Jump to content

vannlås/ eksospotte hulltaking skott.

Hantoen

Recommended Posts

Jeg holder nå på å installere eksospotte av typen gummibelg med syrefaste endelokk. Det er trangt om salighetene. Potta må stå delvis inn i motorrommet, men mesteparten av den i stuerommet akter. Jeg har tatt hull til Potta akkurat stort nok, og foret hullet i hele omkretsen med en sort splittet gummislange. Potta går nå akkurat igjennom uten slakk rundt. Vil det gå greit i forhold til slitasje/ gnaging i gummibelgen? Gummi mot gummi... Skal prøve å legge ut et bilde om dette ble vanskelig å forstå.

Hei ! Når jeg monterer denne typen potte så har det hvert helt naturlig at det er god klaring på tre sider. Dette fordi den blåser seg litt opp før den opparbeider trykk for å få vann og eksos videre. Dette skjer jo ganske mange ganger bare i minuttet så jeg er litt skeptisk til slitasje på gummien over lang tid.  Om den ikke har noe feste anordninger så lages det vanligvis en flate som den kan ligge på med gummi i mellom. Du vil få vekta av slangen nå på begge sider eller......

Uansett så så det veldig fint ut !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Hei Knude . Ja, jeg er enig med deg. Jeg var også litt skeptisk til slitasje, valgte derfor å lufte tanken i dette supre forumet.det er trangt om plassen, så løsningen blir nok å bruke en tynnere gummiforing. Tenker også å se litt på oppklamring. Nå er forøvrig potta tilpasset og prøvemontert. Sveiser ferdig til uka. Gammel eksosgjennomføring i skott er støpt igjen og coatet.Tror dette blir bra. bilde

Redigert av Hantoen (see edit history)

Hei!

I og med at skottgjennomføringen kommer helt på enden av potten mener jeg dette går helt fint! Pulserer mest på midten. Men ville lagt en tynnere list som du skriver slik at potten hviler på bunnen av hullet, med litt klaring rundt.

Monterte identisk potte i forfjor og da oppdaget jeg at den gamle, som var samme type, var montert feil. Utløpsstussen var 90 grader feil slik at potten måtte fylles nesten helt full før den pumpet vannet ut. Dette medførte en noe pussig lyd på tomgang og at det lå mye vann igjen etter at motoren var stoppet. Etter at jeg monterte den nye - riktig vei, er det blitt jevnere putring på tomgang, mindre støy ved pådrag og mindre vann som ligger igjen.

Monterte identisk potte i forfjor og da oppdaget jeg at den gamle, som var samme type, var montert feil. Utløpsstussen var 90 grader feil slik at potten måtte fylles nesten helt full før den pumpet vannet ut. Dette medførte en noe pussig lyd på tomgang og at det lå mye vann igjen etter at motoren var stoppet. Etter at jeg monterte den nye - riktig vei, er det blitt jevnere putring på tomgang, mindre støy ved pådrag og mindre vann som ligger igjen.

Med slik feilmontering blåses ikke alt vannet ut. Bare nok til å få utløpsstussen over vann slik at eksosen har fri bane. Da risikerer man mer enn bare dårlig lyddemping. I verste fall kan vannet som står i svanehalsen når motoren stoppes, renne tilbake, fylle potten og eksosmanifolden, og renne ned i motoren. Egne dårlige erfaringer...

Med slik feilmontering blåses ikke alt vannet ut. Bare nok til å få utløpsstussen over vann slik at eksosen har fri bane. Da risikerer man mer enn bare dårlig lyddemping. I verste fall kan vannet som står i svanehalsen når motoren stoppes, renne tilbake, fylle potten og eksosmanifolden, og renne ned i motoren. Egne dårlige erfaringer...

Ser absolutt viktigheten av at dette gjøres riktig. Vitsen med å sette inn denne vannlåsen er jo nettopp det å unngå sjøvann inn mot eksosporten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...