Jump to content

Montert kjørelys, krypstrøm eller jordfeil.

Eva-Anne

Recommended Posts

Hei. har montert opp kjørelys i båten min, det skulle vist være en vanskelig oppgave å koble opp. Da jeg koblet den til + og - ombord i båten lyste den, men når jeg skruet den fast i frammastra så ble ledningene varm å lyse funket ikke. hva kan være årsaken til dette?, jeg må isolere boltene å festene for at det skal lyse.. noen som har en formening?. Dette skjedde ikke når jeg monterte arbeidslys på dekk.

En av polene til pæra i lampesokkelen din er også tilkoblet godset i lampa og denne har du koblet + til slik at får kortslutning og varm kabel.

Når du isolerer festeboltene forsvinner denne kortslutningen,,,,

Har du også med - ledning opp til lampa er det kanskje så enkelt at du kan bytte om +/-...

Sjekk om masta allerede er tilkoblet enten - eller +

Hei å takker for svar, det er to pluss ledninger på lampa, da den har spott å flood belysning, har prøvd å målt etter om det er + i skroget på båtn men blir ikke klok på målingene jeg får, å det er rart lanternehusene som er av gammeltype med metall hus ikke blir berørt. Kjørelys har jeg får å se når jeg går igjennom trange sund å får å finne bruket jeg har i sjøen når det er mørkt.

Hvis du måler fra - på batteri til mast/gods bør du ikke måle spenning, det vil isåfall bety at du har +spenning (overlednng) på mast.

(her kan jo feilen ligge)

Hvis du derimot måler fra + pol på batteri til mast/gods vil det være fornuftig å måle spenning (full batterispenning)

i siste tilfelle - sjekk om lampa er koblet riktig innvendig....

Hvis du måler fra - på batteri til mast/gods bør du ikke måle spenning, det vil isåfall bety at du har +spenning (overlednng) på mast.

Hvis du derimot måler fra + pol på batteri til mast/gods vil det være fornuftig å måle spenning (full batterispenning)

skal prøve å gjøre det.

Må si jeg skvatt litt i stolen når jeg leste; montering av kjørelys på fritidsbåt. Greit med en kraftig lyskaster,  etc. på båten ved spesielle anledninger, men det er jo noe helt annet enn " kjørelys på båt". Tenk om det blir som på landeveien, med tente kjørelys, både dag og natt på fritidsbåt-flåten. :wink:.​

Da tar jeg med ett kraftig luftgevær for å skru av kjørelysene på møtende trafikk..... :crazy:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Fant ut at det var ei plussledning som var skadet og låg mot gods i lampa. så no er det fikset. Kjørelys er meget populært blant fiskebåter no tildags. Da de lyser over ett større område enn lyskaster, har lyskaster ombord i båten men den lyser opp hele bakken så jeg ser absolutt ikke en ting når jeg bruker den. Kjørelyset brukes selvfølgelig med omhu da det kan føre til alvorlige hendelser viss man ikke følger med.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...