nede å rigga ned cockpitkalesjen for å redusere vindfang og spare det om noe løsner. -er jo nesten det dyreste på båten :) Storseilet er pakket og komprimert på bommen. Ekstra tau fra brygga til land. Tor, bare kom! Prøv deg! :) Et bilde hører jo med. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 (redigert) For øyeblikket er vinden mye på vest ser jeg, men det kan fort endre seg når han Tor står i døren. (sør for Bergen) Var noen yrkesfartøy som passerte i skipsleden for en liten time siden og de fikk vasket både ruter og dekk ja. Etter det har vinden dreiet noe. Redigert 29.Januar.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 21,6 m/sek på Stavernsodden nå (snitt over 10 minutter). 26,9 m/sek i sterkeste vindkast. Vind fra Sør-sørvest. Båten ligger trygt på land. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Ser på mAIS at hurtigruteskipet Lofoten går fra kai i Ålesund nå, nordgående. De satser vel på å komme seg til Molde før det skikkelig banker løs. -tenker de får god driv innover fjorden :) Samtidig er fergestrekningen som krysser leia, innstilt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.