Jump to content

Septiktank, nytt mannlokk? (Marex 770)

Biam1

Recommended Posts

Hei Kunnskapsrike båtfolk!

Håper noen kan gi meg noen gode tips angående fikse/ kjøpe nytt mannlokk til septiktank på en Marex 770 (1985 modell).

Casen er som følger: I sommer oppdaget jeg en septik lukt i båten og etter litt ulike teorier så tror jeg at årsaken ble funnet. Mannlokket/inspeksjonslokket på septiktanken var løst (og plast skruen var knekt/defekt). Tettet rundt øedelagt plastskrue med Sikaflex, men oppdaget samtidig at selve lokket var veldig løst. Det ligger en O-ring av gummi der som skal tette, men lokket går ikke an å stramme. Noe som vet hvordan denne patenten for feste av lokk skal være? Mistenker at det skal være en del (underlokk) under som man skal stramme, men lokket ligger sikkert nede i driten der et sted ;( 

Så spm. er fikse ? Hvordan? Evt. noen som vet om det går an å kjøpe nytt lokk? Ser ut til å være 11,5 cm diameter på hullet (tror det er std,) og tanken er plast. Sikkert en type som er blitt benyttet av mange av de gamle båtbyggeriene her i landet. Legger ved noen bilder.

bilde

bilde

Beklager ekkelt bilde :) he he

Slike lokk (bilde av en nyere tank) ville sikkert ha passet?? Hvor kjøpe ???

bilde

Slike lokk får du i enhver båtutstyrsforretning. Ellers er det vel bare å stikke armen nedi tanken og føle deg frem til du finer den nedre delen? Det er jo bare å vaske seg etterpå. Det er jo naturlig dritt nedi der.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Enig med "Eureka"  skyll ut skiten.

Tverstaget ligger på bunn, du trenger bare skifte skruen.

Synes at o-ringen ser tynn ut, ligger den ikke lavere enn kanten, to tynne  o-ringer er ikke det samme som en tykk.

Vil du ikke hente opp tverrstaget kan du bruke hva som helst bar det er stivt nok så det ikke bøyer seg og feste på en mutter og er ca.135mm langt

Og finne en maskinskrue som er lang nok., 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jepp, så den! Burde vel passe...

Får du plass til innerlokket mellom de blå pilene?

Er gummieringen tykkere en den kanten som er ved grønn pil.

Maretim sitt lokk er for flat tanktopp.

Hvis du ikke vil hente opp tverrstaget så få laget en ny rødt felt med mutter og bolt som passer til lokket ditt. 

bilde

Antar at du har båten på land siden du ikke har lyst på å fylle 120l på plastkanner,

Som en nødløsning til du får tømt tanken og finner tapte deler. finn en passelig  trekloss som tverrstag en treskrue en skive  litt gummipakning og  litt sika.

Men O-ringeb ved grønn pil må være så tykk at den kommer over kanten.

• 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Hei, hiver meg på denne tråden.

Har samme problem som Wester med at plastikk skruen har brukket av.

Har funnet del 2 som lå ned i tanken ( ble plukket opp med en gripe klo fra Biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Boybar-gripeklo-3-i-1-2000035914/) 

Så er jo da spørsmålet mitt, de bør vel gå an og få kjøpt ny plastikk gjenge stang med skru funksjonen på toppen ???

Evt noen som vet hvor???

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...