Eva-Anne Startet 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2016 Hei. har montert opp kjørelys i båten min, det skulle vist være en vanskelig oppgave å koble opp. Da jeg koblet den til + og - ombord i båten lyste den, men når jeg skruet den fast i frammastra så ble ledningene varm å lyse funket ikke. hva kan være årsaken til dette?, jeg må isolere boltene å festene for at det skal lyse.. noen som har en formening?. Dette skjedde ikke når jeg monterte arbeidslys på dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 En av polene til pæra i lampesokkelen din er også tilkoblet godset i lampa og denne har du koblet + til slik at får kortslutning og varm kabel. Når du isolerer festeboltene forsvinner denne kortslutningen,,,, Har du også med - ledning opp til lampa er det kanskje så enkelt at du kan bytte om +/-... Sjekk om masta allerede er tilkoblet enten - eller + Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 (redigert) Kan du ha byttet + og -? Det går vanligvis bra så lenge lampa ligger i fanget, men om + står i chassiet på lampa og du skruer chassiet fast en plass som er minus vil det bli typisk varm ledning og ingen lys. Edit: Der var Magne før meg gitt Redigert 28.Januar.2016 av Sjøfare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Må ha vært på håret, Men ganske enige var vi da Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Kjørelys i båt!!???? Når har du tenkt å bruke det? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Eva-Anne Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Hei å takker for svar, det er to pluss ledninger på lampa, da den har spott å flood belysning, har prøvd å målt etter om det er + i skroget på båtn men blir ikke klok på målingene jeg får, å det er rart lanternehusene som er av gammeltype med metall hus ikke blir berørt. Kjørelys har jeg får å se når jeg går igjennom trange sund å får å finne bruket jeg har i sjøen når det er mørkt. Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Hva skjer med målingene? Hvordan måler du ? Sitér dette innlegget Link to post
Eva-Anne Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Eva-Anne Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Hva skjer med målingene? Hvordan måler du ? måler fra -pol på batteri til gods. Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Er det en ny lampe, har du sjekket hvordan den er koblet inne i lampa ? Sitér dette innlegget Link to post
Eva-Anne Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Er det en ny lampe, har du sjekket hvordan den er koblet inne i lampa ? Er ny lampe ja, har ikke sjekket hvordan den er koblet innvendig nei Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Hvis du måler fra - på batteri til mast/gods bør du ikke måle spenning, det vil isåfall bety at du har +spenning (overlednng) på mast. (her kan jo feilen ligge) Hvis du derimot måler fra + pol på batteri til mast/gods vil det være fornuftig å måle spenning (full batterispenning) i siste tilfelle - sjekk om lampa er koblet riktig innvendig.... Sitér dette innlegget Link to post
Eva-Anne Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Hvis du måler fra - på batteri til mast/gods bør du ikke måle spenning, det vil isåfall bety at du har +spenning (overlednng) på mast. (her kan jo feilen ligge) Hvis du derimot måler fra + pol på batteri til mast/gods vil det være fornuftig å måle spenning (full batterispenning) i siste tilfelle - sjekk om lampa er koblet riktig innvendig.... skal prøve å gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Koblet en mindre ledlampe på en ATV. Alt koblet riktig og lys i lampa men sikring gikk med en gang lampen kom i kontakt med gods.. åpnet til slutt opp lampen og der lå plusskabel klemt til gods inni lampa og kortsluttet.. la krympestrømpe over bruddet og satt den sammen. Virker enda ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Har du minus til jord på båten, så skal du måle 0V mellom - (minus på batteriet) og ledende gods (for eksempel metallet i motoren). Har du derimot anlegg med isolert minus fra jord (topolt) så skal du måle halve driftsspenningen du har, måler du noe annet så har du en jordfeil. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Kjørelys har jeg får å se når jeg går igjennom trange sund å får å finne bruket jeg har i sjøen når det er mørkt. Det var godt å høre, at du forstår å bruke de fornuftig. Det er en del som gjerne vil ha lys på båten, som på en bil, som bruker de også som på en bil. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
LM 605 Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Må si jeg skvatt litt i stolen når jeg leste; montering av kjørelys på fritidsbåt. Greit med en kraftig lyskaster, etc. på båten ved spesielle anledninger, men det er jo noe helt annet enn " kjørelys på båt". Tenk om det blir som på landeveien, med tente kjørelys, både dag og natt på fritidsbåt-flåten. . Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Må si jeg skvatt litt i stolen når jeg leste; montering av kjørelys på fritidsbåt. Greit med en kraftig lyskaster, etc. på båten ved spesielle anledninger, men det er jo noe helt annet enn " kjørelys på båt". Tenk om det blir som på landeveien, med tente kjørelys, både dag og natt på fritidsbåt-flåten. . Da tar jeg med ett kraftig luftgevær for å skru av kjørelysene på møtende trafikk..... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
LM 605 Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Da tar jeg med ett kraftig luftgevær for å skru av kjørelysene på møtende trafikk..... Støtter den. Sitér dette innlegget Link to post
Eva-Anne Svart 30.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 Hvis du måler fra - på batteri til mast/gods bør du ikke måle spenning, det vil isåfall bety at du har +spenning (overlednng) på mast. (her kan jo feilen ligge) Hvis du derimot måler fra + pol på batteri til mast/gods vil det være fornuftig å måle spenning (full batterispenning) i siste tilfelle - sjekk om lampa er koblet riktig innvendig.... Fant ut at det var ei plussledning som var skadet og låg mot gods i lampa. så no er det fikset. Kjørelys er meget populært blant fiskebåter no tildags. Da de lyser over ett større område enn lyskaster, har lyskaster ombord i båten men den lyser opp hele bakken så jeg ser absolutt ikke en ting når jeg bruker den. Kjørelyset brukes selvfølgelig med omhu da det kan føre til alvorlige hendelser viss man ikke følger med. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 30.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2016 1 poeng til meg altså ? Sitér dette innlegget Link to post
Eva-Anne Svart 31.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 ja du hadde rett der :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.