ROV77 Startet 29.Januar.2016 Del på Facebook Startet 29.Januar.2016 Har tømt tanken i dag, tenkte det var greit å være føre var. Da tanken var tømt fant jeg ganske mye brun guffe i bånn, er dette dieseldyr? Noen som har tips til rengjøring, hvordan kan jeg få rengjort bak veggen til skvalpe kammer er kun åpning i til dette rommet nederst i vært hjørne av veggen. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 29.Januar.2016 Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 Spør du meg, er dette bare dritt som kommer i dieselen som blir med fra pumpa og ned til tanken. Lenge siden sist dette ble gjort? Ville brukt kreativiteten og spylt med varmt vann og kanskje skuresvamp? Gjerne også bensin som også rengjører veldig bra! Bare husk å spyl litt diesel gjennom tanken etterpå. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
ROV77 Svart 29.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 (redigert) Jeg kjøpte båten i august 2015, så når dette ble gjort sist vet jeg ikke. Takk for tips ang rengjøring. Redigert 29.Januar.2016 av ROV77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 29.Januar.2016 Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 Ja, dette er Diesel dyr. Akkuratt slik kan det fremstå Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 29.Januar.2016 Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 Det er ikke Diseldyr. Det er avføringen til diseldyr og det er det som tetter filtre. Avføringen består av sukker og glukose og ligger pent og rolig på bunn av tanken til du kommer ut i skvalpesjø. Da virvles det opp og tetter til slutt filtere akkurat når du ikke vil at motoren skal begynne å fuske og stoppe. Det du ser kan du bare fjerne på akkurat hvilken måte du du vil, så lenge du får vekk det aller aller meste. Når du fyller diesel til våren og gjerne ved hver fylling fremover, så tilsetter du noen milliliter med biosider som dreper dyrene. Da kommer det ikke mer avføring og du er på trygg grunn. Mine to siste båtkjøp har startet med resning av tank, bytting av filtere osv osv.... for så å være fri for dyr og problemer etter å alltid tilsette non milliliter med biosider pr fylling. Følelsen av en motor som fusker/stopper ved runding av Tønsberg Tønne, unner jeg ingen. Gang nummer to (og båt nr 2) var rett før Ferder på vei mot Bolærne. Da var det ikke så skummelt, da båt nr to er en seilbåt, men uansett ikke noe trivelig ombord om man ikke er sikker på at motoren går eller ikke. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
ROV77 Svart 29.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 Hvis det er dieseldyr er det bare å vaske tanken? Har 20 liter vasketynner det tar nok drepen av det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Januar.2016 Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 Det er dieseldyr. Bare få vekk guffa. Disse bakteriene lever i fasen mellom vann og diesel. Jeg vil anta at mange får denne guffa sammen med dieselen som pumpes om bord. Det er ikke sikkert at det har vært vann på tanken. En skvett biocid egnet til å ta livet av bakteriene ved neste fylling er sikkert en grei forsikring. Mens du er i sving, ta en titt på de grå flekkene øverst på bildet. Hvis dette er groper med hvitt pulver i bunnen, er det korrosjon. Er det ikke groper, så er det greit. Pirk med en plastgreie. Ikke bruk rustfritt eller karbonstål. Sitér dette innlegget Link to post
ROV77 Svart 29.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 Det skal jeg sjekke i morgen, tilsetning i dieselen hiver jeg på så snart den er vasket klar. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 29.Januar.2016 Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 Dieseldyr er under 2 micron store og tetter ingen filtre. Det er det avføringen deres som gjør. Når avføringen er fjernet og man bruker biosider for å holde diseldyrene unna, så vil filtere fint klare å ta seg av de små restene av avføring du ikke har klart å fjerne ved vask av tank. En Bioingeniør her i havna kunne fortelle at diseldyr kunne fordoble kollonien på ca 20 minutter under optimale forhold, men at biosider var effektivt til å ta knekken på dem. Avføringen må fjernes mekanisk (manuelt). RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
OveHelgeland Svart 29.Januar.2016 Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 Hvor får man kjøpt biocider? Er det skadelig å ha på en gang i sesongen for å forebygge mot Dieseldyr? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Januar.2016 Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 (redigert) For meg er akkurat det en dritt. Poenget er å få det vekk. Story: En gang på 80-tallet hadde vi foreningstur til Skagen. En motorbåt var med. På vei hjem fikk han stopp i frisk bris utenfor Hankø. Han ble tauet inn til Hankø Hotell. Jeg tok på meg jobben med å fikse sakene og ta båten til Son. Eieren var litt skranglete etter opplevelsen og ville ha med kompetent person. Tok med noen jerrykanner fersk diesel, drillpumpe og to kvartfat. Pumpet ut havlannet fat med guffe. Byttet filtre, luftet Volvo'en og startet opp. Mens vi holdt på kom folk fra hotellet og lurte på om vi kunne fikse Toyota Hiac'en deres som hadde fått motorstopp. Fikset den, ble påspandert verdens mest avanserte lunch. Tok båten til Son. Ikke mer tull med dieseltilførselen så lenge eieren hadde båten. Det var ikke mer hokus pokus enn det. Selv har jeg aldri vært plaget med vann i dieselen. Heller ikke med dritt fra landdieselen, med unntak fra en tanking nå i sommer. På vei nordover fra Måseskär hadde han vært innom en marina som nettopp hadde åpnet for sesongen og tanket opp. Altså kjøpt dieseldyr til full dieselpris. Biocider får du kjøpt i alle båtbutikker og alle marinaer. Følg bruksanvisningen på flasken. Redigert 29.Januar.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 29.Januar.2016 Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 Alle marinaer og bensinstasjoner har dette. De har på Biltema også. (billigst og sikkert like bra) En bitteliten flaske skal holde til alt fra 400 til 1000 liter, men jeg må innrømme at disse flaskene er så små at jeg som regel ender opp med godt over dobbel dose ved hver fylling for jeg bare slomser inn litt. (litt blir ofte halve flasken for de er så små og jeg har 120 liters tank) Biosider har ingen innvirkning på motor og gjør ingen skade. Jeg ville heller hatt på litt hver gang jeg fylte eller annenhver enn å satse alt på én kur pr sesong. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
KARILLA Svart 29.Januar.2016 Del på Facebook Svart 29.Januar.2016 Biosid må tilsettes urytmisk, Med dette menes at en ikke skal gjøre det annenhver tirsdag feks. Da lærer dieseldyrene seg rutinene og overlever faktisk. Selv tilsetter jeg en gang eller tre i året, da iforbindelse med fylling. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
k1mbo Svart 30.Januar.2016 Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 Hvor "lett" er det for å få dieseldyr?Vi hadde siste tur i midten av desember, fylte tankene fulle før vi kjørte hjem å la den i bås. Kan vel rekne med det gikk 50ltr av 600ltr på hjemturen. Båten har siden lagt i ro med frostvakt i motorommet. Motoren har vert startet og kjørt i 20 min 2 ganger siden siden siste turen. Det har og vert en kuldeperiode, og når alt tinte slo det seg her og der på skott og ble litt fuktig her og der på skottet innvendig i maskinrommet (frostvakt har stått på hele tiden, men har ikke hatt noe sirkulasjont på luften). Diesel tankene har alltid vert tørre,, på utsiden. Når vi skal på tur må vi gjennom en sterk strøm, og har etter all lesing fått litt angst for at vist uhelle skulle være ute, så skjer det der. Er det en ide og bare begynne å tilsette litt Biosid for å være på den sikre siden? Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 30.Januar.2016 Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 Spør du meg, er dette bare dritt som kommer i dieselen som blir med fra pumpa og ned til tanken. Lenge siden sist dette ble gjort? Ville brukt kreativiteten og spylt med varmt vann og kanskje skuresvamp? Gjerne også bensin som også rengjører veldig bra! Bare husk å spyl litt diesel gjennom tanken etterpå. Syns at det er litt lettvint å kalle det meste for dieseldyr hvis det er noe som ikke skal være på tanken. Se bare over her: Noen sier at det er dieseldyr, noen sier at det ikke er... Omtrent som legen sier når han ikke vet hva han har foran seg: "Det er virus". Sitér dette innlegget Link to post
ReodorF Svart 30.Januar.2016 Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 Det viktigste for å unngå å få trøbbel med drivstoffet er å prøve å unngå at det kommer vann i tanken, ved fylling og å unngå kondens i tanken. Når det gjelder tilsette "remedier" for å ta knekken på, eller unngå at dieseldyr oppstår, så er det mange som sverger til Bio Protect 2. Her er en lengre tråd om samme tema, Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Januar.2016 Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 Jeg har aldri hatt dieseldyr. Og den første dieselmotoren hadde jeg i en båt tilbake på 1960-tallet. Og jeg har aldri hatt vann på noen av tankene. Og jeg har aldri hatt kondens på noen av tankene. Og jeg har aldri brukt så mye som et gram bio-uansett-hva-som-kommer-etter. Men jeg er nøye med hvor jeg fyller diesel. Hulda har nå ruslet og gått siden år 2000. Bortsett fra en uheldig fylling utenfor Göteborg i sommer, aldri snev av problem. Jeg klaget for øvrig til 'tankstellet', de hevdet naturligvis sin uskyld. Samtidig sendte de over fotomateriale av hvordan de testet produktet sitt, hvilket beviste at de ikke kunne bevise noe som helst. Og når man på profesjonelt hold viser slik manglende profesjonalitet, er det ikke rart at litt av hvert kan lande på tanken til en vilkårlig kunde. De testene jeg gjør på Hulda er langt bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 30.Januar.2016 Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 Har bakgrunn som maskinst, med drift av maskinrom offshore siste 10 år. Er nøyen med Diesel hygene som Hulda, men en kan ikke garantere seg mot dårlig Diesel. Har hatt en dårlig bunkring en gang og det var masse gørr og vann som kom. Skal si jeg måtte skifte filter, drene tanker og filter + filter........Forøvrig hevdet bunkers plass sin uskyld i mitt tilfelle, men intet annet var mulig.. Er nå veldig nøyen hvor jeg bunkrer. Drenere tanker i ny og ne, gir god indikasjon på helse tilstand i tanken Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 30.Januar.2016 Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 Har dreneringsplugg i hver tankt, så skal ta å drenere ut litt å se ka som kommer. Ser en tydelig vann eller gørr vist en har problem? Eller må en teste det som kommer ut? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Januar.2016 Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 Vannet ligger i bånn, hvis du har noe, du ser det tydelig. Og om du har vann, så bør du finne ut hvor det kommer fra. Myten om kondens kan du glemme med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 30.Januar.2016 Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36482/1454189412. Hva er dette? Redigert 30.Januar.2016 av Inter 9000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Mix Svart 30.Januar.2016 Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 Hvis det er detta bildet du forsøker å legge frem, er det nok dieseldyr som har forårsaket det. Ellers må det være ei skikkelig rennadreda. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 30.Januar.2016 Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 (redigert) Tømte diesel tankene idag. Slik så det ut i den ene. God følelse å få gromset ut. Ca 20 liter jeg dumper. Lar tankene stå tørre til jeg skal sjøsette. Må ikke ha noe vekt på kranbilen skal klare å løfte båten fra der den er plasert. Ser for meg at jeg tømmer de hvert år. Liker dårlig å ha lite diesel på tanken i vinteropplaget på land. Enten tomme eller fulle. Redigert 30.Januar.2016 av Inter 9000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Mix Svart 30.Januar.2016 Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 Jeg ville gjordt godt rent, hvis du har god adkomst - mannlokk, og kjørt en biocid behandling. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 30.Januar.2016 Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 Fantastisk enkelt å komme til. Står på hver side under akterdekket. Store mannehull. Kan nesten hoppe oppi ;-) når tankene var tørre vasket jeg med rødsprit på fille. Denne jobben tar jeg alltid med ny anskaffelse av båt. Bruker alron tilsetting nå ny diesel fylles. Har aldri hatt noe groms etterpå. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.